Kirjoittaja Aihe: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)  (Luettu 8474 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #15 : 01.02.2014, 11:30:29 »
Itsellä 1.6l moottorilla olevassa autossa näytti mittari ennen termostaatin vaihtoa noin 80 astetta ja termostaatin vaihdon jälkeen 89 astetta, joten pitäisi näyttää noin 90 lämpömittaissa.

soppa

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #16 : 04.02.2015, 12:22:01 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4, manuaali-ilmastointi).

En tiedä onko ongelma tai vika vai ominaisuus mutta itselläni auton moottorinlämmöt tekee tällaista:

Tänä aamuna -6 astetta, auto oli lämmityksessä n. 1.5h ja sitten ajoa. Lämmöt lähtee normaalisti nousemaan mutta kun pysähtyy liikkennevaloihin niin moottorilämmöt laskee esim. saavutetusta 70asteesta melkein nollille. Sitten kun lähden liikkeelle niin taas alkaa pikku hiljaa kohota lämmöt, sitten kun ajoa on ollut riittävästi niin lämmöt eivät enää niin radikaalisti putoa.

Onko vika termarissa vai ominaisuus?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #17 : 04.02.2015, 16:23:43 »
Termostaatti vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 00:23:21 kirjoittanut ToniL »
Peugeot 3008 hybrid

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #18 : 05.02.2015, 11:19:52 »
Tuohon ei sitten saa pelkkää termostaattia. Se on integroitu vesikoteloon.

soppa

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #19 : 05.02.2015, 15:06:51 »
Saa mistä ja maksaa mitä? Onnistuuko asennus kotikonstein?

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #20 : 05.02.2015, 17:41:38 »
Termostaatti on integroitu (muoviseen) vesiletkun yhteeseen, jos kannen takapäähän pultattava 'vesikotelo' on alumiinia. Muovisissa versioissa joutuu vaihtamaan kokonaan sen 'vesikotelon'.

Joissakin malleissa on vesiletkun yhde myös alumiininen ja niihin on myös irrallinen termostaatti.

Vaihto on kotioloissa/pohjolan tallissakin helppoa - pari-neljä pulttia ja letkuside auki riippuen versiosta. Muutama desi uutta nestettä täytöksi vaihdon jälkeen.

Verkkokaupassa ulkomailla osan hinta alle 30 eur esim.
http://www.ws-autoteile.com/Ersatzteile/KuehlungHeizungLueftung/Thermostate-gehaeuse/Peugeot/Thermostat-Peugeot-1007-206-207-307-PARTNER-14-16-16V::1188673.html

Mikäli kannen takapään kappale 'vesikotelo' on alumiininen niin...
http://www.livingstonautoparts.co.uk/Cooling/Thermostats/Peugeot/307/all/1.6/2002/Parts.aspx

Oscaro.com listaa vaihtoehdot kätevästi.
http://www.oscaro.com/thermostat-d-eau-peugeot-307-phase-2-1-6-i-16v-110cv-316-10202-611-gt?ID_GENERIC_ARTICLES=316&ID_OSC_TYPES=10202&ID_OSC_LEVELS=611
« Viimeksi muokattu: 05.02.2015, 17:51:53 kirjoittanut Benkku »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kesamies

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #22 : 30.09.2018, 22:00:13 »
Auto: 2002 307 1,6 (TU5JP4).

307 vm02 1.6 pösössä vähä lämpö ongelmia, ajossa pysyy 90 asteessa lämmöt mutta paikallaan ollessa nousee reiluun 95 ja sit lähtee flekti pyörii. Jäähy nesteet vaihettu justaansa ja samalla termostaatti ja syyläri vaihtu, teki samaa kyl jo ennen kyseistä remppaa. Onko kyseinen lämmön nousu ominaista pösölle vai mistä lähtis vikaa etsii?

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #23 : 01.10.2018, 16:44:08 »
Kuuluu toimia juuri noin, eli flekti lähtee päälle 95 asteessa

kesamies

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #24 : 02.10.2018, 10:24:24 »
Ookkei hyvä sit. Ja on normaalia et paikalteen ollessa nousee lämmöt aina noin ylös?

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #25 : 02.10.2018, 17:21:41 »
Paikallaan oltaessa ei ole jäähdyttävää ilmavirtausta. Siksi lämpö nousee kunnes puhallin käynnistyy. Normaalia kaikissa bensamoottoreissa. Dieseleissä taas toimintaperiaatteesta johtuen lämpötilalla on tapana laskea tyhjäkäynnillä.

kesamies

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #26 : 03.10.2018, 09:54:58 »
Okkei, aikasemmissa autoissa ei oo ollu noin isoa nousua niin epäilytti. Eikös se 90asteen jälkeinen viiva ollu 95astetta?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #27 : 03.10.2018, 11:09:14 »
Monissa autoissa lämpömittarin näyttämä on sorvattu "käyttäjäystävälliseksi". Eli on suuntaa-antava, pienet heilahtelut on suodatettu pois jotta ei suotta huolestuta. Ilmeisesti tässä on tarkempi.
Kun menee 100:aan ja punaiselle, syytä huolestua, ei muuten.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #28 : 03.10.2018, 11:13:05 »
Dieselien lämmön lasku ominaisuus on aika ulkolämpötilasidonnainen, lämmöt nousee tyhjäkäynnillä karkeasti aina kun ulkolämpötila on korkeampi kuin -5 oC ja erittäin merkittävää roolia näyttelee sisälämpötilan säätö, moottori itsessään pysyisi kyllä lämpimänä vielä -15-(-20)oC, mutta sisälle hukka lämmöstä otettava sisätilan lämmitys syö niin paljon tehoa että karkeasti tuollaa samalla vaihteluvälillä alkaa näkyä moottorin jäähtyminen liikennevaloissa. No normaalisti tuo korjataan lisälämmittimillä jotka tuovat joko a) lisää kuormaa ja lämmintä b) lisää lämmintä ja kulutusta.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2018, 11:16:38 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kesamies

  • Vieras
Vs: 307 - Moottorin käyntilämpötila (TU5JP4)
« Vastaus #29 : 03.10.2018, 17:40:45 »
Okkei hyvä tietää ettei siis aihetta huoleen. Vielä rautalangasta jos selvitätte lämpömittarin asteikon, onko enne 90 astetta eli puoliväliä viivat 10 asteen välein ja 90 jälkeen viiden asteen välein? Eli viimenen viiva jonka jälkeen alkaa punanen alue on 100 astetta ja 90 jälkeen oleva viiva 95 astetta? Huomenna olis leima aika varattuna ja saa pösön aktiivi käyttöön vihdoin  8)