Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (AM6-automaattivaihteisto)  (Luettu 26876 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
60 asteinen öljy on epämiellyttävää ainetta. Mahtavatkohan ne merkkikorjaamossakaan öljyjä lämmitellä.

Kunhan vaihtoon ajaa öljyt kuumina niin ei ne merkkikorjaamossa niitä ainakaan jäähdyttämään ala. Sama pätee moottoriöljyihin,aja kone kuumaksi ennen vaihtoa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
60 asteinen öljy on epämiellyttävää ainetta. ...

Mitäs väliä tuolla on, vaikka olisi 100°C:sta..? :P Ei sitä nyt kuitenkaan tarvi paljain käsin läträtä...

Olisiko järkeä vaihtaa samaan syssyyn 2 settiä tuota öljyä niin saa varmaankin melkein kaiken kuran vaihdettua pois? Tuo motonetin öljy kun nyt on halpaa kuin saippua ja autolla ajettu paljon ja vaihdosta ei tietoa.

Voihan nuo vaihtaa vaikka kahteen...kolmeen kertaan pohjapropun kautta mutta tuossa on vain se huono puoli kun sotkeentuvat jatkuvasti. Eli eivät kuitenkaan vaihdu kokonaan, vaihtuvatko edes 50%:sti (ei nyt jaksa alkaa laskemaan  :( )
Parasta olisi vaihtaa huuhtelemalla. Onko 607:ssa lämmönvaihdin siinä laatikon etupuolella? Tuon irrottamalla pystyisi tekemään huuhteluvaihdon eikä tuolla välissäkään ole kuin yksi tiiviste. Lämmönvaihdin (jos on sama kuin 407:ssa) on kiinni yhdellä pultilla... Tuosta voisi sitten samalla tehdä ohjeen foorumille ;D. Olisi sellaista pioneeri-henkeä  :P

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Jos auton uudesta lähtien on vaihdettu 50-60 tkm välein, niin on riittävä. Öljy ei ole kovilla verrattuna moottorin öljyyn  ;).
Tuo lämmönvaihdin kannattaa jättää rauhaan, eli huuhteluvaihtoa en suosittele, toisin kuin esim. Volvoissa saa vaihtimen väliin helposti.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Mitäpä niitä huuhteluvaihtoja alkaa virittelemällä tekemään, vaihtaa kistuun öljyt aina samaan aikaan kuin moottoriinkin niin luulisi riittävän.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

rallyedriver

  • Vieras
Noni homma tehty kun perjantai illalla muutakaan tekemistä oo.
Toi pohjapropun 17mm kuusiokoloavain ois ollut kiva tietää niin ei olis tarvinnut motonetistä kesken kaiken lähtee hylsyä hakemaan. Oli meinaan kiinni ja kovaa samoin täyttötulppa T55 oli julmetun kovaa kiinni ja sai tosissaan auki vääntää.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Hieno juttu, vaihtaako entistäkin paremmin? ;). Propuille on olemassa kiristysmomentit, myös pikkuiselle tarkistustulpalle torx xx tyhjennystulpan sisällä. Tarkistetaan nuo vielä, tuo 17 mm torx ei mene paikoilleen, ennen kuin on irroittanut pienen tasotarkistustulpan. Tiivisteet myös kannattaa uusia, niiden varaosakoodit tänne myös hyvä kirjata.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Täyttöproppu tuntuu olevan tiukka avata vaikka onkin kiristetty oikeaan momenttiin. Tuntuma saattoi itsellä kyllä syntyä siitä että käytin avatessa lyhyempää vääntövartta kuin momenttiavaimessa on.

rallyedriver

  • Vieras
Vaihdot tapahtuu paremmin. Vaihdettu määrä vaan oli niin pieni, että otan pian uusiksi. Vanhat öljyt han tumman ruskeaa. Siksi tiivisteitäkään en uusinut. Ja 17mm kuusiokolo on tyhjennys propussa, onko näissä eroa? Tarkastus oli T40, ja täyttö T55 tai sinne päin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Kuusiokolo 17 mm, oheisena foto  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Egupeto

  • Vieras
Auto: 2007 607 3,0 V6 (ES9A, AM6-automaattivaihteisto, 200 000 km).

