Kirjoittaja Aihe: 406 - Helmapellit ruosteessa  (Luettu 105546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #30 : 21.02.2010, 17:16:51 »
Tänään sitten löytyi aika karmea yllätys helmapelleistä. Niissä näytää olevan se venyvä kumimainen massa. On muuten aika petollista ainetta, huomasin peniä kuplia ja sitten vähän suurempiakin. Onneksi rupesin tutkimaan vähän paremmin ja yllätys oli suuri. Jotenkin tuntuu että näissä vm.00 ja uudemmat ilmenee pahemmin. Tytöllä vm.97 ja ei minkäänlaista merkkiä kyseisestä ongelmasta. Tutkikaapa omianne ennen kuin myöhäistä!

jartsa70

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #31 : 21.02.2010, 20:39:28 »
Tuossa jokin aika sitten kanssa tutkailin noita helmapeltejä ja enskesänä tiedossa töitä helmoissa. Tuo kitti kun on osittain irti pellistä niin kyllähän siellä kelpaa suolaveden ja kuran muhia kunnolla välissä.
Pitänee toivoa ettei ole lahonnut läpiasti. No toukokuussa se sitten selviää:) Niin ja tuo on 01 vuosimallin pösö.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #32 : 22.02.2010, 11:25:26 »
Uskokaa jo huviksenne, ne ruostuu sisältäpäin. Kun kotelon avaa sieltä vasta karua nähtävää tulee vastaan.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #33 : 22.02.2010, 23:39:11 »
Uudemmasta -99 pre fl 406:sta otin juuri viime kesänä kuraläpät irti ja vilkuilin vähän helmoja. En kyllä havainnu mitään epäilyttävää muualta kuin juuri läppien alta, josta hioin ja paikkamaalasin ja heitin takas paikoilleen. Pintaruostetta siis. Ovista sen sijaan löytyi ihan helman tuntumasta pieniä ruostetäpliä, jotka lähtivät kovaa hinkkaamalla pois. Olivat siis maalipinnan päällä. Näistäkään en kyllä huolestunut eikä pitäisikään.

Tämä talvihan on ollut täällä etelässäkin oikein hyvä autojen ruostumisen kannalta kun ei ole oikein voinut suolata. Enkä kyllä ole pessytkään autoani kertaakaan sitten viime syyskuun täyspesun ja käsivahauksen jälkeen.

Kieltämättä ikävä yllätys 406:n kannalta, jos akilleen kantapää ruosteen suhteen on noinkin pahassa paikkaa. Ovia ja muita irtopeltejä kyllä vaihtaa vielä helposti, mutta koria onkin vaikeampi korjata.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #34 : 24.02.2010, 09:32:50 »
406 helman ruosteen aiheuttaa todennäköisimmin koteloon jostakin pääsevä maantiepöly, joka kostuessaan hautoon helman mädäksi. Asiaa vielä lisää kotelon keskelle pistehitsattu "sivutörmäyssuoja" joka saattaa jopa olla galvanoimatonta peltiä.

Tuskin se nyt mitään "peltiä" on, vaikkei myöskään ihan viimeisimmän osaamisen terästäkään. Joka tapauksessa itsekin tarkistin tänään omani ja kuskin puolelta on b-pilarin molemmin puolin pehmeitä kohtia massapinnan alla. Apparin puoli tuntuisi toistaiseksi olevan kovaa. Täytyy kai mennä leimalle heti kun ikkuna aukeaa, ettei katsastusmies hoksaa...

Minä kun ostin ranskalaisen mm. sen takia, että pääsisi eroon noista hitsaushommista :(

Sama juttu, pösöllä olen ikäni ajanut ja ani harvoin olen hitsaamaan joutunut, yksi syy ja se viimeinen niitti miksi 406:t lähtee meidän pihasta.

Pellistä en osaa sanoa muuta kuin sen mitä omin silmin näin, Se on suht paksua, normaali koripeltia paksumpaa ehkä uutena ollut 1mm ja ainakin tässä yksilössä mitä hitsailin se oli yltä päältä ruosteessa ja mikäli se olisi tehtaalla ollut sinkitty niin se tuskin olisi yläosistaan ruostunut.

