Kirjoittaja Aihe: 407 - Ohjaustehostin  (Luettu 83452 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #90 : 23.02.2011, 01:55:51 »
Tuli askarreltua parinkymmenen asteen pakkasessa pätkittäin klo 21 ja 01 välillä. Ei ole kauhean kivaa.

Huolto (120tkm) siis tulossa torstaina, mutta päätin laittaa itse tehostimeen nestettä. Ehkä hyvä päätös kun matkalla töistä kotiin kaupassakäynnin jälkeen ei heti tehostin toiminut (luultavasti pumppasi aluksi kuohaa). Annoin auton rauhoittua kotona tunnin pari. Sen jälkeen nestepinta oli sen verran alhaalla että pumpun osat näkyivät.

Ostin klemmarin ja varmuuden vuoksi laitoin siihen mustaan paluuletkuun alkuperäisen rinnalle. Luultavasti ei kuitenkaan ole vuotanut  tai imenyt ilmaa tuosta.

Aloitin täytön kaatamalla 1-2 desiä litkua säiliöön ja startttaamalla auton. Kuohaa tuli heti näkyviin, mutta pysyi täyttöputkessa. Kunnes parin minuutin ratinkääntelyn jälkeen sammutin auton. Siinä vaiheessa puski suuren määrän kuohaa yli. Auton starttaus lopetti ylivuodon.

Jatkoin nestettä lisäämällä (kaikkiaan noin 3dl lisää) ja rattia kääntelemällä lähemmäs puoli tuntia. Säiliössä näkyi kuplaista nestettä, muttei enää varsinaista kuohaa, eikä enää ylivuotanut sammutuksen jälkeen.

Annoin auton levätä vajaan tunnin, minä aikana kuplat olivat hävinneet nesteestä, ja menin jatkamaan ratin kääntelyä. Kuplat palasivat ilmeisesti kun ratti kävi ääriasennoissa. Samalla pinnankorkeus nousi. Yhteensä tein tuota varmaan tunnin verran, mutta kuplaneste ei hävinnyt.

Annoin taas auton seisoa puolisen tuntia, minä aikana neste oli taas kirkastunut (KUVA1 jossa auto käynyt minuutin verran). Kun käytin ratin äärilaidassa, jostain pullahti taas "kuplanestettä" (KUVA2). Hetken aikaa auton käytyä kuplat olivat hieman tasoittuneet (KUVA 3).

Lopuksi kävin koeajolla. Sen jälkeen nestepinta oli noin pari senttiä maksimin yläpuolella ja vain hieman kuplaista, mihin päätin lopettaa ja katsoa seuraavan päivän aikana tilannetta.

Miksiköhän tuota "kuplanestettä" tuli äärilaitaan käännön jälkeen. Syntyikö kuplat tuossa vaiheessa, vai oliko jonnekin pumpun sisälle tai putkistoihin jäänyt kuplaista nestettä mikä sitten pullahti pois aariasennossa käynnin jälkeen?  Yleisestikin ottaen tuntui että ääriasennossa alkoi tapahtua. Auton käydessä ratti paikallaan tuli kuplia jossain vaiheessa operaatiota 30-90 sekunnin välein, eli taitaa ilmata itsekseenkin itseään. Samoin sammutuksen jälkeen isompia kuplia tuli noin 10 sekunnin välien samassa vaiheessa operaatiota.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 02:04:32 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #91 : 23.02.2011, 02:28:25 »
Yleismaailmallinen ongelma:
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=65851
http://www.peugeotcentral.co.uk/ftopic-9890.html
http://www.motor-talk.de/forum/407-sw-servopumpe-macht-probleme-t2125824.html

