Kirjoittaja Aihe: 407 - Panoraamakatto (farmari)  (Luettu 14835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #30 : 09.07.2013, 23:42:25 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

Heh, huomaa että autossani 200000 km rajapyykki lähestyy. Pari päivää siitä kun hain auton etupyörän laakerin vaihdosta, tuli käyntiongelmia (tilapäisiä) kaasuläppäkotelo-vikakoodilla ja seuraavana päivänä kattopanelit alkoivat oikutella. Tänään purin katon verhoilun ketjun ohjeiden mukaisesti ja tutkiskelin tilannetta. Toisen panelin takapää oli pompannut uristaan ylempään väliin (kiskon ja lasin väliin) ja etummaisen panelin oikeasta takakiinnikkeestä oli valkoisen liukuosan mustat kiinnitystapit kaikki poikki. Asiaa ei varmaankaan auttanut se että vian satuttua kokeilin pakittaa paneleja pinoon, koska rutinaa kuului lisää. Tuota ei olisi kannattanut koettaakaan, koska ylös pompannut paneli ei mahdu menemään takapään pinoon. Luulen että sain nuo tapit omalla toiminnalla poikki. Alunperin vika ilmeni kun aloin sulkea kattopaneeleja.

Tässä jotain lisäkuvia ja lisäkommentteja asioista joita en muista olleen mainittu alkuperäisissä purkuohjeissa tai muuten vain halusin kertoa.
- Kauhukahvojen tapit irtosivat parhaiten kun työnsin pienehkön ruuvarin muutamia millimetrejä irroitettavan tapin neliskulmaisen kannan (kumimaista ainetta) ja sen kehyksen väliin, suorakulmion siitä päädystä jossa kehyksessä on enemmän tavaraa. Ohuempaan päätyyn työnnettäessä saanee kehyksen rikki helposti.
- Kyseisiä pitkiä tappeja ei tarvitse vetää kokonaan pois, nosto sentin tai puolitoista riittää.
- Itse sain kahvat paremmin irti kun tappien ylösnostamisen jälkeen painoin kahvasta alas (oveen) päin samalla kun vedin niitä irti.
- Irroitin etu-lukuvalopanelin. Irroitus pitäisi varmaan tehdä - kuten aiemmin kerrottua - vääntämällä ikkunanpuoleisesta reunasta alas (katso alla kuva kiinnikkeistä). Takapää on parin vaakasuuntaisen muovi"tapin" varassa sisäkaton päällä. Itse tein paljon turhaa työtä tässä kohdassa (irroitin sisävalon lasin, sain sisävalon pohjan irti kun työntelin ruuvarilla vääristä aukoista, väänsin valaisinpanelin ensin takapäästä irti, jne).
- Takalukuvaloja sivuilla ei tarvitse irroittaa, koska ne on kiinni vain sisäkatossa. Niiden johdot menevät sisäkaton etupäähän.
- Takapään kattomuoveja en irroittanut. Yritin kyllä sitä keskiosaa minkä alle paneli menee, mutta sain vain yhden muovikiinnikkeen auki ja toisen poikki ja muovi jäin vain vähän rakoselleen kun muut kiinnikkeet jäivät kiinni.
- Kattoikkunan reunan tiiviste lähtee helposti pois vetämällä.

