Kirjoittaja Aihe: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat  (Luettu 4282 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

textex

  • Vieras
406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« : 17.01.2011, 14:52:56 »
Auto: 2004 406 GW 3,0 V6.

N. 2 kk sitten uusin kaikki jarrulevyt, palat/kengät ja nyt katsuri mainitsi jo, että oikea takajarrulevy reunasta ruostees ja kannattais puhdistella? Eiks pösön jarruja saa vuodeksikaan toimimaan moitteetta? Millä jipolla saisin tuon pelittämään mahd. pitkään?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #1 : 17.01.2011, 15:13:35 »
Jarrusatulat jumittaa liukutapeistaan, ne on huollettava vähintään parin vuoden välein. Toinen mahdollisuus on huonolaatuiset jarrupalat, valitsemalla Ferodot palat ottavat tasaisesti koko pinnaltaan, halpispaloissa paine on suurin palan keskellä, jonka takia levyt alkavat ruostua reunoilta. Kolmas syy on huonolaatuiset jarrulevyt, tosin nykyään hyvälaatuisia ei taida enää saadakkaan, ainakaan kohtuuhintaan. Ja välillä kannattaisi jarrutella maksimiteholla täysi kuorma päällä.

smy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 105
  • 407 SW 2.0 HDI aut (185tkm) 06/08
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #2 : 17.01.2011, 17:15:41 »
Kyllä tässä on jo oppinut että se on 2-3 vuoden välein levyt, palat, satulat ja tapit uutta takapäähän. Korjaamoiden rahasampo tuo 406:n takajarrusysteemi Suomen olosuhteissa.

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #3 : 17.01.2011, 18:06:34 »
Liian nätisti ei saa ajella, ei taakse mene koskaan kunnolla painetta jos ajellaan hissun kissun. Sekin auttaa että paikallaan painaa jarrun pohjaan oikein voimalla, pysyy liikkeessä takapääkin. Tosin tuolla tavalla saa myös jumissa olevat liuut ehkä kaniin niin että alkaa levy kuumeta mutta silloin on jo muutenkin tarvetta rempalle.... Omassa vajaa vuoden toiminut takapää moitteetta sen jälkeen kun sen kunnostin.
Levyjen laadussa on myös todella isoja eroja, omassa oli takana hetken sellaiset mihin jäi jälki kun meisselillä painoi, kohtuu pehmeää!! Olivat tosi hanakat ruostumaan, menivät vaihtoon aika pian....

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #4 : 17.01.2011, 19:43:53 »
Takajarruille saa täyden jarrupaineen kun peruuttaa ja jarruttaa muutaman kerran. Näin saa levyt kirkkaiksi ja palat liikkeelle.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #5 : 17.01.2011, 22:30:14 »
...Näin saa levyt kirkkaiksi ja palat liikkeelle.

Nope... Ainoa oikea tapa on irroittaa rengas, poistaa palat ja tarkistaa, että jarrusatulan liuku on kunnossa, siis satulan tulee liikkua herkästi.

Nimim. Massavasarallakin voi joutua satulaa liun liikkeen suuntaan, lyömään - lujaa.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #6 : 07.09.2018, 23:35:34 »
Kyllä tässä on jo oppinut että se on 2-3 vuoden välein levyt, palat, satulat ja tapit uutta takapäähän. Korjaamoiden rahasampo tuo 406:n takajarrusysteemi Suomen olosuhteissa.
mulla on 03 406 alkuperäiset levyt ja satulat. Paloja kenkiä ja vaijereita vaihdettu. Hyvin toimii.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #7 : 08.09.2018, 14:34:27 »
^ Alle 150 tkm. ajettu? Edit: takajarrut varmaankin alkuperäiset.
Jarrut tykkää siitä, kun niillä jarrutellaan. Ympäristöruutua lainatakseni.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #8 : 08.09.2018, 14:59:24 »
Kyllä täälläkin on luultavasti alkuperäiset satulat -04 farkku hodarissa. kilsoja on noin 360tkm takana. Levyt oon uusinu kahdesti välillä 234tkm-360tkm. Tosin viimeisin uusinta oli just äsken. Satulat saa kyllä elvytettyä jos vaan viitsii. Tässä oli mulle tullessa toinen satula täysin jumissa eli mäntäkin oli ruosteessa isomman liukutapin lisäksi ja toinenki oli juminu tapistaan. liukutappikumisarjat ja mäntäsarjat molempiin+hoonia ja putsausta ja kasaan uusilla osilla laadukkaan boschin jarrukumirasvan kera. Tapana polkee jarrua toisinaan kunnolla ja ajossakin jarru on käytössä säännöllisesti vaikka moottorillakin hiljentelen vauhtia taloudellisuuden nimissä. Tuon huollon jälkeen oon vaihtanu vain paloja ja aina käyttäny siinä yhteydessä satulaa ääripäissä liikeraataansa+mäntää pohjassa+vaihtanu jarrunestettä jonkinverran ilmausruuvin kautta. Hyvin on jarrut pelannu kokoajan!