Luulisi tehtaan korjaavan ongelman mahdollisimman nopeasti takaisinkutsun muodossa, mutta ei tunnu kiinnostavan. Muutama asiakas saatetaan taas menettää, ruotsalaisella foorumilla oli aika kitkerää tekstiä.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #92 : 23.02.2011, 03:28:27 »
Minun tämän hetken arvaus on että ongelma on useimmiten vain nestetason lasku liian alas. Jos pääsee alas ja vaahtoa muodostuu, pelkkä täyttö ei tietenkään auta vaan pitää saada kuohat pois. Jotta kaiken saa pois, rattia täytyy käyttää reilusti ääriasennoissa ilmauksen aikana. Ilmaus tehdään rauhassa, ajan kanssa. Talvisin on huolehdittava että nesteen pinta on tarpeeksi ylhäällä, ennenkuin kuohaa alkaa edes tulla. Vaatii siis seurantaa.

Jokin muu neste voisi toimia paremmin (=kuohata vähemmän jos pumppu lapioi sitä ja ilmaan samanaikaisesti.
Korkin paikalle ruuvattava lisäsäiliö voisi olla hyvä korjaus niin saisi pidettyä tarpeeksi ainetta sisällä.

Joillain toki voi olla erilaisia muitakin syitä jotka aiheuttavat samat oireet. Esim. vuoto putkistossa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 03:34:41 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #93 : 23.02.2011, 07:48:31 »

Tuli askarreltua parinkymmenen asteen pakkasessa pätkittäin klo 21 ja 01 välillä. Ei ole kauhean kivaa.
Lopuksi kävin koeajolla. Sen jälkeen nestepinta oli noin pari senttiä maksimin yläpuolella ja vain hieman kuplaista, mihin päätin lopettaa ja katsoa seuraavan päivän aikana tilannetta.


Tuohan käy kuntoilusta  ;) Tsemppiä ratkaisun tielle.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

conqueso

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #94 : 23.02.2011, 11:34:52 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort (EW10, 75 000 km).

Moi,

minulla näyttää olevan sama ongelma kuin vperalla. Öljyt puskee korkin reijästä ulos. Olen pari päivää lukenut tätä foorumia ja eilen ostin Teboil Fluid Dextron III -automaattivaihteiston öljyä, jonka pitäis käydä myös ohjaustehostimiin. Pari kertaa olen lisännyt hiukan ko. öljyä ja homma on toiminut. Tänä aamuna öljyt oli taas kuohunut yli ja mitta tikku oli kuiva. Lisäsin ehkä desin öljyä ja ajoin töihin (noin 5km). Tehostin toimi hyvin tämän matkan. Perillä sammutin moottirin ja avasin konepellin. Korkin reijästä alkoi pulkuta ilmaa ja öljyä. En tajunnut käynnistää uudelleen moottoria, jolloin ilmeisesti pulppuaminen olisi loppunut. Täytyy käydä uudelleen testailemassa.

Mietin itse, että pitäisikö ratin olla kännettynä toiseen ääriasentoon, kun öljyä lisätään? Voisiko se "avata" jotenkin pumpun, jolloin öljyä menisi enemmän sisään? Nyt kun renkaat on suorassa ja lisää öljyä jää kaikki siihen täyttöputkeen. Ilmeisesti käänettäessä rattia, öljy menee kiertoon ja pumppu imaisee ilmaa. Tämä siis veikailua ja arvuuttelua, josko jollain olisi tietoa tuon mekanismin toimimisesta.

T: Jani

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #95 : 23.02.2011, 11:51:17 »
Ei toi (ilmeisesti) toimi pelkällä lisäämisellä ja ajamisella. Sitä rattia täytyy käännellä aika kauan, käyttää myös ääriasennoissa ja välillä lisäillä öljyä jos tarvis, jotta kaiken kuohan ja ilman saa järjestelmästä pois. Kannattaa ehkä vielä pitää tauko(ja)kin, jos ei ole kiire, niin saa nesteen tasoittumaan. Malttia ja huolellisuutta siis!

