Kirjoittaja Aihe: 407 - Ylimääräinen ääni ohjauspyörää käännettäessä  (Luettu 2166 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (201 000 km).

Pariin otteeseen olen ollut kuulevinani reilummin pihalla tms. paikassa käänneltäessä ääntä jonka olen tulkinnut kääntölaakerista tulevaksi. Sellainen pieni rapsahdus.

Rakenne lienee sama kuin aiemminkin, esim. 406:ssa, mutta jos joskus tuonne täytyy osia vaihdella niin mitäköhän pitää purkaa? On mahdollista että ääni on tullut ennenkin eli ei ole kyse kulumisesta tms. tai että se ei edes tule kääntölaakerista (kai siellä jousen yläpäässä sellainen kuitenkin on?).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Ei ole mitään samaa 406:een. Kääntyessä vain napa kääntyy, ei iskari.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Joustintuessa ei painelaakeria 407 malleissa ole, vaimennintolppa ei käänny ohjauksen mukana. Olka-akselia paikallaan X- ja Y-suunnassa pitävä alapallonivelen ko. konstruktiossa korvaava laakeri - viallisena, saattaa hyvinkin aiheuttaa mainitun äänen.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 01:58:19 kirjoittanut Benkku »

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Mahdollisella samanlaisuudella ajattelin lähinnä jousen yläpäätä, mutta kuten huomaamme, en ole ajatellut tai tutkinut rakennetta juurikaan.

Äänen kuuluessa auto on ollut hitaassa liikkeessä epätasaisessa maastossa (ainakin usein) ja ohjauspyörää käännelty ääriasennosta/-toon. Muissa tilanteissa en ole mitään huomannut. Voihan tuo toki liittyä pelkästään joustoliikkeisiin ilman että renkaan kääntymisellä on mitään tekemistä asian kanssa. Tai toisinpäin. Sinänsä mitätön juttu, mutta uusi kuitenkin.

Edit: Benkku ehtikin vastaamaan. "Alapallot" on vaihdettu molemmin puolin puolen vuoden sisällä.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 02:05:32 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Ns. Grip-nivelet oletkin jo vaihtanut. Tarkistettavia kohteita löytyy, esim. ohjausvaihteen, eli hammastangon nivelet, apurunko, alatukivarret.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Korionni

  • Vieras
Auto: 2004 407 2,0 Executive.

Moi!

Kun rattia kääntää niin naksuu, oliskos iskarin yläpään laakerin vaihto edessä? Molempiin etupyöriin on vaihdettu ala/yläpallonivelet, koiranluut ja raidetangon päät. Ja naksuu vaan?
« Viimeksi muokattu: 18.05.2017, 13:28:04 kirjoittanut Korionni »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Ajettu km? Iskarin yläpäässä ei ole laakeria. Ohjausakselin murrosnivelien tarkastus.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Korionni

  • Vieras
Moi
Autolla ajettu 205tkm.
Ainakin myydään jousijalantukilaakeria: https://www.autodoc.fi/magnum-technology/7058653

« Viimeksi muokattu: 19.05.2017, 11:42:36 kirjoittanut Korionni »

tsniemi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Tuossa osassa vaan ei ole laakeria, kyseessä siis pelkkä tuki. Jousi tai iskunvaimennin ei 407:ssa käänny, kuten edellä todettu.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Oletko vaihtanut raidetangon sisäpäätkin? :)
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

Korionni

  • Vieras
MORO !

Ei ole vaihdettu kun ei oo väljät.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Ota kaveri avuksi kääntelemään ohjausta, ja kuuntele, mistä se ääni tulee. Tuleeko sisältä ohjausakselista vai ulkoa. Ja jos ulkoa, niin mistä sieltä.

Korionni

  • Vieras
Moikka

Taitaa olla vetoakselit tien päässä, rasvat on yhdestä sisäpuolen nivelestä tullut ulos ja ääni ainakin samanlaista kuin tuossa yuotube videossa on :

https://www.youtube.com/watch?v=fh9KqLX1Er8
« Viimeksi muokattu: 20.05.2017, 15:30:27 kirjoittanut Korionni »