Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218180 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikkali

  • Vieras
Vaikka kuinka katselen en näe kolmatta läppää kummallakaan puolella. Oikean puoleista on haasteellista tutkia kun ylimmäistä läppää ei saa samalla tavalla auki kuin vasenta mutta näköyhteys pohjalle asti on saatu. Netin ylä kuvistakaan en löydä tuota kolmatta läppää eikä sivu kuvissakaan näy kuin kaksi säätömoottoria. Onko siellä alhaalla varmasti kolmas läppä ja kolmas säätömoottori. Olisko kuvaa mistä tuo asia selviää. Oikean puoleisessa ylä läpässä on ilmeisesti selvä vika kun se ei käännyt normaalisti.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2017, 19:30:13 kirjoittanut Mikkali »

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Kyllä siellä kolmet on, niitä välissä olevia läppiä kääntää muistaakseni joku vipusysteemi toisista läpistä. Jos viitsit ota hanskalokero pois niin löydät sieltä joko säätömoottorin tai vivun pään joka on yksialueilmastoinnissa.  Jos niitä alimmaisia ei näy ne on varmaan pystyasennossa eikä näy ylhäältä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tässä viestiketjussakin taitaa olla aika paljon aiheeseen liittyviä kuvia. Samoin arkistoidussa viestiketjussa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74886.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Mikkali

  • Vieras
Kuvia ei paljoakaan löydy. Yläkuvia joissa läpät näkyvät löytyy yksi tai kaksi ja niissäkään ei näy kuin nuo kaksi ylintä läppää ja niiden akseli on kuvien perusteella poikki. Tosi vähän jos ollenkaan löytyy näistä keskusteluista kuvia tähän ongelmaa. Irtonaisista läpistä ja puretuista autoista löytyy kuvia kyllä.

Oikean yläläpän säätö pitää kuitenkin saada kuntoon vaikka tuota kateissa olevaa kolmatta läppää ei löytyisikään

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Nuo katkenneet läppäakselit on kuvattu kun lämppärin yläosa on irroitettu ja todellisuudessa ne on aivan alimmaisena. Siinä on kaulus jossa osa läistä ja sen saa pois kun lämppäri on irroitettu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Onpas nyt haastava, mutta kohti ratkaisua  :). PP/Lexia-testerillä voi ajaa läppiä edestakaisin ja myös kaksialueisessa laittamalla mono-asentoon läpät säätyvät rinnan. Mahdollista toki on, että säätömoottori on mennyt rikki.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Mikkali

  • Vieras
Nyt on purettu hanskalokero ja muut muovit pois. Säätömoottorit irroitettu ja läppiä käännelty ruuvimeisselillä eri asentoihin. Mitään kolmatta säätömoottoria, läppää tai läpän akselin päätä ei löydy mistään. Kaksi akselin päätä kaksi läppää ja kaksi säätömoottoria löydetty. Onko foorumilla nyt varmasti annettu oikeaa tietoa tuosta kolmannesta läpästä vai onko ongelma täällä päässä tai siis minun päässä.

Vaikka tuota alinta kolmatta läppää ei löytynyt löytyi ylimmästä läpästä vika. Läpän akselin päästä on hammastus kulunut joten säätömoottori lyö tyhjää eikä säädä läppää. Laitetaan tuo kuntoon ja katsotaan josko muuta vikaa ei olisi.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Kuten sanoin niitä kolmansia läppiä ohjaa joku yhdystanko toisista läpistä ei niissä ole akselia näkyvissä ulkopuolella, eikä ne myöskään ole alimpana mutta kuitenkin näköesteenä ylhäältä katsoen. Sitä lämmönsäätöä ohjaa juuri ne alimmat säätömoottorit joita 2 alusysteemissä molemmin puolin ja yksalua ilmastoinnissa tyhjä akselin pää näkyy hanskalokeron puolella. 1 koppaisessa menee juuri noita booreja mutta 2 tyypissä yleensä akseli katkeaa.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Tuossa kuvassa näkyy miten niitä kolmansia läppiä ohjataan, en ole varma tuleeko tuo vipu ylimmästä akselista

erkkipj

  • Vieras
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31115.msg407017#msg407017

Kosteusanturin vaihtaminen ei auttanut, joten piti purkauttaa kojelauta, jotta pääsi käsiksi lämmönsäätöläppiin. Toinen oli poikki. Kustannukset olivat työstä 585 e ja alkuperäinen läppäsarja Motonetistä 100 e. Työn teki tuttu autokorjaamo tuntityönä. Pyysin tarjouksen myös merkkikorjaamolta. Sieltä ilmoittivat työn hinnaksi 8 h x 92 e/h, eli n. 750 e + 100 e varaosa.

