Kirjoittaja Aihe: 407 - Nostokohdat  (Luettu 9196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

muusikko

  • Vieras
407 - Nostokohdat
« : 09.04.2008, 10:45:34 »
Olis renkaan vaihto aika ja olen uusi pösön omistaja. Auton alle en ole vielä oikein päässyt paremmin kurkkaamaan mutta helman alla olevassa pellissä on reijät olisko se merkki kodasta mistä voi nostaa?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 032
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #1 : 09.04.2008, 12:49:05 »
Onko auton käsikirjassa otettu kantaa asiaan?

Eipä näytä ottavan, itse olen nostanut juuri tuon reijän kohdalta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 516
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #2 : 09.04.2008, 15:30:20 »
Onko 407:ssa merkattu nuolella/kolmiolla nostokohdat kynnyspalkissa. Taitaa tulla juuri niiden reikien kohtaan. Ainakin 308:ssa on jotkin merkinnät mistä saa nostaa. Vastaava merkintä löytyi myös picassosta.
Peugeot 508 & Peugeot 607

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 032
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #3 : 09.04.2008, 16:08:41 »
Kai auton ohjekirjassa on ilmoitettu nostokohdat tunkkia käytettäessä? Kummallista, jos tällainen tieto puuttuu. Alkuperäiselle tunkillekin on yleensä jonkinlainen kolo tms., johon se sopii.

Reijän kohdalla on kyllä jonkin sortin kolo. Käyttöohjeessa todetaan aika ylimalkaisesti ilman mitään kuvaa:

Lainaus
- Avaa pyöränpultit.
- Ota tunkki työkalukannattimesta.
- Aseta tunkki paikkaansa vaihdettavan pyörän viereen.
- Kierrä tunkkia, kunnes sen jalka koskettaa maata.
- Kierrä pultit auki ja irrota pyörä.


Että näin tällä kertaa :P ::) ;D
« Viimeksi muokattu: 09.04.2008, 16:11:46, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #4 : 09.04.2008, 18:16:06 »
Jaa, oman tunkin nostokohtaako kaipaatte? Minulla ainakin on etupyörän takana ja takapyörän edessä kynnyskotelon saumassa (alaspäin osoittavassa) tunkkauskohdassa sellainen mutka (ikäänkuin leveä monttu ylöspäin) johon tunkki sopii. Pitäisi olla helppo nähdä.

Hallitunkkia varten teetätin tutulla sellaisen pyöreän sovituskappaleen jonka yläreunassa on noin 5mm levyinen ura. Tuo ura sitten osutetaan tuohon kynnyskotelon saumaan. Tunkin sovitinkappale menee siis saumassa olevan montun kohdalle, auton omalle tunkille tarkoitettuun kohtaan. Kuva kyllä kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa. Yritin ensin käyttää hallitunkin alkuperäisen nostokupin päällä Bilteman nostopehmikettä, mutta kynnyskotelon sauma halkaisi sen.

« Viimeksi muokattu: 09.04.2008, 18:20:17, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 528
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #5 : 09.04.2008, 18:24:25 »
407 omaa tunkkia käytettäessä nostetaan juuri pyöreiden reikien kohdalta. Tunkki sopii hahloon, kuin valettu tältä kohtaa.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 195
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #6 : 10.04.2008, 10:54:59 »
Ekassa renkaanvaihdossa halkesi, kun helman saumasta nostin, meinaan tehdä kumista vahvemman tallan. Muuten, voiko 406 farkusta nostaa keskeltä helmaa koko kyljen kerralla, nopeuttais hommaa? Ainakaan etupalkki ei kestä keulan nostoa, vaan taipuu huolestuttavasti.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #7 : 10.04.2008, 12:22:58 »
Ehjänä on täälläkin pysynyt jo vuosia...

