Kirjoittaja Aihe: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä  (Luettu 6969 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #15 : 02.09.2009, 15:00:44 »
...mikä tuon laipan on särkenyt.

Käytönaikainen väsyminen. Mitoitus on liian heppoinen. Tuolla heppoisella mitoituksella pyritään hiukan vaimentamaan turbiinin mahdollista värähtelyä. Kyseinen värähtely myös tehokkaasti väsyttää nuo liitoskohdat.

Perinteisesti turbiini kiinnitetty sentään kuudella pultilla - eli tuo on 'täyshalvennettu' ja 'kenties jo suunnittelussa väsyväksi  tarkoitettu' toteutus - tai sitten sen on 'joku koulupoika tai -tyttö' kesätöinään mitoittanut.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2009, 15:05:49 kirjoittanut Benkku »

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #16 : 02.09.2009, 18:42:12 »
Perinteisesti siihen samaan vetolevyyn on integroitu myös startin hammaskehä ja se turbiinikin on tosiaan kiinni useammalla pultilla.

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #17 : 10.09.2009, 09:11:22 »
Eikös tuo kiinnitys ole kaikissa 407 automaageissa samanlainen, siis jos on aisinin loota?

Kyllä on.
Diagnoosi materiaalitekniikan labrasta kertoi juuri saman mitä Benkkukin kertoi.
Laippa on murtunut väsymisestä, eli laippaan on kohdistunut taivuttava voima joka sitten pikkuhiljaa väsyttää laipan hajalle.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #18 : 10.09.2009, 18:12:09 »
Kulmavirhettä moottorin ja laatikon välillä?

mcjukeh

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #19 : 15.09.2009, 10:04:17 »
Mahdotonta sanoa, myös asennusvirhe jo tehtaalla on mahdollinen syy.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Koliseva ääni moottorin ollessa kylmä
« Vastaus #20 : 16.09.2009, 01:34:58 »
Hiukan on kaukaa haettua, osat mitataan koneistusten (joka ainoa osa eli moottorilohkon liitostaso, sekä vaihteiston liitostaso) jälkeen -> varmistuu kappaleiden keskeisyys toisiinsa. Aluslevyjäkään ei oikein voi 'vahingossa' laippatason väliin joutua.

Realistisin vaihtoehto - vetolevyn puutteellisen mitoituksen lisäksi, on turbiinin epätasapaino. Hiukan kaukaa haettua kyllä tämäkin -> vetolevy olisi rikkoontunut jo suht. pienellä ajosuoritteella.