Itse kun yksinäni askertelin, käänsin ratin oikeaan ääriasentoon, sidoin ylhäällä olevaan ratin puolaan lohkolämppärin johdon, jonka toinen pää oikeasta ikkunasta ulos. Sitten itse autosta ulkona säiliön ääressä, johdon pää kädessä, vedin ohjauksen ääriasentoon. Näki hyvin kuinka alkoi pulputa.

Ilmauksen aikana, ihan joutokäynnillä ohjaus paikallaan, näkyi kuinka 30-90 sekunnin välein pulahti iso ilmakupla pintaan. Tuolloin siis varmasti oli ilmaa nesteessä.

Tilanne:

Mulla tänään töihin ajon jälkeen, sisältäen pari ylimääräistä pysäytystä, yhteensä n. 40km, tilanne oli hyvä. Perillä katsoin pikaisesti säiliöön ja neste näytti ihan tavalliselta ja pinta kohdallaan. Öljy siis Automaasta ostettu, numeroa en muista (eikä valmistajaakaan ehkä purkissa, en ole katsonut), mutta (osa?)numeron lopussa oli ".A5".
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 12:52:53 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #96 : 23.02.2011, 13:03:45 »
Nyt kun renkaat on suorassa ja lisää öljyä jää kaikki siihen täyttöputkeen. Ilmeisesti käänettäessä rattia, öljy menee kiertoon ja pumppu imaisee ilmaa. Tämä siis veikailua ja arvuuttelua, josko jollain olisi tietoa tuon mekanismin toimimisesta.

Mä epäilen/arvaan että siellä on vielä kuohaa/ilmaa järjestelmässä. Jokin 5km ajo saa sen osittain liikkeelle, mutta ei kaikkea. Sitten kun sammutetaan, mahdollinen paineen ja/tai virtauksen muutos saa aikaan kuohan/ilman laajenemisen ja/tai liikkeelle lähtemisen ja sieltä se sitten pursuaa korkin reiästä ulos. Jos olisi vedenohutta, kuohaongelmaa ei varmaan olisi.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

conqueso

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #97 : 23.02.2011, 13:39:40 »
Moro,

Hyvä idea tuo sun tee-se-itse ratinkääntelyhärveli :)

Pitää töiden jälkeen käydä taas tarkastamassa tilanne. Pitää lisätä öljyä ja käännellä rattia, kun auto on käynnissä. Katsotaan sit taas uudelleen, mikä on tilanne.

Jani

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #98 : 23.02.2011, 14:04:38 »
Joo, sillä sai vedettyä ohjauksen ääriasentoa vasten. Jos olisi apuri niin voisi hieman paremmin katsella mitä säiliössä tapahtuu. Alussa kannattaa ehkä hieman varovasti (jos ollenkaan) käytellä ääriasennoissa, ettei pullauta heti yli. Sitten kun on tilanne ei-ääri-asennoissa rauhoittunut niin sitten vasta pitää (muutamia sekunteja kerrallaan ?) ääriasennoissa. Tai sama se kai, kunhan ei turhaan kuohuta yli.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

conqueso

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #99 : 23.02.2011, 15:42:32 »
Moro,

Sain duunikaverin avuksi, joka noista tietää enemmän. Lisäsin öljyä moottorin ollessa käynnissä. Näin sitä meni sisään huomattavasti enemmän, kun moottorin ollessa kiinni. Täyttöreijästä näki, kun pumppu imi öljyä ja ilmaa sisäänsä. Lisättiin öljyä niin paljon, että pumppu ei saanut imettyä ilmaa. Se jälkeen kääntelin varovasti rattia ja apuri sanoi koska lopettaa. Ilmaa tuli ulos sitä mukaan kun rattia käännettiin. Lopulta käännettiin rattia ääriasentoihin ja pidettiin siellä. Odotettiin, ettei ilmaa enää tule. Moottorin sammutettua tsekattiin vielä, ettei öljyvaahto nouse yli äyräiden.