TEMP_ARKISTOON
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #31 : 10.07.2013, 00:16:47 »
Kuva 19: Etupään lamppupaneeli irroitetaan vasemmasta päästä (etulasin puolelta, jossa metallikiinnikkeet) alas vetämällä. Tässä mallissa keskiosan ritilän kohdalla ei ollut mitään.
Kuva 21: Kyseiset kiinnikkeet menevät noihin pitkulaisiin aukkoihin.
Kuva 17: Kattopanelien moottori, sijaitsee etupään lamppupaneelin yläpuolella.
Kuva 23: Musta liitin menee valopanelin mustaan liittimeen (kuva 19). Tiukahko. Lukitus tulee liittimen päällä näkyvään tappiin, ja vapautuu kun panelin liittimessa olevaa lätyskää vapautinta nostaa poispäin liittimestä. Liitintä vedetään kevyesti johdoista ja/tai ruuvarilla väännetään sivuista auki päin kun sitä irroitetaan.
Kuva 24: Valkoinen liitin tulee valopanelin vasemman häkkyrän keskiliittimeen (kuva 19) ja irtoaa kun liittimen vasemmassa keskiosassa olevaa pitkulaista tappia painetaan.
Kuva 18: Johtosarjan käyttämätön liitin. Saisikohan tällä jotain toimimaan (liittyykö kuvan 19 ritilään).
Kuva 28: Kahvojen kiinnikkeet ylösnostettuine tappeineen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #32 : 10.07.2013, 00:45:41 »
Kuva 30: Sisäkaton sähköt muuhun autoon liittävä liitin ja...
Kuva 22: ...sen kiinnike kattopellin etuosassa. Irtoaa kun työntää ruuvaria mustan kiilamaisen lukituskielekkeen ja vihreän liittimen väliin.
Kuva 25: Kuvan 30 liittimen vastaosa.
Kuva 27: Taka-sivu-lukuvalo. Irroitetaan tarvittaessa ilmeisesti oikeasta (=taka) päästä, mutta ei tarvitse irroittaa kattoa purettaessa.
Kuva 32: Johdotusta sisäkaton yläpuolella.
Kuva 14 ja 15: Lasiaukon reunalistan rakennetta. Kun kahvat yms. on pois ja tämä lista irti, sisäkatto irtoaa melko helposti. Etupää putoaa alas kun peilin kääntää suoraan.
Kuva 10: Lasiaukon takapuolelta sisäkatto on tiukasti kiinni tarranauhalla, lähtee kuitenkin auki kun varovasti mutta tiukasti sormenpäillä työntää irti, käsi aukon takareunasta sisäkaton päälle työnnettynä (VAROVASTI kuitenkin ettei tule vekkejä tms. sisäkattoon). Kuvan oikeasssa yläkulmassa näkyy lasiaukon takareuna. Kuvattu kattoikkunan läpi ylhäältä.
Kuva 12: Kuvan keskellä näkyy tarranauhan vastapuoli.
Kuva 33: Sisäkatto alhaalla. Irroitettaessa, kun etupää on alhaalla (pois peilin päältä) ja takapikkuikkunoiden varottavat kulmat alhaalla, voidaan sisäkattopaneelia vetää eteenpäin pois takapään kattomuovien päältä.


[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #33 : 10.07.2013, 00:58:14 »
Panelipinon toimintaa:
Kuva 43: Panelipakan vasemmanpuoleinen ohjuri. Vinossa oleva tanko on jousi joka työntää pakkaa kattoa kohden. Jousen yläosassa oleva muovisuojus oli yläpäästään rikki molemmin puolin, jolloin käytännössä jousilanka osuu paneliin. Oikealta paneli tulossa. Alareunan musta kangaskäärme on sivuturvatyyny.
Kuva 41: Paneli tulossa.
Kuva 40: Paneli työntynyt jousen päälle jousen ja katon väliin.
Kuva 38: Paneli vielä vähän pidemmällä. Punainen osanen on kumia.
Kuva 36: Taitaa olla kaksi panelia pakassa ja kolmas tulossa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #34 : 10.07.2013, 01:28:39 »
Minulla siis etummaisen panelin oikea takamuoviklipsu/liukukisko oli rikki. Koska oli jo ilta eikä varaosaa ollut, päätin vaihtaa sen tilalle ehjän osan jostain taaemmasta panelista ja laittaa risan muovin takimmaisen panelin takaosaan. Panelit vaikuttavat olevan samanlaisia, joten samalla vaihdoin kahden panelin paikkaa.

Nyt sitten takimmaisen panelin takakulman muovi ottaa jousen työntäessä kattoon kiinni, kun liukupalaa ei ole. Tosin katossa on jousen vastakapale tuossa kohtaa (kuvan 01 oikeassa yläosassa valkoisella rasvalla päällystettynä), ja jousen vastakappaleessa on ura jonka kohollaan olevat reunat siis nyt tukevat tuota panelia hieman, toisin sanoen panelin kulmamuovi ei hankaa kattoon, vaan jousen vastakappaleeseen. Tämäkin tapahtuu vain silloin kun paneelit ovat auki yhden panelin verran. Enemmän auki ollessaan toinen paneli on jo pakassa, ja kiinni ollessaan jousen kohdalla ei ole panelia.

