Kirjoittaja Aihe: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)  (Luettu 4427 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

malleju

  • Vieras
407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« : 09.04.2013, 12:38:05 »
Auto: 2005 407 SW 1,6 HDi (230 000 km).

Pitempään jo ilmoitellut lähes aina täyskaasukiihdytyksen yhteydessä tuosta P0238-virheestä. Ensin koneesta tuntuu lähtevän tehot, sitten nykii hetken huutaa tuon merkkivalon ja sitten alottaa varmaankin FAPin polton tai ainakin samanlaisen kuminan aiheuttaa pakoputkistossa. Auton sammutuksen jälkeen jää flekti hurraamaan itsekseen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #1 : 09.04.2013, 12:48:35 »
Ahtopaine 'piikkaa' liian korkeaksi ts. failsafe rajaan.

malleju

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #2 : 09.04.2013, 13:34:56 »
Mitäköhän sille sitten voisi tehdä?? Melkoisen ..ttumainen vika kun aina virheen jälkeen kulkee jotenkin huonommin ja kumisee etenkin takapenkille.

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #3 : 09.04.2013, 13:39:51 »
Ahdin remonttiin eli turbiinin johdesiivistön toiminnan tarkastus nyt ainakin jne.

Bugsneeze

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #4 : 18.12.2013, 07:48:51 »
Auto: 2005 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (233 800 km).

Herjasipa aamulla itselläkin tätä P0238-virhekoodia. DPF-poltto oli päällä ja tein reippaan kiihdytyksen nopeusrajoituksen vaihtuessa 80 -> 100 km/h ja kuului piip, tehot katos ja näytössä Antipollution fault -virheilmoitus. Samaan syssyyn meni vakionopeudensäädinkin pimeäksi, näytössä Speedcontrol system faulty. Tehot palasivat takaisin muutamassa sekunnissa ja kokeilin reippaampia kiihdytyksiä vielä pariin otteeseen ja tuntui pelaavan ok.

Tökkäsin siinä ajellessa bluetooth mötikän kiinni ja sain tällaisen raportin:

Confirmed Trouble Codes
P0238: Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit High (Powertrain, Generic)

Pending Trouble Codes
P0238: Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit High (Powertrain, Generic)

Freeze Frame
DTC available only in Pro version
Calculated engine load: only in Pro
Engine Coolant Temperature: only in Pro
Intake Manifold Absolute Pressure: only in Pro
Engine RPM: 2845 RPM
Vehicle Speed Sensor: 104 km/h
Air Flow Rate from Mass Flow Sensor: only in Pro
Fuel Rail Pressure: only in Pro

Diagnostic information provided by OBD Auto Doctor


En poistanut virhekoodeja vielä. Katson kotimatkalla saanko nuo puuttuvat arvot vielä irti kun päivitin ohjelman Pro-versioon josko niistä joku ex-pertti osais kertoa enemmän. ;D

Bugsneeze

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #5 : 18.12.2013, 12:29:50 »
Luin nuo vikakoodit uudemman kerran ja tulos oli seuraavanlainen:

Confirmed Trouble Codes
P0238: Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit High (Powertrain, Generic)

Pending Trouble Codes
P0238: Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit High (Powertrain, Generic)

Freeze Frame
P0238: Turbocharger/Supercharger Boost Sensor "A" Circuit High (Powertrain, Generic)
Calculated engine load: 100.0 %
Engine Coolant Temperature: 84 °C
Intake Manifold Absolute Pressure: 249.0 kPa
Engine RPM: 2845 RPM
Vehicle Speed Sensor: 104 km/h
Air Flow Rate from Mass Flow Sensor: 149.42 g/s
Fuel Rail Pressure: 154630 kPa

Diagnostic information provided by OBD Auto Doctor


Ennen vikakoodien nollausta kun käynnistin auton niin merkillepantavaa oli, että hehkun merkkivalo ei syttynyt vaikka moottori oli kylmä. Lähti kuitenkin käyntiin ihan normaaliin tapaan. Pian käynnistyksen jälkeen kuului piip, ja Antipollution fault -ilmoitus tuli ruutuun. Vakionopeudensäädin toimi taas kuten pitääkin eikä tuosta tullut mitään virheilmoitustakaan.

Ajelin pienen lenkin ja sammutin auton. Nollasin vikakoodit ja käynnistin uudelleen. Nyt syttyi hehkunkin merkkivalo eikä piippauksia kuulunut. Katsellaan miten pelaa.

tarttis

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #6 : 18.12.2013, 16:13:51 »
Mistä hitosta te tiedätte DPF-polton olevan päällä?

Hetkellinen kulutus on pari litraa suurempi ja takalasin lämmitin menee päälle.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #7 : 18.12.2013, 16:46:16 »
Tuossa on 1,5 bar ahtopainetta ollut. Eikö maksimi pitäisi olla 1 barin tietämillä ?

http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=5903

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #8 : 18.12.2013, 17:37:20 »
Jep, absoluuttinen paine liian korkea, siksi se on vikatilaan hetkellisesti mennyt.

Bugsneeze

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #9 : 19.12.2013, 07:25:47 »
Onko niin, että tuon DPF-polton aikaisen kulutuksen nousun saa ohjelmoitua siten ettei se näy ajotietokoneesta? Eli kulutuslukema ei muutu vaikka poltto on päällä, itselläni ainakin on näin.

Itse aiheesta, auto on toiminut moitteetta koodien nollauksen jälkeen. Mikä tuollaisen hetkellisen ahtopaineen nousun noin korkeaksi voi aiheuttaa?

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #10 : 19.12.2013, 08:54:31 »
Esim vnt vivuston jäätyminen, mistäs noista tietää.

hmm74

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #11 : 19.12.2013, 11:05:07 »
Minulla ei hetkellinen kulutus, siis näytössä nouse pätkääkään, mutta polton ollessa päällä takalasin lämmitin tosiaan on päällä (vaikka napissa ei valo palakaan) ja lisäksi moottorin ääni on selvästi möreämpi. Eli kuulen sen kyllä ihan korvalla, ainakin kevyellä kaasulla.
Ford Mondeo

exät: 407 SW 1,6 hdi, vm 05, 252 tkm ja 406 sr gw hdi (66kW), vm. 01, 480 tkm, vectra cdx 2.0i 16v vm. 94 ja 205 xr 1,4 vm. 88

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 630
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #12 : 19.12.2013, 12:09:11 »
Minulla myös 407 2.0HDi ja 308 1.6HDi ihan selvästi nyki polton ollessa päällä, toki tämän huomatakseen tarvi ajaa vaihtelevaa ajoa eikä vakkari päällä motaria.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

juie

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 181
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #13 : 19.12.2013, 20:13:26 »
PP:llä saa valittua nouseeko kulutuslukema kun polttopäällä. Varmaan riippuu miten on alunperin ohjelmoitu. Yksi hyvä toteamiskeino on jos ajotietokone näyttää kulutuksen nousun, moottorijarruttaa niin kulutus ei tipu nollille vaan on noin 1,2l.
Nykyiset ranskalaiset: 307 1,6 SW 2006, 406 1,8 16v 1996
Entiset ranskalaiset: 307 2,0 2003,  407 1,6 HDi 2008, Megane 1,4 2003

topiolavi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 407 - Vikakoodi P0238 (DV6)
« Vastaus #14 : 30.01.2018, 20:07:55 »
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi (9HZ).

Missäpäin moottoria sijaitsee ahtopaineensäätöventtiili? Välillä pukkaa motarilla ajaessa p0238 vikakoodia ja ajattelin kyseisen venttiilin temppuilevan, turbo uusittu noin 2000km?