Kirjoittaja Aihe: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto  (Luettu 10502 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karbe

  • Vieras
Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« : 04.11.2011, 15:42:55 »
Auto: 2005 Boxer 2,8 HDi (Fourgon, ZCPMNC/370).

Käsijarrukenkien vaihto ei onnistunut. Jarruvoima on liian pieni. Tulivatko osat oikein, mistä tietoa?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #1 : 04.11.2011, 18:17:35 »
Boxer (1. mallisarja), jarrut
Boxer (2. mallisarja), jarrut
Boxer (3. mallisarja), jarrut (tiedot löytyvät vain Service Box:sta)
« Viimeksi muokattu: 04.11.2011, 18:28:57 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #2 : 04.11.2011, 18:32:37 »
Toimiko käsijarru riittävän tehokkaasti ennen käsijarrukenkien vaihtoa?

Käsijarrukengät pitää säätää riittävän lähelle jarrurumpua (siis rumpuna toimivaa jarrulevyn sisäpuolta). Tämä tapahtuu pyöränpultin reiästä ruuvimeisselillä säätömekanismin ratasta pyörittämällä. Ensin käsijarrukengät säädetään niin, että pyörä lukittuu, jonka jälkeen pyöritetään ratasta viisi pykälää toiseen suuntaan, jolloin pyörä jälleen vapautuu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käsijarrun ollessa vapautettuna pyörien pitää pyöriä vapaasti eli käsijarru ei saa jäädä laahaamaan. Kummatkin puolet pyritään säätämään mahdollisimman samanlaisiksi, jotta käsijarru toimisi tasaisesti.

Lopuksi säädetään vielä vaijeria.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

karbe

  • Vieras
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #3 : 05.11.2011, 08:03:09 »
Takimmaiset jarrut ei toimineet ennen kenkien vaihtoa. Kyseessä on malli jossa on takana levyjarru ja käsijarruna rumpujarru. Jarrukengät ovat pienet, valokuvasin ennen vaihtoa, että saisin takaisin samalla lailla. Jarrurulevt/rummut käytin sorvarilla, koska ne olivat pahoin ruostuneet: jarrupalojen kohdat sorvattiin ja käsijarrukenkien kohdat hiottiin puhtaaksi. Asensin uudet palat ja kengät vanhojen mukaan ja tein ohjeittesi mukaiset säädöt.

Levyjarru toimi hienosti, mutta käsijarru ei. Jarruvoima oikealla 2, vasemmalla 0,8 joka ei ole tarpeeksi. Olisiko mahdollista että olivat jo valmiiksi asennettu väärin? Jarrukengissä kahdessa on toinen pää vahvennettu, toisessa kahdessa päät saman vahvuiset, tosin toinen pää kaartuu hieman ylöspäin. PS. En haluaisi vielä luovuttaa otan tänään vielä auki.

Bazeeba

  • Vieras
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #4 : 17.06.2017, 18:59:59 »
Auto: 2005 Boxer 2,8 HDi.

Morjesta, uusi boxerikuski kyselee. Eli pitääkö tuosta boxerista irrottaa napa takaa, että saa kengät vaihdettua? Tässähän on käsijarru siellä levyn sisässä olevassa rummussa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #5 : 18.06.2017, 12:58:48 »
Kuten noista aiempien viestien varaosakuvistakin näkyy, jarrurumpu on kiinni ruuveilla eli napaa ei tarvitse irrottaa.

Aiheeseen liittyen: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=62035.0
« Viimeksi muokattu: 18.06.2017, 19:55:58 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Bazeeba

  • Vieras
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #6 : 18.06.2017, 13:34:07 »
Joo se on kyllä selvillä mutta lähinnä se alemman jousen asentaminen sinne linkkuhässäkän sekaan. Ei oikeen sovi mitään tuonne väliin.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #7 : 18.06.2017, 13:49:24 »
Eikö tämä mahdu:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765133/Jousen-asennuskoukku

Tietysti jos jousi on niin vahva ettei koukku kestä, se voi olla ongelma. Koukku on n. 12-15cm pitkä joten se ei ole mitenkään turhan vahva, tosin itsellä on tähän asti kestänyt. Viimeksi asensin 406:n käsijarrukengät ja voimaa sai käyttää julmetusti.

Bazeeba

  • Vieras
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #8 : 18.06.2017, 14:29:03 »
kenkien se tukiosa johon nuo jouset kiinnittyy jää aikalailla kokonaan navan taakse. Jousi tulee vielä aivan sinne reunaan joten se pitäisi saada työnnettyä paikalleen. Pitää käydä motonetissä tutkimassa löytyskö sopivia työkaluja.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 967
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #9 : 18.06.2017, 17:57:34 »
Jos ei koukulla onnistu, voisi kokeilla levittäviä lukkorengaspihtejä:

http://www.ikh.fi/fi/lukkorengaspihdit-305mm-85-140mm-knipex-kn4921a41

On kalliit mutta ei ihan korjaamon tuntitaksaa.

Pihdeillä siis levitettäisiin kenkiä niin paljon että hyppäävät irti saranasta. Sen jälkeen jos jousen saa pois niin kengät irtoaa. En sitten tiedä saako Knipexeillä otetta mistään...ja riittääkö avautuma.

Bazeeba

  • Vieras
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #10 : 30.06.2017, 19:46:57 »
Tämä selvitetty, kyllä napa pitää pois ottaa. Kiristysmomentti vaan mielenkiintonen tuolla navalla, 600nm.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #11 : 30.06.2017, 22:34:00 »
Näyttää sittenkin olevan vanhemmassa Boxerissa toteutettu hieman eri tavalla tuo käsijarrukenkien kiinnitys kuin uudemmissa (vanhemmassa kengät ovat varaosakuvan mukaan sivuilla, kun taas uudemmassa ne ovat ylhäällä ja alhaalla). Vuosimallin 2009 Boxeriin olen useamman kerran vaihtanut käsijarrukengät ja vaikka osat ovat siinäkin navan takana, ei napaa ole kuitenkaan tarvinnut irrottaa, enkä muista jousien paikalleen virittelyn tuottaneen erityisiä ongelmia. Korjaamokäsikirjallisuus kyllä neuvoo kummankin mallin tapauksessa irrottamaan navan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Tinuri

  • Vieras
Vs: Boxer - Käsijarrukenkien vaihto
« Vastaus #12 : 12.10.2018, 16:51:46 »
Auto: 2002 Boxer 2,8 HDi (Fourgon, N2).

En saa pitämään riittävästi käsijarrua katsastuksessa, olenko kasannut väärin. Olisiko jollakulla laittaa kuvaa, kummalla puolella kengän vahvistus autoon nähden tulee olla? Ja tuleeko vahvempi jousi sisäpuolelle vaiko ulkopuolelle.