Kuten aiemmissa viesteissä on kerrottu, liukukiskon uran yläpuolelle hypänneen panelin saa alas kun ensin irroittaa molemmin puolin kaksi ruuvia (T20 ?) edellisissä kuvissa näkyvien pakan päätytukien kiinnityksestä. Tämän seurauksena niitä saa käännettyä hieman sivuttain ja panelin pienellä kikkailulla tipautettua oikeaan uraan.

Kuva 01: Panelit saa yksi kerrallaan pois kunhan takapään jouset saa pois tieltä. Jouset ovat yhdellä sormella väänneltäväksi aika tiukat. Parhaaksi keksimäkseni keinoksi osoittautui kun väänsin jouset alas ja taivutin sivuttain niin sivuun että ne jäivät (ja pysyivät) pakan päätytelineen reunan päälle. Kun jousi on pois tieltä, panelit lähes putoavat alas (oikeasti ei kuitenkaan, koska jouset jäävät hieman tielle, mutta varovasti pujottelemalla panelit saa helposti pois).

Kuva 02: En yrittänytkään ottaa ensimmäistä panelia irti kuljetusjousesta/vaijerista. Eka paneli ei myöskään tule aivan niin taakse kuin muut, joten se ei laskeudu alas. Kun pakan päätuohjurien kiinnitysruuvit oli auki, sain muoviosasen irti kun työnsin ruuvarin panelin päälle panelin ja muoviosan väliin, jolloin kiinnitykset vapautuivat. Tässä kuvassa 02 on ehjä muovipalanen menossa jo paikalleen. Liukumuovi pilkottaa panelin oikean reunan kulman alapuolella. Jousi (kuvan vasemmassa reunassa) on luiskahtanut pois paikaltaan.

Kuva 04: Ehjä muoviosanen valkoisine liukumuovineen. Takana pilkottaa toisen panelin vastaava osa.

Kuva 05: Rikkoutunut muoviosanen. Liukupalan heiveröiset kiinnitystapit siis poikki (yksi näkyy valkoisen osan sisällä, muut löytyivät panelien päältä ja liukukiskon päältä.

Kuva 34: Paikaltaan hypännyt panelin kulma.

Kuva 44: Kattoantennin kiinnitys.

Laitoin liukukiskoon ja pakan päätypaloihin Litium-rasvaa painepullosta, kun ei mitään (muuta?) kuivarasvaa ollut. Koeliu'uttelussa panelit toimivat ainakin 5 edestakaista ajoa. En tiedä mikä alkuperäisen ongelman syynä oli, mutta perusteettomia epäilyksiä on voitelun puutteeseen. En myöskään ymmärrä kuinka panelin liukupalat ovat päässeet hyppäämään uristaan pois rikkoutumatta.

Olisiko kellään ylimääräisiä ehjiä panelin kulmiin tulevua (mustia)muovipaloja myytäväksi 2-3 kappaletta?

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #35 : 10.07.2013, 12:31:25 »
Niin, aikaa meni yksinään rauhallisesti hääräten noin klo 14-21 sisältäen ihmettelyä etenkin paneeleiden irroituksen ja korjauksen osalta, valokuvaamista, lasten hakureissun hevostallilta, ruokailun, hessumobiilissa käynnin rasvaa etsimässä, jne. Yksinään ehkä tehollista aikaa 4-5h.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 884
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #36 : 10.07.2013, 13:09:39 »
Hieno ja mielenkiintoinen juttu, kiitos. Vaikka itsellä sedani onkin,ohjeesi  tuo iloa monelle SW-omistajalle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pwr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #37 : 10.07.2013, 15:02:35 »
Hieno juttu, mielenkiintoinen systeemi toi kattoverho, voi olla että en itse kyllä rupeis korjaileen jos eteen tulis ongelma.  ::)
Nykyinen: Peugeot 307sw Premium Plus -07
ex: Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

fruit_keik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #38 : 10.07.2013, 16:39:10 »
Mulla olisi noita lamellin mustia muovisia liukujen kiinnikkeitä. 40e kpl, yv. viestiä jos ketä kiinnostaa.
DS5’12,307sw’04 entiset:
3008sport'09,307cc’05,RCZ’10,508sw’11,Evasion’95,C8´04,C4’06,307SWS'06,307wag'03,307’03,307'02,C3’04,206rc'05,206sw'03,C3'06,307xsi'02,
407conf'05,307xr'03,407sw'05,406st'96,307wag'04,307xr'01,307xr'01,307xr'01,407conf'04,307xr'02,307xr'02,207cc'07,306style'96,306cab'95,
406V6GWSV'00,807pullman'03,307wag'03,306XRi'99,206xr'99,406SV'97,206SW'04,
Partner'98,206GTi'02,406GWSV'01,307HDi'02,306XRi'98,106XSi'92,406HDi'00,306HDi'01,106GTi'99

