Kirjoittaja Aihe: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto  (Luettu 25543 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tsoona

  • Vieras
307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« : 13.08.2008, 11:39:54 »
Auto 307 SW 1.6i 2003

Ko. autooni vaihdettu takuuaikana 2 kertaa viikset vilkun palautusongelman takia:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26310.0

Nyt Airbag Fault -valo palaa: sanoivat huollossa, että hidas sytytin lauennut viiksistä; hinta 390e + vaihtotyö (Tre) eli hinta noussee 450 euroon. Ottivat vian selvittämisestä 60 euroa.

Keskusteltaisiin tässä 307 viiksistä, joka on todellinen ongelma-alue. Viiksiä montaa eri sorttia; sopiiko kaikki viikset ristiin heittämällä vai tarviiko koodauttaa? Kuulusin mielelläni kokemuksista vaihdoista, koodauksista, hinnoista yms.

Itse olen kerännyt viiksien tietoja seuraavasti:
2003 1.6i SW 5-V Farmari AC ABS :   96530932XT (+cd/radio säädin)
2002 1,6i 16V 4D    : 96530932XT
2004 2.0i 16V AUTOM.SW : 96530930XT
2004 1.6i 5-V FARMARI  : 96509725XT
2004 1.6i 5-V SW : 96542577XT (naapurin auto, jossa cd/radio + vakionop.säädin)
2004 2.0i 16V 5-V SW : 96542560XT

En tiedä sopiiko nuo ristiin, tai mitkä sopii ristiin.

[ylläpito on poistanut liitteen]

esal

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #1 : 13.08.2008, 12:30:54 »
Tällaiset löyty motonetin sivuilta:

MONITOIMIKATKAISIJA "VIIKSI"    PEUGEOT 307
Ratin alla olevat ns. "Viiksikytkimet"
P307 ViiksiKYTKIMET --04:
 Pyyhkijät/valot yms. (ei ETUsumuvaloja). . . . . . . . . . 48-8674   199.00
 Pyyhkijät/valot yms. +etusumuvalot. . . . . . . . . . . .  48-8676   229.00
 Pyyhkijät/valot yms. +etusumuvalot/sadesensori. . . . . .  48-8675   199.00
 Pyyhkijät/valot yms. +etusumuvalot/ajotietokone. . . . . . 48-8673   199.00
 Pyyhkijät/valot yms. +etusumuvalot/ajotietokone/sadesensori48-8672   179.00

Viiksikytkimet sisältää molemmat viikset!

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #2 : 13.08.2008, 13:34:33 »
En tiedä sopiiko nuo ristiin, tai mitkä sopii ristiin.

Oikeat osat löytyvät varaosaluetteloa (auton valmistenumeron avulla) tutkimalla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10130.msg87746#msg87746
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

tsoona

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #3 : 27.10.2008, 20:52:23 »
No niin...tuli selvitettyä 2kk asiaa; Motonet:sta ei saa ko viiksikytkimiä vaikka ovatkin listoittaneet hinnoin. Jos joku saa tilattua, olen kiinnostunut. Sanoivat, että on kaksi tukkuria, joista kumpikaan ei toimita. Tilaus peruttiin.

Kysyin Peugeot korjaamosta ja sanoivat, että uusi 370 euroa + CAN CAN väyläohjaus 60 euroa. Selvitin kuitenkin lisää ja tilasin V.Pihalajamäki/Nokia:lta 384,40 euroa ja nyt toimii ilman, että olisi pitänyt tehdä väyläohjausta. Varaosakoodilla 1043-251487 (etu-takasumuvalot, vilkku, pyyhkijät etu taka, ei ajotietokone). Paketissa luki "Valeorigin", mutta alkup. tarra revitty pois.

Tärkeintä oikean viiksen tilaamisessa on selvittää tuo Motonet:n malli: Onko etu-takasumuvalot? Ajotietokone? Sadesensori jne, niin oikea löytyy. Laskin 'http://public.servicebox.peugeot.com/' sivulta eri viiksikytkimien vaihtoehtoja 307 autoihin ja sain 56 kpl !!! Variaatioita lisää valmistajan vaihtuminen Valeo:sta -> Delphi:iin. Servicebox sivusto on mainio paikka, kannatan.

Eli, jos Airbag Fault -valo palaa saattaa vika olla viiksissä; ainakin minulla tuo vaihto auttoi ilman korjaamolla käyntiä (vaihdoin itse). Laitan kuvia omasta mallistani ja rikkinäisen viiksen sisuskaluista, niin ymmärrätte ettei siellä pelkkiä johtoja risteile  ;). Outoa tuossa on se, että Airbag:n johdot kulkevat sisustietokoneen ohitse (liittimet sij. viiksen laidoissa). Että mikä sen sitten "laukaisee" tai rikkoo, jäi mysteeriksi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #4 : 28.10.2008, 07:09:35 »
Noiden viiksikytkinten vaihto-ohje olisi kova sana. Itteä pelottaa airbägin kanssa pulaamiset.

Tosta voi alkaa teoriaopinnot airbagin toiminnasta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17959.0
« Viimeksi muokattu: 18.11.2008, 00:34:41 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

lindenmi

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #5 : 17.11.2008, 13:40:04 »
Auto: 307 2.0 Hdi 79kw SW, vm. 2002

Ongelma:

Pitkät valot eivät toimi ns. iltavaloasennossa, asennon vaihto sinänsä toimii koska mittarivalot syttyvät.