Jälleen kerran merkkikorjaamo osoitti, ettei pärjää kilpailussa!

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vaikka tuota alinta kolmatta läppää ei löytynyt löytyi ylimmästä läpästä vika. Läpän akselin päästä on hammastus kulunut joten säätömoottori lyö tyhjää eikä säädä läppää.

Hyvä, että löytyi vika. Rihlaukset/boorit näköjään korkanneet. Akselin jäykkyys hyvä herkistellä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

peteetd

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 2,0 Esplanade (247 000 km).

Nyt tarvis pikkuisen jelppiä ilmastoinnin oireiluun. Elikkäs oireina on, että lämmityslaite puhaltaa pelkästään kuumaa? Olisiko akseli mennyt poikki? Voiko vika piileä jossain muuallakin?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Läpät tsekkaukseen ja ilmastoinnin kompuran tarkistus ekana. Radio irti T10 torx-meisselillä ja siitä näyttöpaneelin kehys irroittaen ja siitä edeten yläritilän irroitukseen kera aukosta läppien akselien kurkkaukseen  :). Foorumilta löytyy useita ohjeita.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Larsanjus

  • Vieras
Auto: 2004 407 SW 2,2 (294 000 km).

Viikolla lakkasi lämmin ilma tulemasta apparin puolelle, automaatti toki koitti tasoittaa tilannetta ajamalla kuskin jalkoihin tulikuumaa.

Harrastin eilen purkkapaikkailua, ilmeisesti aika onnistuneesti kun alkoi koppero lämpenemään.

Liitteissä kuvat toteutuksesta. Oranssi rantu on lopullinen sahauslinja, tein typerästi kun en ottanut kerralla (enkä kolmannellakaan) riittävän isoa palaa irti, piti vähän patentoida että ne sai taikaisin paikoilleen.
Pellinpalat ruuvien kera pitää irroitetun palan paikoillaan, kuumaliimalla tukin reiät ja kyllä se vähän jäykistikin.

Läpän akselin ympärillä epoxy puttyä ja pätkä vanhaa hiihtosauvaa tukena, sauva(halkaistu putki) lämpömuovattiin sopivaksi ja kiristettiin letkuklemmareilla epoksin ollessa vielä notkeaa.

Kaikkiaan aikaa meni kolmisen tuntia.
Tarvittavat työkalut:
-torx meisseli (taisi olla Tx20)
-pora jolla saa alkureiän sahanterälle
-paineilmapistosaha (meni aika kivuttomasti myös irtonaisella terällä käsin)
-5,5mm hylsy moottorin irroittamiseen
-pikaliimaa (läppä liimattiin ennen tukirakennelmaa oikeaan asentoon)
-riittävä määrä hyviä työvaloja (pienempi parempi, magneetista plussaa)
-kuumaliimaa kotelon tilkitsemiseen
-pellinpaloja tms. tukemaan irroitettua palaa

pompeli

  • Vieras
Auto: 2006 407 1,8 (kaksialue-ilmastointi, EW7).

Rupes eile tulemaan kuskinpuolella kylmä kun olin autolla ajamassa. No samanlaista ilmaa puhaltaa kuskin puoleisista aukoista vaikka säätää lämpötilaa eli varmaankin säätöläpän akseli on rikki. Vänkkärin puolelle jo korjattu eli asia ei ole ihan uutts mutta kysymyskuuluu voiko kuskinpuolelle tehdä samanlaisen aukon kuin Vänkkärin puolelle niinkuin foorumilla on ollut hyvät ohjeet. Tai jos on muita konsteja kuin purkaa puoli autoa että pääsee läppään käsiksi niin olisi ehdotukset tervetulleita.