Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 158612 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Läppiä ei pääse vaihtamaan ilman kojetaulun irroitusta mutta niitä on vaihdettu leikkaamalla kylkeen aukko ? josta ne voi vaihtaa. Airbagista sen verran että akku pois ja väh 15 minuutin odotus. Tosiaa näistä ohjeista ei oikein ole apua kun siellä puhutaan välillä 1 alue ja välillä 2 alueilmastoinnista. Itse tein joskus ja yksi melko hyvä ohje oli jossa oli kerrottu järjestys miten pitää purkaa. Löydät sen varmaan jostain jos ei ole poistettu. Täällä on neuvot aika pirstaleista ja joskus tuntuu että ohjeet on suoraan TB baarista mutta tietysti jotain vinkkejä saa. Aika palon myös vikojen kyselijöitä mutta kun homma ratkeaa siitä ei löydy mitään. Tässä aika hyvä:http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=74886.msg227133#msg227133
Totta puhut, siksi itsekkin putosin jo hitusen tässä kärryiltä. Mutta tosta linkistä löysin ohjeen airbagin irrotukseen, ja tosiaan koitan sinne koteloon tehdä reiän, mistä sitten läpät pyrin vaihtamaan.

anzu62

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Joo olin yhteydessä tonne Keuruulle ja vippaskonsteja ei kuulemma ole mutta on edullisin ja sijaisautokin luvattiin. Kesto 1 työpäivä, muualla 2 päivää. Vien sinne eli kiitos vinkeistä. Onko kellään tietoa miten saa takakontin ikkunan itsekseen aukeamisen kuriin(sw),aukeaa aina kun avaan ovet kaukosäädöllä tai kun avaan jommankumman etuoven kun ovat auki?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 118
  • 2x Peugeot, 2x Renault
.... Onko kellään tietoa miten saa takakontin ikkunan itsekseen aukeamisen kuriin(sw),aukeaa aina kun avaan ovet kaukosäädöllä tai kun avaan jommankumman etuoven kun ovat auki?

Olikohan se niin, että jos takalasin avausnappi (takalasin pyyhkijän varren päässä) on rikki niin tuo takaikkuna alkaa aukeilemaan omia aikojaan? Tuo on helppo kokeilla: Irroittaa tuon avausnapin tilapäisesti ja kokeilee loppuuko itsekseen aukeilut. Liitin tuolle mikrokytkimelle löytyy takalasin sisäpuolelta kun irroittaa pyyhkijän moottorin suojakotelon. Foorumilta löytyy varmasti lisää tietoa haulla.

anzu62

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
kiitos, yritin jo mutta käyn vielä katsomassa löytyisikö kokemusta asiasta. Tämä foorumi tuntuu toimivan, kerron kun saan kuntoon.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 118
  • 2x Peugeot, 2x Renault

kaukosaatomies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Joo olin yhteydessä tonne Keuruulle ja vippaskonsteja ei kuulemma ole mutta on edullisin ja sijaisautokin luvattiin. Kesto 1 työpäivä, muualla 2 päivää. Vien sinne eli kiitos vinkeistä. Onko kellään tietoa miten saa takakontin ikkunan itsekseen aukeamisen kuriin(sw),aukeaa aina kun avaan ovet kaukosäädöllä tai kun avaan jommankumman etuoven kun ovat auki?
Jos vippaskonstiksi lasketaan läpän vaihto tekemällä koteloon reikä, niin onnistui jopa minultakin. Ei lopulta erityisen vaikea, mutta paikka on hankala siellä ratin alla sivussa. Huono näkyvyys, eikä tahdo ylettyä kunnolla. Vaikein tehtävä oli saada moottori takaisin niin, että meni se tähden muotoiseen akseliin kunnolla paikalle. Aivan kun tarvike versiossa olisi akselin kulma ollut hivenen eri.

koopalola

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi (296 000 km).

Lämpimät ilmat koittivat ja eihän se auto jäähdykään kunnolla jos toinen puoli (kyseessä siis 2-alueinen) puhaltaa vain haaleaa vakiolämpöistä ilmaa, joten päätin ryhtyä korjaamaan katkennutta akselia omin päin. Menetelmäksi valitsin halvan ja nopean, eli Kotelon kyljestä sisään -menetelmän. Huom: tämä menetelmä toimii vain apukuljettajan puolelle. Soveltaen toki sitten toisellekin. ;D


1. Hansikaslokero auki
9 T15 ruuvia irti ja lokero melkein tipahtaa syliin. Irrota valaisimen liitin.

2. Kuorimuovi auki
Kiinni kahdella T15-ruuvilla.

3. Johtonipun suojamuovi irti

4. Revi varovasti vaahtomuovieristettä alaspäin

5. Säätömoottorit irti
Moottorit kiinni kumpainenkin kahdella 5-6 mm:n pultilla. Kokeilin noihin 5 ja 6 mm:n hylsyjä, mutta ensin mainittu oli liian pieni ja jälkimmäinen liian iso. Avasin nämä lopulta tongeilla. Eivät ole lujassa. [KUVA1]

