Kirjoittaja Aihe: 407 - Kytkin  (Luettu 15117 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timppa

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #15 : 27.07.2011, 10:06:49 »
Auto: 2006 407 1,8 (110 000 km).

Mulla teki auto seuraavaa: Kylmanä, ei mitään vikaa kytkimessä, mutta kun ajoi noin 20km niin kytkin rupesi takertelemaan ja kun poljinta painoi, niin kuului kytkimestä naksunaa. Vein auton pajallle ja syy selvisi. Painelaakeri tuli kahtena kappaleena ulos. Nyt rempan jälkeen, pelaa taas kuin ihmisenmieli.

kaario

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #16 : 27.07.2011, 23:26:21 »
Auto: 2009 407 SW 1,8.

Kytkimellä on pitkä matka pohjaan, mutta silti se ottaa erinomaisen ylhäällä kiinni. Aika treenaaminen saada kaasu ja kytkin sopivalla tavalla hollille, jotta vaihtaminen olisi huomaamattoman jouheaa. On myös jokseenkin rasittavaa, kun siihen pitää erikseen kiinnittää huomiota. Onnistuu kyllä... seitsemän kertaa kymmenestä, about - eikä mitään voi tehdä. Juu juu, tiedän, auton vaihto, ei käy, olen muuten niin kovasti kiintynyt tähän talvilämpimään avoautooni.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 405
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #17 : 28.07.2011, 13:34:13 »
Olen huomannut että ehkä osittain "toivomuskaasusta" johtuen nopeahko vaihto toimii parhaiten. Ei runnomista mutta päättäväisen hellä vaihto niin menee kierrokset kohdalleen ihan itsestään.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2018 345 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

kaario

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #18 : 28.07.2011, 21:00:24 »
Pitääpä kokeilla, vaikka ei tuon vaihdelaatikon kepillä vaihteita erityisen nopeasti saa vaihdettua, sen verran pitkät ja kulmikkaat ovat liikkeet.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 405
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #19 : 29.07.2011, 01:28:22 »
Ei minun mielestä tarvitse vaihtaa erityisen nopeasti. Siis ei runttaamalla. Kunhan ei hidastele. Sanotaan 1,5-2 sekuntia koko vaihto... josta kepin liike 0,5-1 sekuntia... Silleen ettei laatikko tunnu laittavan hanttiin. Jos varta vasten yrittää kiinnittää asiaan huomiota ja saada "yrittämällä" nykäyksettömän vaihdon, en ainakaan itse yleensä onnistu, koska kierrokset pääsevät tippumaan ja sitten pitääkin yrittää annostella kaasua ettei kytkimen nosto aiheuttaisi jarrutusta (sehän se on se ongelma, kyllähän kytkimen saa alas ja seuraavan isomman vaihteen aina ilman ongelmia).
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 11.1.2018 345 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #20 : 02.09.2011, 08:14:07 »
Jatketaanpas tätä seikkailua. Tovi tuon kirjoituksen jälkeen alkoi kytkinpolkimessa tuntumaan myös pykäliä, narinaa sekä selvää jäykistymistä joten ei muuta kuin pajalle ja takuuna uusi kytkinpaketti alle. Noh, kytkinpoljinhan tuntuu nyt aivan loistavalta mutta tuosta pienoisesta tärinästä ei päästy eroon ja myös liikkeelle lähdettäessä hyvin varovasti on selvästi havaittavissa että auto lähtee vähän hytkyen liikkeelle. Vauhtipyöstäkö tässä on kysymys vai mistä? Tuon pienen tärinän kanssa nyt ehkä voisi elää mutta lyhentääkö säröytynyt tms vauhtipyörä uudenkin kytkinpaketin ennen aikojaan?
508 HDi 163 Allure ´13, man.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #21 : 03.09.2011, 15:14:55 »
Kuinka sait takuuna tuon ikäiseen?

Kyseessä tietysti käytetylle autolle myönnetty 6kk takuu joka kattaa tietyt moottoriin ja vaihteensiirtoon liittyvät osat. En muista onko kytkintä varsinaisesti ko listalla edes mainittu mutta koska ongelmat alkoivat vain 1kk ostosta eivät juuri pistäneet hanttiin. Vielä kun pääsis tuosta tärinästä eroon, ikävää se pieni nytkyminen aina kun varovasti lähtee liikkeelle...
508 HDi 163 Allure ´13, man.

skylon

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #22 : 06.09.2011, 10:31:00 »
Auto: 2004 407 2,2 Executive (09/2004).