Tsekkaan töistä lähtiessä vielä öljyn määrän ja kääntelen vielä paikallaa ollessa rattia. Tsekkaan myös kotiin saavuttua mikä on tilanne. Nyt näyttää kuitenkin olevan kaikki jo paremmin :)

Jani

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #100 : 23.02.2011, 16:18:48 »
Tuohan käy kuntoilusta  ;) Tsemppiä ratkaisun tielle.

Amatöörejä  ;D Itse vaihdoin alahihnapyörän -27C kelissä, selvinpäin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #101 : 23.02.2011, 17:22:06 »
Joo helppoahan tuo mulla oli kun ei tarvinut pitää metallimötiköitä kädessä, sen kuin toljotti tehostimeen ja kävi välillä lämpöisessä autossa kääntelemässä rattia 8)

Ja conquesolle. Nimenomaan auton, tai siis tehostimen, käydessä pitää täytellä. Muuten käy kuten sanoit: imaisee startissa ilmaa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2011, 17:28:14 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #102 : 23.02.2011, 17:35:03 »
Itse kun yksinäni askertelin, käänsin ratin oikeaan ääriasentoon, sidoin ylhäällä olevaan ratin puolaan lohkolämppärin johdon, jonka toinen pää oikeasta ikkunasta ulos. Sitten itse autosta ulkona säiliön ääressä, johdon pää kädessä, vedin ohjauksen ääriasentoon. Näki hyvin kuinka alkoi pulputa.

Tuon kun olisi joku naapuri nähnyt, niin olisit päässyt samoin tein youtubeen ja tojota-foorumille  :D

Heikompihermoinen olisi varmaan jo täyttänyt sen tehostimen jarrunesteellä tai jäähdytinnesteellä, jotta virtaa tarpeeksi hyvin pakkasessakin. Toivottavasti saat homman pelaamaan. Ilmeisesti nestettä täytyy olla niin paljon kuin sinne säiliöön vaan mahtuu, jottei vedä ilmaa väliin.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #103 : 23.02.2011, 20:06:01 »
Täytyisikin tehdä sama vaimon Korollalla ja pyytää vaimoa tai muksua kuvaamaan ikkunasta ikäänkuin olisi naapuri kuvannut. Sitten vain youtubeen...  ;D
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Ohjaustehostin
« Vastaus #104 : 26.02.2011, 13:00:31 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Confort (DAM 10684 CJ, käyttöönotto 23.05.2006).

Niin, tää kuohuaminen varmaan tulee kyseeseen vasta kun ohjaustehostimen nestettä on liian vähän. Ainakin omassani on edelleen vuotoja noissa letkujen liitoksissa pumpulla paluuletku ja siellä konehuoneessa joka mukamas jo korjattiin vuodot tosi pieniä lähinnä sen vaan et näkee liitoksen olevan märkä. Varoitusvalo välkähti startatessa eilen töistä lähtiessä, hävisi nopeasti joten ajoin vielä kauppaan ja sieltä lähtiessä sama hälytys ohjaustehostimen nesteen tasosta. Aiemmin kun tuo hälytys tuli alkutalvesta, ehdin ajaa vielä toiseen kaupunkiin hakemaan tuota nestettä merkkiliikkeestä. Nyt kun katsoin kotona lisätäkseni nestettä oli vaahdonnut korkin läpi ja nesteenpinta todella alhainen. Miksi hälytys tuli nyt "myöhässä", ehti vetästä ilmaa... Ilmailin pikaseen rattia kääntelemällä ja nestettä lisäämällä, kiire kun oli eilen liikenteeseen. Täytyy tänään tehä vielä ilmausta ajan kanssa ja katsoa vieläkö vaahtoaa. Sitten pitäis saada ne vuodot pois ja olla enää luottamatta hälytys järjestelmään = seurata säännöllisesti tehostinnesteen tasoa.