6. Reikää sahaamaan
Mulla ei ollu käytössä Dremeliä tai vastaavaa, joten porasin kulmiin reiät ja jyrsin niistä rautasahan terällä eteenpäin. Melko työlästä, mutta homma hoitui. Sahasin reiästä aluksi aivan liian pienen. Reiän sahauksessa, varsinkin rautasahalla tai vastaavalla sahatessa, kannattaa huolehtia siitä ettei sahaa ilmastoinnin tai lämppärin kennoihin reikiä! Poraamisen kanssa tarkkana myöskin! Tässä(kin) mielessä Dremel on hommaan parempi. [KUVAT2-4]

7. Akseli pois
Vetele akseli reiästä.

8. Akselin korjaus
No niin, tähän lienee useita eri tapoja, mutta tässä asia ilmaistuna kuten sen itse tein. [KUVAT5-6]

8a. Leikkauspintojen puhdistus.
8b. Leikkauspintojen yhteenliimaus Cascon 2-komponenttiliimalla. Anna kuivua 1 vrk.
8c. Akselin vahvistus lasikuidulla ja hartsilla. Anna kuivua 1 vrk.

9. Akseli paikoilleen

10. Reiän paikkaus
Käytin irtileikattujen palasten takaisin liimaamiseen Rapidin kuumaliimapistoolia 7 mm puikoilla. Lujemman liimauksen saisi varmasti aikaiseksi esim. em 2-komponenttiliimalla, mutta kuumaliima on siitä hyvä, että se jähmettyy nopeasti. Liimattavia palasia ei tarvitse kauaa pidellä paikoillaan hankalassa asennossa kyykkien. Saumathan voi vielä halutessaan vahvistaa esim. lasikuidulla, mutta itse en kokenut sitä tarpeelliseksi, sillä liimattuihin kohtiin ei juuri mekaanista rasitusta synny. Tässä kohtaa mietityttää ainoastaan liimauksen pakkaskestävyys. Onpahan helpompi avata reikä uudelleen jos korjaus ei kestäkään. ;D Annoin tämänkin liimauksen kovettua 1 vrk ennen seuraavaa vaihetta. [KUVA7]

11. Moottorit paikoilleen
Ennen reiän tekoa testasin säätömoottorien toimintaa, joten niiden asento oli mitä sattuu eivätkä ne menneet paikoilleen. Liittimet kiinni säätömoottoreihin, auto käyntiin ja kun moottorin asento näyttää sopivalta niin sammuta auto.

12. Loppujen osien kasaus


Aamuisella testiajolla ilman lämpötila vaihtuu jälleen apukuskin puolellakin, tulee kylmää ja kuumaa.

Rahaa tähän remonttiin meni n. 15 euroa kun ostin kuumaliimapistoolin ja liimapuikkoja.

KUVA1


KUVA2


KUVA3


KUVA4


KUVA5


KUVA6


KUVA7


TEMP_ARKISTOON


Tässä olikin erittäin hyvä ohje, mutta pari kysymystä olisi aiheesta:

1. Sain hansikaslokeron irti, mutta hansikaslokeron "runko"/kehykset jäivät paikoilleen. Pitääkö nämä purkaa ja kuinka se tapahtuu jos ne pitää purkaa? Liitetiedostossa näkyy nuo numeroin merkatut osat jotka ovat pahasti tiellä ainakin omasta mielestäni, mutta en millään keksi kuinka ne irrotetaan. Tuntuvat olevan yhtä puuta keskenään ja se vaikuttaa aika isolta osalta tuo frame jos sen haluaisi purkaa pois tieltä. Onnistuukohan se ollenkaan? (Kuvaa katsoessa oikealle puolelle jää kuvan ulkopuolelle 2 x 13 mm pultteja jotka ovat rungossa kiinni. Kokeilin ottaa ne irti, mutta tuntui ettei se auttanut yhtään mitään)

2. Ajattelin ruuvata jotkin ohjainraudat/läpyskät avuksi, jotta saan irroitetun seinämän takaisin juuri oikealle paikalleen jämptisti. Kuinka ahdas tuo läpän kammio on? Eli voinko porata siitä seinämästä läpi lyhyitä ruuveja? Ajattelin että 2 läpyskää jotka olisivat 2 ruuvilla kiinni riittäisivät hyvin. Äkkiseltään tuntuisi hankalalta hommalta saada irtonainen seinä jämptisti takaisin paikoilleen kun se ei ole kiinni missään vaan se pitäisi liimata "kelluvana".

3. Kun otin alemman moottorin irti niin huomasin että tämä on se joka on rikki selkeästikin. Pitääkö varmistaa vielä tuo ylempi läppä varmuuden vuoksi vai onko se aina tuo alempi joka hajoaa?