Mun pököttiin vaihdettiin tehdaskorjattu kytkinpaketti 145 000 km:n kohdilla. Painelaakeri meni lopulta totaalisesti ja sen menemisen kyllä tuntee ja kuulee hyvissä ajoin. Vaihtokytkimen hinta 224 e, mutta hommana melkein 8 h vaihtotyö ja siihen päälle vielä vaihteistoöljyt ja muuta nippeliä = 838 e. Ei siis ole suunniteltu vaihdettavaksi (mutta oltaisiin sitten voitu suunnitella kestämään). Nyt kytkin on kevyempi kuin aiemmin, mutta tuo outo kuvaa hyvin kytkimen toimintaa tai sitten ajajassa on vikaa. Tuntuu vaan, että en koskaan opi vaihtamaan tällä autolla... :)

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #23 : 27.09.2011, 13:49:24 »
Jatketaanpas tätä seikkailua part deux. Nyt uusi varikolla käynti lähestyy ja toiveissa olisi että tärinä olisi kohta historiaa, siksi katsotaan huoltomiehen kanssa tilanne yhdessä aamusella ettei tule mitään epäselvyyksiä siitä mitkä vikana on. Helpoiten vian huomaa kun aamulla käynnistää auton ja lähtee varovasti pihasta peruuttamaan, ryyppy pitää kierrokset siinä 1000-1100 rpm ja riittää että pistää pakin päälle ja lähtee kytkintä varovasti nostamaan (koskematta kaasuun) niin johan lähtee tärisyttämään melkoisesti.

Tärinä on ihan vakio "taajuista" ja tuntuu että jos pitäisi kytkinpoljinta samassa asennossa auto nytkyisi samalla lailla paikallaan maailman tappiin. Eihän tämä kuulosta säröytyneeltä vauhtipyörältä, vai kuulostaako? Eikö kyseessä ole ihan yksinkertaisesti sanottuna kohtisuoruusongelma? Mutta kun koko kytkinpaketti on jo vaihdettu niin mikä tässä vielä mättää?
508 HDi 163 Allure ´13, man.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #24 : 27.09.2011, 15:16:46 »
...Mutta kun koko kytkinpaketti on jo vaihdettu niin mikä tässä vielä mättää?

Onko varmasti? Oirekuvauksen perusteella tässä kohtaa, 'koko paketti' korjaamolle/asentajalle 'tarkoittanut' kytkinlevyä, paine-asetelmaa ja paine-laakeria. Vauhtipyörä siis tarkasteluun.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #25 : 27.09.2011, 19:35:06 »
Joo siis vauhtipyörään ei ole kajottu mutta "kaikki muut" osat kuulemma kyllä (pidin tätä "kaikki muut" osat kokonaisuutta ns. kytkinpakettina). No ei siinä mitään, vauhtipyörä siis työn alle...
508 HDi 163 Allure ´13, man.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #26 : 30.09.2011, 10:18:14 »

No niin, tänään aamulla pieni diagnosointihetki koeajon muodossa, eivät vaan ottaneet meikäläistä mukaan koeajolle joten rupesivat jo höpöttelemään jotain moottorin kiinnikkeistä mutta sain lopulta taottua järkeä päähän ja vauhtipyörä menee vaihtoon.  Muutaman viikon päästä nähdään mikä on totuus.  8)
508 HDi 163 Allure ´13, man.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 74
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #27 : 20.10.2011, 20:18:27 »

Tänään hain auton pajalta ja olivat vaihtaneet sen vauhtipyörän JA kytkinpaketin vielä kertaalleen! Kuulemma vauhtipyörässä ei näkynyt mitään vikaa (mutta olihan se oltava viallinen?) mutta jokunen viikko sitten vaihdettu kytkinpaketti oli jo mennyt siihen kuntoon että Peugeotin ohjeiden mukaan sisään täytyi nyt laittaa molemmat uudet. Nyt on pehmeetä lähtö niin pakilla kun ykköselläkin, toivotaan ettei tarvitse palata tähän aiheeseen enää...

Onni onnettomuudessa että brakasi niin pian oston jälkeen ettei tarvinnut omaa lompakkoa kaivella.  :)
508 HDi 163 Allure ´13, man.

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #28 : 23.05.2012, 16:37:04 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 Executive (DAM 10308).

No ei nyt niin outo kytkin. Kilometreillä 130t sanoi kytkin sopimuksen irti. Rohinasta päätellen painelaakeri hajosi. Kokkolan Viescarilla 1200 euroa, työ + osat. Huippukallista. Keski-pohjanmaalla näyttäisi hinnat olevan samoja, sama hinta myös Pietarsaaressa. Ens tiistaina pajalle.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break.
nyxät: 404 -63, 407sw -05, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #29 : 29.05.2012, 17:08:20 »
Pösö tuli valmiiksi. Painelaakeri aivan loppu. 1175 euroa jossa Club Peugeotin varaosa-alennus. Summassa on mukana moottorin ohjaussoftan ohjelmointi, joka sitten poisti nk`toivomuskaasun´. Olipas mukava ajella kun kaasu toimi niinkuin sen pitääkin. Alkuperäinen softa oli vm2004.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break.
nyxät: 404 -63, 407sw -05, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07