Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa/kylmää (säätöläpän akseli)  (Luettu 218136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Superi

  • Vieras
Auto: 2006 407 SW 1,8 (123 000 km).

Olisiko jollakin mittoja siitä läpän akselista? Meinasin tehdä siihen sen U-profiili/liimaa -korjauksen yläkautta. Hiukan on ahtaat paikat se toteuttaa, kun oli tarkoitus purkaa vain siitä radion päältä sitä kojetaulua. Jos saisi valmiit mitat, niin ei tarvitse montaa kertaa käyttää sitä korjauspalaa paikallaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Ei onnistu radion päältä. Tuossa sabluuna  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Superi

  • Vieras
Kyllä mulla oli kaikki jo valmiina. Kokeilin korjauspalaakin paikalleen sieltä yläkautta. Mutta siinä akselilla on niitä välitukia sille läpälle ja rupesi epäilyttämään, että tuo u-profiili kun ei ole ihan "jeti" siihen akselille - kun ei ollut sitä akselin halkaisijaa tiedossa - niin kestääkö tuo minun liimani sitä rasitusta, niin käänsinpä sitten sen säätömoottorin sinne akselin toiseen päähän.

Mutta on kyllä uskomattoman huonosti suunniteltu tuo läppä. Se säätömoottori kääntää niin paljon enemmän kuin olisi tarpeen, eikä siinä läpän akselilla oleva stoppari (kuuman puolella) saavuta ikinä vastettaan, vaan läpän reuna on se, mikä sen liikkeen rajoittaa, niin onko tuo nyt ihme, jos ei kestä.

Joka tapauksessa, nyt tulee taas kuumaa ja kylmää.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Auto: 2006 407 1,8 (yksialueilmastointi).

Onkohan tiedossa jotain edullista paikkaa joka tekisi homman siedettävällä hinnalla?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Hanskalokeron kautta motti päähän(ehjä akselin pää) ja värijärjestys piuhoihin muuttaen saattaisi toimia. Juotoskolvilla tuosta päästä helpompi avata, mutta tarkistettava mahtuuko molemmat puoliskot ulos ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Olen yrittänyt sieltä ylhäältä tuijottaa ja väännellyt niitä säätimiä mutta en kyllä ole nähnyt rikkinäistä akselia. Eikös sen pitäisi olla alimmainen. Kyseessä on yksialueilmastointi onko siinä jotenkin erilainen akseli. Lukenut olen monta kertaa läpi jutut mutta aina vaan on epätietoista, ainoastaan kojetaulun purkuohje on selkeä mutta jos sitä ei tarviskaan purkaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Aiemmin pdf ja foto eli ohjetta tarkemmin. Säätele lämmityslaitetta (lämmöt ja suuntaus) eri variaatioihin ja  ylemmät läpät kääntyvät pois edestä pystyasentoon  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Nyt sain pois hanskalokeron ja pääsin näkemään akselipään. On sininen ja on myös murtunut sieltä kuskinpuolelta. Luulin että yksalueilmastoinnissa akseli yksmittainen mutta näin ei ole. Kysymys:pääseekö siihen moottoriin käsiksi kuskinpuolelta ilman koko kojetaulun purkua?

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Nyt on sitten purettu kojelauta pois ja todettu että akseli poikki kuskin puolelta ja kyseessä yksalue ilmastoint eli molemmat läpät liikkuu yhtaikaa. Paljon juttua mutta ei ole varsinaisesta läppien vaihdosta mitään. Onko muuta keinoa kuin halkaista kotelo ja päästää nesteet pois vai pystyykö sitä läppää muuten vaihtamaan.Vai kannattaako se rikkinäinen laittaa ja liimata se akseli paikallaan. Miten ne siellä merkkihuollossa vaihtaa jos nesteitä ei poisteta. Voisko joku vielä kertoa jolla kokemusta.

isokra1

  • Vieras
Auto: 2007 407 1,8 Olympia.

