Kirjoittaja Aihe: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto (V6)  (Luettu 7303 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kanavaari

  • Vieras
406 - Käynnistinmoottorin vaihto (V6)
« : 04.01.2012, 17:41:18 »
Ongelma:

Auto: 2003 406 3,0 V6.

Tänään meni startti. Ei lyö hampaalle eli kuvittelisin solenoidivikaa? Taskulampun valossa katselin, missäs moinen starttimoottori sijaitsee? Pääseekö siihen vain alakautta järkevästi käsiksi ja onko kovakin työmaa eli joutuuko purkamaan jotain? Käykö mikään muu startti kuin tuon V6:n oma?

Ratkaisu:

Uuden startin hinta 240 e ja vaihto paikallisessa ammattioppilaitoksessa harjoitustyönä 35 e.

Kävin auton alla kurkkaamassa ja totesin, että pajalle... Yläkautta sitä ei edes näkynyt, vaikka ilmanputsarihärpäkkeet purinkin. Nosturille ilman muuta pitää saada, ei tule mitään auton alla maaten ja purkaa öljyputket ja suodattimen, pakokäyrät, ym. Alakautta pohjamuovi pois ja startti on tarjolla. Myös pakoputkistoa joutuu purkamaan, sen jälkeen taittuu, mutta ahdasta on.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto (V6)
« Vastaus #1 : 04.01.2012, 17:48:22 »
Veikkaisin, että käynnistimen planeettavaihteen muovinen aurinkopyörä on hajonnut kappaleiksi. Uusi kustantaa luokkaa 40 euroa, Tehdasuusi- tai vaihtokäynnistin 'hieman' enemmän.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto (V6)
« Vastaus #2 : 04.01.2012, 18:10:44 »
Mistäs vielä löytäisin ja kummankautta (ylä vai ala) sen startin? Jos hiukkaakaan mitään näin, olisiko ilmanputsari kotelon alla?

Purkenee irti autosta kumpaa kautta vaan, alakautta ehkä helpommin. No, kunhan ensin saat käynnistimen kätöseen, niin laita tyyppikoodi (todennäköisesti kuitenkin kyseessä Bosch-käynnistin), katsotaan planeetan varaosanumeroa sitten.

tagge

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto (V6)
« Vastaus #3 : 07.02.2013, 20:22:15 »
Ongelma:

Auto: 2002 406 GW 3,0 V6.

Itse asiassa koko käynnistinmoottori on häviksissä. Onko se siinä öljysuodattimen yläpuolella? Mitä kaikkea on tarpeen purkaa, jotta startin saa vaihdettua?

Ratkaisu:

Hain uuden (tehdaskunnostetun) Lucas-startin (245 euroa).

Vaihto-operaatiota en suosittele heikkohermoisille. Öljynsuodatin ja lauhdutin oli pakko purkaa pois. No, tulipahan samalla vaihdettua öljyt ja jäähdytysneste. Ahdasta oli. Olisikohan pitänyt ottaa katti pois tieltä? Mutta senkin irrottaminen näytti vaikealta. Lopulta toinen mies apuun ja saatiin se lievää väkivaltaa käyttäen kammettua ulos ja uusi samanlaisella päinvastaisella tavalla paikalleen. Tosi se lämpösuojus jäi pois, kun sitä ei millään saatu paikalle. Haittaako tuo?

Se oli sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun moiseen hommaan ryhdyn. Johtopäätös on, että koko konehuone on rakennettu ihan piruuttaan sen startin ympärille.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto (V6)
« Vastaus #4 : 08.02.2013, 10:10:59 »
Käynnistinmoottori sijaitsee öljynsuodattimen takana moottorin keulan puolella.

Se olikin ainoa paikka josta näin jotain starttia muistuttavan. Eli öljysuodatin pois, eikö? Ja pitääkö etummainen pakosarja irrottaa? Mitä muuta, jotta saan sen murikan pois sieltä ja uuden tilalle?

Öljynsuodatinta ei välttämättä tarvitse irrottaa, riippuu suodattimen koosta. Käynnistimen saa ujutettua suodattimen ollessa paikallaan. Pakosarja on ylempänä eli sitäkään ei tarvitse irrottaa. Käynnistimen kiinnityspultit ja ohjausholkit ovat lohkossa eli irtoaa hieman keulaan päin lattameisselillä tmv. varovasti kampeamalla ja sen jälkeen vaihteistosta pois päin työntämällä.