Ruostumisen asteen voi päätellä niistä pistehitsi jäljistä siinä keskellä helmakoteloa. Jos ruostetta ei ole niitä jälkiä ei juurikaan huomaa tai saa ainakin tarkasti etsiä. Mitä enemmän ruostetta on kahden pellin väliin päässyt sitä enemmän ne pisteet sieltä alkaa pullottamaan.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #35 : 24.02.2010, 20:51:09 »
Pääseekö helmakoteloon käsiksi auton sisäpuolelta? Tarkoitan että onko kynnyslistan alla, kun lattiamattoa hieman raottaa, muovitulppien kanssa peitetyt reiät helmakotelossa?
Samanlaiset kuin esim. Volvon 200 sarjassa. Sitä kautta olisi hyvä nähdä helman tilanne sisäpuolelta ja myös mahdollisesti puhdistaa kotelot ja ruiskuttaa suoja-ainetta.
MB E250 cdi

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #36 : 25.02.2010, 01:17:12 »
Samalla tavalla 406:n kynnyskotelot ruostuvat sisältä alkaen kuin muissakin autoissa, mikäli niitä ei suojata riittävän hyvin (ja usein) kotelonsuoja-aineella... Tehtaalla taitaa olla ruiskutettu ohut kerros ainetta, mutta ei sen suojaava vaikutus kuitenkaan kestä loputtomiin. Siten ei ole mikään ihme, jos nyt yli 10 vuotta vanhat yksilöt alkavat olla ruosteessa.

Ei ole kovin suuri rahallinen investointi uusia suojaus itse tai teettää se ammattilaisella (mutta lisäreikiä ei kannata porata, vaan pitää käyttää niitä alkuperäisiä tehtaan tekemiä).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #37 : 25.02.2010, 01:35:35 »
Pääseekö helmakoteloon käsiksi auton sisäpuolelta? Tarkoitan että onko kynnyslistan alla, kun lattiamattoa hieman raottaa, muovitulppien kanssa peitetyt reiät helmakotelossa?

Ainakin 306:ssa on auton sisäpuolella 35 mm:n kumitulpilla peitetyt aukot kynnyskoteloihin (oikeastaan olen vain takajalkatilan osalta asian tarkistanut). Luulisi samoin olevan myös 406:ssa. Myös helmojen päissä, pyöräkoteloissa pitäisi olla kenties hiukan pienemmät aukot.

Samanlaiset kuin esim. Volvon 200 sarjassa. Sitä kautta olisi hyvä nähdä helman tilanne sisäpuolelta ja myös mahdollisesti puhdistaa kotelot ja ruiskuttaa suoja-ainetta.

240:ssä tosiaan on muistaakseni esimerkillisen hyvät aukot sisäpuolella (pihalla on jo pitkään odotellut eräs yksilö mm. helmapeltien vaihtoa...).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #38 : 25.02.2010, 12:18:58 »
Helma on kaksikerroksinen eli sen kotelon jakaa keskeltä pelti, ulompaan tilaan ei pääse käsiksi mistään.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #39 : 25.02.2010, 20:26:18 »
Ei se niin suljettu tila ole. Moska tulee jostain kotelon takaosasta takapyöräkotelon suunnasta, se ettei sinne pääse mistään katselemaan ei tarkoita etteikö maantiepöly sinne kulkeutuisi. Jos on joustava endoskooppi niin kotelon sisään pääsee kurkkimaan takapyöräkotelosta sisälokasuojan alta. Kumitulppa löytyy mutta se on niin ylhäällä ettei sieltä ilman endoskooppia mitään näe. Jostain syystä tämä ongelma on ilmeisesti yleisempi farmareissa? Tämä on tosin vielä varovainen oletus kun ei ole noita sedaneita ollut riittävästi tarkasteltavana.