Ainakin oman auton kohdalla merkkihuollossa tuli ilmastointilaitteen "huolto" kaupan päälle.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Olen nyt haastatellut muutamaa merkkikorjaamoa joissa tehty paljon näitä hommia mutta kukaan ei tiedä mitenkä läpät vaihdetaan ilman nesteiden tyhjennystä. Sanovat että täysin huuhaa hommaa ja kuulopuheita joten alan kyllä vahvasti uskoa että lämmppäri pitää irroittaa kokonaan ja ilmastointi tyhjätä. Nestettähän ei tule pois kuin loraus kun putket aika ylhäällä.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Ei kovin helpolta näytä

powerage

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 80
Tuli laitettua 150 ohmiset (25W) vastukset läppämoottreihin (84 ohm). 20km testilenkin perusteella toimii. Vääntömomentti on enää noin 1/3 alkuperäisestä.

Otin Soittimen ja lämmönsäätöpaneelin pois. Pähkäilyn ja mittailun perusteella paneelin paksuimmasta nipusta löytyi läppämoottorin virtajohdot. Vasemmanpuoleinen virtajohto oli violetti ja oikeanpuoleisen johto valkea. Tässä tapauksessa ei ollut muita saman värisiä johtoja nipussa (värit eivät välttämättä aina täsmää). Johdot poikki, johtojen veto hanskalokeroon, sinne laatikko jossa vastukset ja johtojen veto takaisin nippuun. Nyt on helppo vaihtaa hanskalokerosta erillaisia vastuskia, jos homma ei toimi. On aivan käsittämätöntä ettei tehdas ole tehnyt päivitettyjä, pienempi voimaisia läppämoottoreita :o

Auto Citroen C5-II
Citroen C5 I  &  C5 II

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 250 000 km, yksialueilmastointi).

No niin, 250'000km ja reilun 8v kunniaksi huomasin että töihin tullessa puhalsi vähän lämminta ja lämpeni hitaasti (vastaavaa ollut ehkä havaittavissa aiemminkin) ja kun koemielessä käytin lämmönsäädön minimiasennossa, tuli parkkipaikalla enää ulkokylmää.

Suunnitelma:
- Vaihe 1 (tänään joskus iltayöllä): Kojetaulun sivupaneelit ja hansikaslokero irti ja moottori pois kuskin puolelta, sekä lämpötilan säätö pelkääjän puolelta käsin johonkin asentoon.
- Vaihe 2 (jos läpät kääntyy ilman ylimääräisiä katkenneesta akselista johtuvia vastuksia, viikon sisällä): Moottorin asennus pelkääjän puolelle ja ketjussa lähipäivinä mainittu 150ohmin 25W lisävastus jännitteensyöttöjohtoon jonnekin esille, kokeiluja varten. Noin sivulla 24 löytyy liite jossa kuva liittimestä josta selviää mitkä johdot vedetään ristiin.
- Vaihe 3 (jos 1 ja 2 toimivat: sitten joskus, ehkä ensi kesänä): Remppa joko itse tehden kunnolla, sivusta väkivalloin tai firman tekemänä.

Tuleeko vikailmoituksia jos moottorin jättää sähköisesti irti?

Hanskalokero noin 8 ruuvilla irti. Mistä ja missä vaiheessa lokeron valojen yms sähköjohdot pitää irroittaa?

Mitä pitää purkaa että saa kuskin puolella ilmeisesti olevan moottorin näkyviin ja irti, alasivupaneeliko? Lähteekö nuo alasivupaneelit irti, kuten aiemmin mustan lukeneeni, yhden ruuvin avaamisen jälkeen? Helposti? Löytyykö ruuvi helposti?

Säälikää ulkona toimivaa yökorjaajaa parin hyvän vinkin avulla. Tätä ketjua on kyllä luettu...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Tuli laitettua 150 ohmiset (25W) vastukset läppämoottreihin (84 ohm). 20km testilenkin perusteella toimii. Vääntömomentti on enää noin 1/3 alkuperäisestä. ...

Noilla arvoilla laskin suoraan että I = U/R = 14V / (150 + 84)ohm = 14 / 234 = n. 60mA.
Pvastus = UI = RII = 150*(0.06^2) = 0,54W. Luulisi tuon 25 wattisen kestävän...
Jopa pelkällä 150 ohmin vastuksella 14V:lla teho jää n. 1,3W:iin.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2014, 15:14:08 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207