Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja).
Omaan koneeseen (EW10A) jouduin hiljan vaihtamaan termostaatin. Moottorin lämmöt eivät meinanneet millään nousta normaaliin tai lämpöjen nousu ainakin kesti kauan... Yli 10 °C:een pakkasessa ja n. 30 km:n ajon jälkeen lämmöt olivat jo 80 °C...
Termostaatin vaihdon jälkeen kone lämpeää nopeasti. Nyt lämmöt nousee nopeasti ~70...80 °C:een jonka jälkeen mennään kohtuu nopeasti jopa n. 100 °C:een jonka jälkeen huomaa termostaatin avautuvan, tällöin lämmöt tippuvat takaisin n. 90°C. Tämän jälkeen lämmöt nousevat n. 95 °C johon vakiintuvat kohtuu tarkasti, näin ainakin ajossa. Paikallaan käydessä voi tippua hieman enemmän... Näin oma vaihdettu termari toimii. Ja tuon termostaatin "lämpöhän" oli 105 °C...
Edittiä: Jos olisin itse löytänyt tuon Maan Auton tiedotteen olisin kyllä harkinnut normaalia termostaattia. Ensinnäkin hinta n. 64€ vs. 15€ ja toiseksi saatavuus. Tuota sähköisesti ohjattua mallia kun ei löydy käytänössä kuin merkkiliikkeestä, no plussana toimitusaika < 1 vrk...
Olisi kiva kuulla kommentteja miten tuollainen "ei sähköisesti ohjattu" termostaatti toimii EW10A koneessa? Ja mitä "hyötyä" tuosta ohjauksesta on, mitä tuo ihan oikeasti tekee/ ohjaa?