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #39 : 11.07.2013, 01:32:12 »
Osakuva
http://www.peugeotforums.com/forums/attachments/407-41/514d1273618683-407-sw-panoramic-roof-cover-sunroof.jpg

Osanumerot
http://www.peugeotforums.com/forums/attachments/407-41/515d1273618698-407-sw-panoramic-roof-cover-sunroofparts.jpg

osa / PSA koodi
 11 / 8401EG    repair kit    186,08 €
 12 / 8401EH    insert set   50,93 €
 13 / 8401FE    fixing kit    61,02 €

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 406
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #40 : 11.07.2013, 12:48:36 »
Tuossa Benkun mailissa olevassa kuvassa ei näy paneleita tai minulla hajonnutta osaa. Alla pari huonoa netistä löytynyttä lisäkuvaa aiheesta. 8401EX joka on aiemmissa posteissa mainittu on siis ilmeisesti valkoinen liukuosa (setti, mulla kaikki ehjiä). Paneelin nurkissa olevia mustia muoviosia (joita tuossa aiemmin mainittiin myytävän 40€ kpl) ei kai saa erillisinä, vaan pitää ostaa koko paneli, netissä hinta 200€ (ebay) - 350€ - 400€. Panelin koodit 8401SJ, 8401SK. Ilmeisesti eri värisiä, mikä väri on listassa mainittu "LAMA", jokin mustako vai harmaa? Toinenhan on beige. Mulla katto on muistaakseni lähinnä harmaa.

Luulen että omalla kohdalla kokeilen tarvittaessa korjata vanhaa, ehkä poraan pienet reiät ja laitan ohuet rautatapit joihin liukuosan saa kiinni. Edellyttää katon purkamista.

[ylläpito on poistanut liitteen]

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 11.07.2013, 12:53:15, kirjoittanut vpera »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 1.7.2018 365 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

ranskis1

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #41 : 13.08.2017, 16:59:19 »
Auto: 2006 407 SW 2,2 (EW12J4, ML6C-manuaalivaihteisto).

Kattoverhoilu pois, aja levyt taka-asentoon ja siirrä jouset sivuun jumiin. Ota levyt yksitellen pois, viimeinen levy ajetaan takas ylös kohtaan, jossa kiskoissa on lovi. Avataan levyn edessä olevat muovilukot ja sitten levy vedetään taakse ja otetaan pois. Jokaisessa paneelissa on neljä valkoista ohjuria ja neljä mustaa klipsiä mihin valkoiset painetaan. Suurin syy paneleiden mustien klipsien sakaroiden murtuminen. Yleensä etunmaisen levyn mustat klipsit ovat murtuneet, koska se jää ylimmäksi levyksi kun katto on niin sanotusti auki. Jouset ovat niin vahvat, että rikkovat ylimmäisen levyn, eli etummaisen koska klipsit ovat urassa ja painautuvat poikki. Eli kattoa ei kannata koskaan jättää auki asentoon pitemmäksi aikoja.

Kasatessa ensimmäinen levy uraan, lukitus klipsit kiinni asentoon pienellä meisselillä. Sitten levy ajetaan ihan eteen ja seuraava levy samaan uraan ja työnnetään edelliseen levyyn pientä voimaa käyttäen että kuuluu naksahdus että levy lukittui edelliseen. Noin jatketaan viimeiseen levyyn saakka. Kaikki levyt tulevat samaan uraan ja viimeisenä käännetään jouset sivusta paikalleen. Klipsejä saa vehosta, noin 7 tunnin homma ensikertalaiselta.

roinane

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #42 : 25.05.2018, 22:38:01 »
Auto: xxxx 407 SW 2.0 (EW10J4).

Autossani on (toistaiseksi) toimiva panoraamakaton verho. Millä tuota jumittumista kannattaisi ennaltaehkäistä? Laittamalla jotain liukkaria kiskoihin? Silikoonisprayta vai jotain muuta, mitä?