Ehkä on erilainen kuin nykyisin myytävä? Minulla on sellainen kermanvärinen pyöreä 10-15cm halkaisijaltaan. Epäilemättä tasaisella kohdalla toimii ja kestää paremmin.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #8 : 10.04.2008, 12:26:44 »
Muuten, voiko 406 farkusta nostaa keskeltä helmaa koko kyljen kerralla, nopeuttais hommaa? Ainakaan etupalkki ei kestä keulan nostoa, vaan taipuu huolestuttavasti.

Oletko kokeillut nostaa etupyörän nostopisteestä "tarpeeksi"? Itselläni 407:ssa nostan siitä hallitunkilla 10-15cm yli minimitarpeen ja tuolloin nousee peräkin sen verran että saan pukin takapään nostopisteen alle. Sitten hieman lasken keulaa, normaaliin korkeuteen. Menee toinen kylki tuolla tavalla melko vaivattomasti (sitä tarvitaan kun on kesärenkaat, kitkat ja nastat käytössä).
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #9 : 10.04.2008, 13:40:23 »
Entä ihan perinteinen keino, metrin mittainen 2"x4" pätkä helman alle ja tunkilla koko kylki ylös? Vaatii tietenkin jonkinlaisen hallinosturin, mutta ei kai kukaan auton omaa tunkkia kausivaihtoihin käytä...?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 032
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #10 : 10.04.2008, 17:05:17 »
Pösöissä oli ainakin ennen sellainen perinteinen saksitunkki, jolla tosiaan uskaltaa auton nostaakin. Sen sijaan Ford kielsi taannoin auton tunkin käyttämisen kausivaihtoihin, ja mitä olen muutaman muun saksalais/monikansallisen auton tunkkiin tutustunut, niin heppoisilta ovat tuntuneet. Hallinosturilla säästyy ainakin pirunmoiselta veivaamiselta.

On sen sen tunkin käytöstä todettu 407:an käyttöohjeessa

Lainaus
Huom: Alkuperäinen tunkki on tarkoitettu vain rikkoutuneen renkaan vaihtamiseen hätätilanteessa.

206:ssa on tunkkina sellanen hilpeä yksijalkainen rimpula.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jallupoika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 195
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #11 : 11.04.2008, 12:35:19 »
Ison B:n hallitunkilla, sillä toiseks suurimmalla oon nyt kerran vaihtanu renkaat ja ihan pätevä laite. Ainoo huono puoli on paino: 37 kg, eli ei sitä juuri kanniskella ympäriinsä, mutta tallillahan se yleensä majaileekin.
Entiset: 405, 406 GW. Nykyinen: 207 RC

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #12 : 11.04.2008, 13:07:52 »
Mulla oli ongelmana Kraft-merkkisen hyväntuntuisen perus-3000kg-tunkin kanssa se että se ei oikein sopinut 407:n helman alle edessä, perusvarustuksella. Onneksi sain tuon tunkin alkuperäisen irtonaisen "nostotuen" paikalle toisen matalamman. Nyt juuri ja juuri sopii. Kannattaa siis mitata etukäteen auton maavara tunkkauskohdasta.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #13 : 26.10.2009, 13:20:08 »
Auto: 2006 407 SW 2,0.

Ensimmäistä kertaa tunkilla autoa nostaessa huomasin, että hallitunkillepa ei paikkaa löydy. Pösöjen nosteleminen auton omilla tunkeilla ei houkuttele, koska uskoisin kynnyksen saumojen tykkäävän siitä huonoa pitkän päälle. Mihin siis olette saaneet hallitunkin laipan tuettua muoveja irroittamatta? Minusta korjaamojen nelipistenosturillekaan ei paikkoja löydy, vai johtuuko sitten tästä, että pohjan muovit ovat kappaleina?

fi4600

  • Vieras
Vs: 407 - Nostokohdat
« Vastaus #14 : 26.10.2009, 14:40:15 »
Hei! Itse olen nostanut hallitunkilla aivan samasta kohtaa kun mistä omalla tunkilla pitäisi nostaa!Väliin voi tietysti laittaa jonkin pehmusteen jos tuntuu pahalta ;D