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #9 : 08.09.2018, 15:32:59 »
^ Alle 150 tkm. ajettu? Edit: takajarrut varmaankin alkuperäiset.
Jarrut tykkää siitä, kun niillä jarrutellaan. Ympäristöruutua lainatakseni.
190t ajettu.  Etulevyt on alkuperäiset,tosin lähellä alamitta.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #10 : 03.08.2019, 19:48:15 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (VF38ERFVE80548107).

Justiin remppasin kummatkin satulat ja uusin liukutapit ja männät. Voin vahvistaa toisin kuin täällä kirjoitetaan että normaalijarrutuksellakin takajarrut ottavat. Levyt ovat ruvenneet kiiltämään. Piti oikein porata liukutappi pois kun ei lähtenyt lekomallakaan. Ensin meinasin ostaa uudet satulat mutta eihän ne niitä osaa laittaa. Itte se on laitettava jos hyvät haluaa.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 533
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #11 : 03.08.2019, 22:56:15 »
Mulla on pelannut kyllä jarrut hyvästi 406 ssa,liut liikkuu herkästi vaikka en ole rasvannut kun sitä ohuempaa liukua takaa. Kahdesta muiden  autosta on sen sijaan saanut herkistellä enemmänkin. Mikä lie sitten erona,itse säilytän autoani lämpimässä tallissa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #12 : 04.08.2019, 10:10:48 »
Kyllä se on se liukurasvan vedenkesto. Se alempi tappi on selliasessa paikassa että pyörästä lentää vesi siihen. Suola siihen kaveriksi niin kyllä ruostuu. Näkyy olevan eroa korjausosissa. Itse tilasin eBay kautta Espanjalaiset tapit ja oli kromatut Mukana oli ne metallirikat jotka vähentää sitä veden määrää siinä liukukumin päässä. On kyllä niin tunnokkaat ja kovan oloinen pohjin, että ei ole aikohin ollut. Männissäkin on eroja. Tuon saman tehtaan mäntä oli hyvin koneistettu ja kromattu pinta ja pyöristetty pohja. Siinä olikon pohtiminen että miten se pölysuojakumi tulee paikoilleen. Se ei mene mäntä pohjassa vaan siitä vähän ylöspäin. on sellainen ikkuna milloin asennus onnistuu. Ei tullut otettu kuvia niin olis voinut perinteisen kuvakollaasin laittaa tänne. Mutta eihän ne ketään semmoiset kuitenkaan kiinnosta. Semmoisen havannon tein että satulahan ei liiku keveästi. Se ylempi liukutappi on tiukka siihen kumiin ja liikkuu hyvin nahkeasti mutta jumittamatta. Uusilla kromitapiella ja kumeilla. .
« Viimeksi muokattu: 04.08.2019, 10:14:06 kirjoittanut PeugeotDriver »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #13 : 04.08.2019, 11:02:32 »
Motonetistä joskus ostin tuon liukutappisarjan, niin kyllähän ainakin niissä oli varsinaista kiinankromia se kromaus. Vuoden päästä oli jo tapit jumissa ja ruosteessa, vaikka hyvin oli rasvattu. 605:ssa on samat osat ja alkuperäisten tappien materiaali on selkeästi ollut silloin parempaa mitä 406:ssa.
Aikoinaan ostin tuo 406:sen Saksasta 10 v. vanhana ja kaikki alustan osat ja jarrut oli kuin uudessa. Yhdessä vuodessa tuli Suomessa jo jarruihin huollon tarvetta ja osat oli pintaruosteessa.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Takajarrulevyt ruostuvat
« Vastaus #14 : 04.08.2019, 16:27:40 »
Kyllä vain, kyllähän ne on haastavat olosuhteet. Mutta on se Saksassakin talvella joskus aika huonoa. Mutta nehän on niin sekasin autojensa kanssa että kuulemma rätillä putsataan alustan tangot ja nivelet kun renkaita käytetään pois ja on niin vimosen päälle tarkkoja mitä pojat kerto baarilla. Siinä kromauksessa tosiaan voi olla eroa. Ja se ei päälleppäin näy.