Motonetin Valeorigin- varaosa ei käynyt, yksi liitin (musta) vaihatnut paikkaa verrattuna alkuperäiseen ja koodaus erilainen. Hinta oli 229 euroa + toimituskulut. Samaa osaa myy ja on myynyt menestyksellä V.Pihlajamäki Nokialta hintaan 380 euroa + toimituskulut. Tätä on kuulemma ostettu eikä kukaan ole reklamoinut????Eikä kuulemma tarvitse koodata. Automaa myy alkuperäistä hintaan 570 euroa + koodaus 60 euroa. (Vanha malli, uudella varaosanumerolla 660 euroa + koodaus)

Ilmeisesti ESP- on tässä se taikasana eli vaatii koodauksen vain ESP:n kanssa. Onko ainoa vaihtoehto saada homma pelaamaan maksamalla 600+ euroa Automaalle?


Apuja kaivataan....

PekkaTi

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 717
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #6 : 19.11.2008, 10:04:39 »
Ilmeisesti ESP- on tässä se taikasana eli vaatii koodauksen vain ESP:n kanssa. Onko ainoa vaihtoehto saada homma pelaamaan maksamalla 600+ euroa Automaalle?

Miten tuo viiksikytkinpaketti liittyy ESP:hen? Pystyykö joku selittämään, kun en itse vielä keksinyt tuota...
Nykyinen: 308 SW Active 112 e-HDi 2-tronic vm. 2012
Edelliset: 307 Wagon Premium Plus HDi (66 kW), vm. 2007, 306 ST HDi (66 kW) vm. 2001, Renault 19 TXE Chamade vm. 1991, Peugeot 205 vm. 1985



SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #7 : 19.11.2008, 10:31:57 »
Miten tuo viiksikytkinpaketti liittyy ESP:hen? Pystyykö joku selittämään, kun en itse vielä keksinyt tuota...

Joo, muistaakseni ratin asentotunnistin on joissakin malleissa tuossa viiksipaketissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #8 : 19.11.2008, 19:39:25 »
Ratin asennontunnistin on ainakin uudemmissa vuosimalleissa samassa yhteydessä ja vaatii siksi vaihdon yhteydessä ohjelmointitöitä.

Näyttää olevan ilmeisesti samassa paketissa kaikissa väylähärveleissä, erillinen kikkare löytyy ei väyläsähkö autoista. (kaikki mallit jota tarkastin, 307:ssa on aina väyläsähköt)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

lindenmi

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #9 : 21.11.2008, 10:32:29 »
Jep, kaikissa CAN- väyläisissä Peugeoteissa viikset lienevät samassa paketissa ja asentotunnistin on integroitu siihen pakettiin.

Uusissa, joissa on sähköinen ohjaustehostin, kyseinen asentotunnistin on yleensä integroitu siihen, ainakin VAG- konsernin tuotteissa.

Laitoin reklamaation Peugeotille (Maan Auto Oy), laitan tänne tietoa miten homma kehittyy. Kyseisessä osassa on selvä suunnitteluvika joten sen pitäisi kuulua virhevastuun piiriin.


Nado

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #10 : 06.10.2009, 09:51:39 »
Ostin kk sitten 2003 307 XT HDi:n 90hv koneella ja törmäsin tähän viiksiongelmaan lähes samantien. Aluksi viiksi oli tunnoton mutta nyt tilanne on mennyt niin pahaksi että pitkien valojen käyttö on mennyt tuurikaupaksi... ei hyvä kun pitää ajaa suht pitkää matkaa.

Huomasin että Motonetilla on Turun varastossa yks kappale(http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/488674/0) viiksisarjaa joka vois näppituntumalla sopia minun autoon. Omassani ei ole ajotietokonetta eikä etusumuvaloja eikä liioin sadetunnistinta.

Uskaltaako tuon tilata ja antaa asennettavaksi tutulle "autoihmiselle" vai vaatiiko tuo jotain koodaamista merkkiliikkeessä? Tietääkseni omassa ei ole ESPiä...

307:aan olen muutoin ollu tyytyväinen. Hyvä ajettava ja penkitkin on ihan ok.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #11 : 06.10.2009, 19:49:40 »
^ Ei etusumuvalo kytkintä.
Peugeot 3008 hybrid

jaguar995

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #12 : 11.03.2011, 14:57:29 »
Auto: 2003 307 SW 1,6.

Vilkkujen viiksi on temppuillut jo pidemmän aikaa ja nyt syttyi air bagin varoitusvalo palamaan. Käytin piuhan päässä autoa ja tuomio oli, että viiksipaketti on sökö.

Kysymys kuuluukin nyt, että onko minkälainen työmaa vaihtaa ko. viiksi itse? Onko jotain sellaisia asioita mitä pitäisi erityisesti ottaa huomioon? Olen ventoon vaihtanut viiksipaketin pari vuotta sitten ja sen vuoksi kiinnostaisi vaihtaa tähänkin. Kyseisessä viiksipaketissa ei ole ajotietokonetta eikä sadetunnistinta mutta sumuvalojen katkaisin on. Käyköhän tämä Motonetin viiksipaketti sitten suoraan siihen?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-8676

Näihin jos joku osaisi vastata niin olisin kiitollinen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #13 : 11.03.2011, 15:09:34 »
Käy. Akun piuhat irti, odottelua hetken airbagin takia ja sitten ratti irti. ym. Ei mikään paha vaihtaa.
Peugeot 3008 hybrid

pake69

  • Vieras
Vs: 307 - Viiksikytkinpaketin vaihto
« Vastaus #14 : 13.12.2011, 15:09:20 »
Auto: 2002 307 2,0.

Onko hyviä ohjeita, kuinka itse selviäisi tuosta viiksipaketin vaihdosta vai onko parempi viedä huoltoon? Mitä tulisi ottaa huomioon? Lähteekö ratin keskiö irti, kun takapuolelta ruuvit irti? Millainen varoaika akun kengän irrottamisen jälkeen? Ei viitsisi maksaa 70 e (huoltoliikkeen hinta), jos selviäisi itsekkin...