Kirjoittaja Aihe: Jarruputkien liitokset  (Luettu 30604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Jarruputkien liitokset
« : 06.12.2011, 04:34:19 »
Sopivia jarruputkia on yleensä pakko ostaa varalle jarruremontin yhteydessä, koska usein niiden kiinni juuttuneita liitinnippoja ei saa kierrettyä hyvälläkään avaimella auki, jolloin kanta pyöristyy tai menee muuten käyttökelvottomaksi esim. lukkopihdeillä tapahtuvan avaamisen yhteydessä. Jos liittimen saa kiertymään auki, niin sitten usein jarruputki on juuttunut kiinni liittimeen, jonka seurauksena putki kiertyy pilalle. Joskus on nopeampaa sahata putki poikki ja avata liitin hylsyllä.

Esim. Motonetin myymissä valmiissa jarruputkissa joutuu usein maksamaan selvästi lisähintaa pelkkiin materiaalikustannuksiin verrattuna, jos putket tekisi itse (jarruputki maksaa n. 2,8 e/m ja liitinnipat n. 1,0 e/kpl). Hintaero korostuu pidemmissä putkissa. Lisäksi lähes poikkeuksetta putket ovat olleet 5-10 cm lyhyempiä kuin alkuperäiset, joka voi joskus aiheuttaa hankaluuksia, vaikka putken reittiä/taivutusta alkuperäisestä muuttamalla sen usein saakiin asennettua paikalleen kelvollisesti. Välillä valmiissa putkissa on ollut muitakin virheitä eli putken päässä onkin ollut väärä liitin tai tyypiltään väärä laippa. Myös putkeen puristettujen laippojen muoto on välillä epäonnistunut.

Kävin teettämässä paikallisessa varaosaliikkeessä erääseen autoon n. 2,5 metriä pitkät putket vielä hieman kalliimmalla hinnalla (n. 10 e/m) kuin Motonetissa olisi maksanut. Toimitusaika oli käytännössä yhden työpäivän verran ja lopputuloksena toinen putki oli 4 cm tilattua pidempi ja toinen peräti 10 cm, vaikka olin tarkalleen mitannut alkuperäiset putket, laskenut mukaan n. 5 cm ylimääräistä ja pyytänyt tekemään täsmälleen oikeanmittaiset, koska tässä tapauksessa selvästi liian pitkistä putkista oli haittaa. Lisäksi neljästä päästä kolmessa oli vääränlainen laippa (kovera 45-asteen kaksoiskartio, SAE double flare; piti olla kupera DIN), joten putkia ei voinut käyttää. Yksi laippa oli myös muodoltaan epäonnistunut ja putki osittain tukossa purseesta. Muutenkin työnlaadussa oli valittamista.

Niinpä viimeinkin ostin jarruputkien kartioliitosten tekemiseen tarkoitetun työkalusarjan (Biltema 19-1260, 129,00 e), koska näköjään tässäkin asiassa on parempi luottaa vain itseensä, jotta saa oikeanlaiset ja riittävän hyvin tehdyt osat. Biltemasta löytyy myös halpa työkalusarja 19-837 (34,90 e), mutta siitä/vastaavista on netissä aika ristiriitaisia kokemuksia (mm. Motonet myy vastaavaa):

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-19837/
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5179

Selvästi parempia ovat tuotteet 19-1260 (129,00 e) ja 19-1261 (119,00 e). Työkalua 19-1261 mahtuu käyttämään paremmin myös auton alla, josta voisi olla etua tilanteissa, joissa vanhaan jarruputkeen halutaan tehdä uusi liitos ilman putken irrottamista (kaikki eivät tosin suosittele vanhan jarruputken pään muotoilua uudelleen):

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kartiotyokalu-191261/

19-1260 on ruuvipuristimeen kiinnitettäväksi tarkoitettu työkalu, jota myydään monella eri tuotemerkillä. Bilteman hinta on edullinen ja sieltä sellaisen ostinkin. eBay:n kautta löytää myös tunnetumpien merkkien työkaluja melko edullisesti.

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Kaksoiskartiotyokalu-191260/
http://biltema.fi/Documents/manualer/19/19-1260_man.pdf
http://www.classictrucks.com/tech/1012clt_brake_tube_flaring_tool/index.html
http://www.drapertools.com/b2c/b2citmdsp.pgm?pp_skmno=49447
http://www.drapertools.com/products/manuals/49447ins.pdf
http://www.eastwood.com/professional-brake-tubing-flaring-tool.html
http://www.lasertools.co.uk/item.aspx?item=3476
http://www.lasertools.co.uk/pis/4048_PIS.pdf
http://www.brakequip.com/tools_ft.html
http://www.brakequip.com/fitpdf/tubes_flaring.pdf

Videoita työkalun 19-1260 käytöstä:

http://www.youtube.com/watch?v=AnQJIjM0EBo
http://www.youtube.com/watch?v=TTD3M_gN14Q
http://www.youtube.com/watch?v=SAB0FMYjlYk
http://www.youtube.com/watch?v=5xYbRKUE5qA

19-1260:n mukana tulee 4 paria puristusmuotteja, joilla putki pidetään paikallaan ja joista muodostuu putken laipan takaosan muoto (mm. laipan takapinnan kulma) ja 8 kpl tuurnia, joilla tehdään tiivistyksestä vastaava kartiopinta:

- Puristusmuotti 3/16" ja 4,75 mm (laipan takapinta 45 tai 90 astetta)
- Puristusmuotti 1/4" ja 6,35 mm (laipan takapinta 45 tai 90 astetta)
- Puristusmuotti 5/16" ja 8 mm (laipan takapinta 45 tai 90 astetta)
- Puristusmuotti 3/8" (laipan takapinta 45 astetta)
- Tuurna OP.0 (tasainen pää, käytetään putken pään asettelussa)
- Tuurna 4,75 mm DIN (OP.1)
- Tuurna 3/16" (OP.1)
- Tuurna 1/4" (OP.1)
- Tuurna 5/16" (OP.1)
- Tuurna 3/8" (OP.1)
- Tuurna 4,75 mm, 3/16" ja 1/4" (OP.2, kaksoiskartiota varten)
- Tuurna 5/16" ja 3/8" (OP.2, kaksoiskartiota varten)

Eri tuotemerkeillä myytävissä laitteissa voi olla eroja mm. puristusmuottipalojen viimeistelyssä ja mukana toimitettavien varusteiden määrässä. Biltema ei myy erikseen varaosia tai lisäosia muihin putkikokoihin, mutta jotkin muut valmistajat tarjoavat niitä.

Käytössä Bilteman laite 19-1260 tuntuu varsin toimivalta ja laippojen muoto sekä työnjälki ovat selvästi parempia kuin esim. Motonetin myymissä suuren jarruosavalmistajan OJD Quick Brake:n tuotteissa ja paikallisen autotarvikeliikkeen tuotoksissa. Kulutuskestävyydestä on vielä vaikea sanoa mitään, mutta eivätköhän osat kestä harrastekäytössä pitkään. Puristusmuottipalojen viimeistelyä voisi hieman parantaa, mutta toisaalta laipan takapinnan muodostavassa osassa hieman rosoinen valettu pinta ei haittaa (joidenkin valmistajien laitteissa pinnat ovat ilmeisesti täysin sileitä). Tiivistepinnan muodostavien tuurnien pinta on kuitenkin sileä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2011, 05:01:18 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: Jarruputkien liitokset
« Vastaus #1 : 07.12.2011, 08:48:32 »
Bilteman halvemmallakin sarjalla pärjää harrastuskäytössä. Tiedä sitten montako kertaa 'puristusmuotit' kestää tehdä liitoksia. Ei ole kokemuksia vasta kuin yhden auton jarruputkien teosta. Itse toiminnallisuudessa ei ole moitittavaa, onnistuu liitoksen teko auton allakin.

sisur142

  • Vieras
Vs: Jarruputkien liitokset
« Vastaus #2 : 18.02.2013, 14:08:40 »
Bilteman halpis työkalusetissä tärkeintä ja tarkkaa ovat oikeat mitat putken kartioitavassa osuudessa. Jos liika pitkä, riippuen jarruputken materiaalista, kartio joko halkeaa tai tulee muotoviallinen. Bilteman yli satsen maksavaa on paljon ammattikäytössäkin, hyvä hinta-laatusuhde. Tosin olen tuolla halpiksellakin tehnyt kartioita n. 60 metriin putkia, putkien keskipituuden ollessa metrin luokkaa, yllättänyt toimivuudellaan, hiukan kartioinnin laatua saa vielä parannettua, kun pyyhkäiset putkeen ja työkaluun jarrurasvaa.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: Jarruputkien liitokset
« Vastaus #3 : 18.02.2013, 20:11:32 »
Itse olen avannut vanhoja jarruputkia seuraavalla menetelmällä: Ensiksi puhdistanut liitoksen mahdollisimman huolellisesti hammasharjan kokoisella teräsharjalla. Sitten antanut kunnolla lämpöä kuumailmapuhaltimella ja aina välillä ruiskuttanut WD40 tai vastaavaa hyvin tunkeutuvaa öljyä. Annan välillä jäähtyä ja sitten taas sama käsittely.
Myös pieni kopautus vasaralla liittimen viereen saattaa auttaa. Vasta näiden toimenpiteiden jälkeen kannattaa yrittää varovasti josko lähtisi aukeamaan. Liitoksen kireämmälle vääntäminen voi myös joissain tapauksissa auttaa.
MB E250 cdi

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: Jarruputkien liitokset
« Vastaus #4 : 04.03.2013, 17:35:55 »
Tuo työkalusetti on ihan ykkössarja jarrutöissä. Mulla on joku 10 vanha setti biltemasta ja se on ihan kurko. Sillä on tehty kymmeniä kartioita eikä mitään kulumia näy. Kaveri taasen osti samanlaisen setin tuossa taannoin motonetista ja siitä meni se putken sisään laitetta holkkitappi poikki liian helposti.

Nuo 205/206/306/309 jne mallisten satulat on ihan hanurista avata kun nipat ryytyy alumiinirunkoiseen satulaan. Lisäksi nippa on sellaisessa paikassa, että siinä palaa käsijarruvivuston  ja liu'un suojakumit kun antaa lämpöä, jos niitä ei suojaa. Ja sitten jotkut viisaat idiootit on laittanut kuparitahnaa nipan ja rungon väliin. Mitenhän se alkuaineiden kemiallinen järjestys meni, että kumpi noista häviää...  :P

Paras tapa on vetää nippa punaiseksi avata se edestakaisin auki-kiinni nylkyttämällä. Kaikki muut keinot on työläitä mutta harvalta löytyy pilliä kotioloista.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2013, 17:39:37 kirjoittanut S_a_m_i »
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Benkku

  • Vieras
Vs: Jarruputkien liitokset
« Vastaus #5 : 04.03.2013, 17:39:19 »
'Paremman puoliskon asevarastosta' lainaa hiukan kynsilakkaa, jolla kätevästi tiivistää putkiyhteiden ja jarruputken saumarajan, sekä ilmausruuvit satulan runkoihin - ja kyllä aukeaa muutamankin vuoden päästä ilman 'kuumia'.