Ongelma on vähän samanlainen kuin se tankin yläpuoli, eli sinnekin pölyä kertyy ja loppujen lopuksi pelti muhii pehmeäksi.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #40 : 25.02.2010, 21:01:22 »
Ei se niin suljettu tila ole. Moska tulee jostain kotelon takaosasta takapyöräkotelon suunnasta, se ettei sinne pääse mistään katselemaan ei tarkoita etteikö maantiepöly sinne kulkeutuisi. Jos on joustava endoskooppi niin kotelon sisään pääsee kurkkimaan takapyöräkotelosta sisälokasuojan alta. Kumitulppa löytyy mutta se on niin ylhäällä ettei sieltä ilman endoskooppia mitään näe.

Äh, töissä olisi muistaakseni endoskooppi mutta ei mallia joustava. Tarkoitatko, että se helman rakenne on vähän kuin laivan tuplapohja, eli ns. helmapeltejä on kaksi kappaletta ja sitten tulee varsinainen korin reuna? Helmoistahan löytyy vedenpoistoreiät, joita rassaamalla saa pölyä tulemaan alas, joten ainakin ulomman helmapellin väliin kyllä pääsee tavaraa aika helposti.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #41 : 25.02.2010, 22:12:41 »
Ensin on ulompi muoto pelti ja sen alasaumasta nousee suoraan ylös aivan suora vahvike pelti, joka yläreunastaan kiinnittyy oviaukkoihin ja on myös ilmeisesti paksumpaa tavaraa, eli ulomman ja sen kesipellin välissä on reilusti tilaa ja tässä tilassa on myös se sivutörmäyssuoja. Näiden peltien sisäpuolella on sitten vielä varsinainen sisäpelti joka ymmärtääksen muodostaa jo sisäpellin eli matto ja äänieristeet on sitä vasten.

Veden poisto on tässä rakenteessa toteutettu jotenkin eri tavalla kuin perinteisesti, tämän vahvikepellin alareunassa on reijät joiden pitäisi johtaa vesi jonnekin. Muistakseni ulommassa helmassa ei ole lainkaan perinteisiä kotelon vedenpoistoja ja en niin tarkkaan sitä ruostetta tonkinut että olisi selvinnyt minne sen veden pitäisi poistua? Ilmeisesti poistot on siinä sisemmässä pellissä.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #42 : 25.02.2010, 23:07:56 »
Eikö fl-mallissa ole 12 vuoden puhkiruostumattomuus takuu? Eikö se kata juuri sisältäpäin alkaneen ruosteen?

NÄIN LUKEE huoltokirjassa:
...valmistaja myöntää Peugeot-autojen puhkiruostumattomuudelle takuun, tapauksissa joissa ruostuminen alkaa koteloiden sisältä ulospäin, huoltovihkoon ensimmäisestä luovutuspäivästä lukien seuraavasti:
Henkilöautot 12 vuotta.

Mun maalaisjärjen mukaan Peugeotin pitäisi kyllä korjata tämäntapaiset viat!

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #43 : 02.03.2010, 10:48:55 »
Nämä kotelon ruostumiset ovat kyllä aivan selviä tapauksia sisältä alkavan puhkiruostumisen tapauksissa. Peugeot maksaa riemusta kiljuen korjauksen.

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #44 : 09.03.2010, 20:06:56 »
Tuossa jokin aika sitten kanssa tutkailin noita helmapeltejä ja enskesänä tiedossa töitä helmoissa. Tuo kitti kun on osittain irti pellistä niin kyllähän siellä kelpaa suolaveden ja kuran muhia kunnolla välissä.
Pitänee toivoa ettei ole lahonnut läpiasti. No toukokuussa se sitten selviää:) Niin ja tuo on 01 vuosimallin pösö.

Juu tänään aukaistiin helmaa. Kyllä se vaan sisältäpäin ruostuu. Kotelo paskaa ja ohutta hiekanpölyä täynnä. Tehdään sellainen pikakorjaus jos menis tämän vuoden sitten paaliin. Kyllä taidan kiertää kaukaa noi pösötkin!