Tämäkin ketju on ollut korvaamaton apu epäröidessäni vaihteistoöljyjen kanssa. Oma iskareiden kääntölaakeri remontti laajentui vetareiden suojakumien vaihtoon. Kuvittelin öljyjen leviävän tantereeseen, jollen tyhjennä laatikon öljyjä etukäteen. Tässä mallissa stefa ei vastaakaan suoraan vetoniveleen, joten siinä mielessä turha toimi. Öljytkin lienee joskus vaihdettu, kun on 200tkm mittarissa ja öljyissä havaittavissa vielä häivähdys punaista. Aiemmat kokemukset 406 maitokahvista antoivat odottaa paljon pahempaa. Onko näissä laatikoissa ollut ongelmia vetoakselin huulitiivisteiden kanssa? Ts. kannattaako vaihtaa varmuuden vuoksi, nyt kun olisi kivasti käden ulottuvissa? Tiiviste ei ole yhtään öljyä päästellyt (onkin sitten likimain ainoa öljyä hikoamaton kohde tässä moottoritilassa).

jarmot

  • Vieras
Ihan jo periaatteessa kannattaa samalla vaivalla vaihtaa vetarin stefa. Harmittaa vain myöhemmin jos se alkaa vuotaa ja joutuu tekemään homman uudestaan.

rallyedriver

  • Vieras
Tuli tuosta kuvasta mieleen, että iso "runkoinen" 1/2" 17mm kuusiokolo hylsy ei mahdu proppuun jossei tuota apurungossa olevaa poikittaispalkkia ota irti. Pienellä avaimella tai 17mm jatkomutterilla avaamalla sopinee hyvin, muttei ollut käytettävissä niin
otin sen irti kun alle minuutin homma ja riski nylpätä tiukassa oleva pultti pienenee oleellisesti. Näin ainakin DT17 moottorillisessa.

Egupeto

  • Vieras
Auto: 2007 607 3,0 V6 (ES9A, AM6-automaattivaihteisto, 200 000 km).

Tässä olisi varaosanumerot tiivisteille:
2209 46 Täyttökorkin tiiviste 2,40€
2219 23 Pohjaproppu/tarkistusputki tiiviste 6,40€
2209 45 Tarkistusruuvin tiiviste 1,40€

Mulla mahtui 17mm 1/2-tuuman hylsy helposti suorittamaan vaaditun tehtävän. Liekö jommalla kummalla pohjakosketus siirtänyt poikittaispallkkia (mun muovinen pohjapanssari on selvästi osallistunut maansiirtotöihin). Koloavaimen voi näppärästi tehdä M10 pultista, näissä kun on tavallisesti 17mm kanta. Tällöin varsi väistää poikittaista rautaa.

rallyedriver

  • Vieras
Mulla mahtui 17mm 1/2-tuuman hylsy helposti suorittamaan vaaditun tehtävän. Liekö jommalla kummalla pohjakosketus siirtänyt poikittaispallkkia (mun muovinen pohjapanssari on selvästi osallistunut maansiirtotöihin). Koloavaimen voi näppärästi tehdä M10 pultista, näissä kun on tavallisesti 17mm kanta. Tällöin varsi väistää poikittaista rautaa.

Juurikin näin. Omassa rauta kyntänyt maata kiitettävästi jäljistä päätellen. Ei käynyt heti mielessä että tuosta se varmaan johtuukin. Pitää koittaa vääntää rautaa suoraan kun seuraavaksi öljyjä vaihtelee taas tässä piakkoin. Sormet syyhyää jo vaihtohommiin.  :P

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Auto: 2005 607 3,0 V6 Executive (ES9A, XFV, VF39UXFVJ92204317).

Kysyin tarjousta Lahdessa Peugeuot huollon ottaneesta Länsi-Autosta => n. 450€. Onko hiukan arvokasta öljyä? Ei ole huuhteluvaihto, eli laskevat sen 3l pois ja laittavat vastaavan määrän tilalle? On kuulemma sellaiset ohjeet Pösöltä? Ei huuhteluvaihtoa olemassakaan? mitä hittoa? En oikeasti taida uskaltaa viedä sinne, koska nyt toimii hienosti. Vaihdan siis itse, mutta kun on koko kesä tullut "rakennettua" mersuja, niin ei huvittaisi enään näillä kylmillä tehdä mitään. Pitäisi hakeutua sisätiloihin mutta taas tulee vaivaa, kun ei ole huvialueella sellaista tilaa missä pääsee Pögötin alle auto suorassa.

Onko tuossa hinnassa mitään järkeä?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-