Kirjoittaja Aihe: 206 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU)  (Luettu 5880 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juke

  • Vieras
206 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU)
« : 06.07.2015, 14:55:05 »
Auto: 2006 206 1,4 (käyttöönotto 04.04.2006, TU3, KFW).

Jäähdytysneste näyttää sellaiselta kuravedeltä, että lienee syytä vaihtaa. Lainasin Alfamerin huoltokirjan ja siinä ohjeistetaan vanhan nesteen valutus aika ylimalkaisella tasolla. Eli mallista riippuen syylärin alaosasta tulppa auki tai alaletku irti. Lisäksi joissain malleissa lohko pitää tyhjentää erillisestä tulpasta. Ok, jäähdyttimen alaosassa on muovisen näköinen korkki, mutta saakohan siitä kaikki nesteet pihalle tästä moottorista vai kuuluuko KFW-malleihin, joissa on erillinen tulppa lohkossa?

Fillarin venttiilin näköisen ilmausruuvin löysin ja ilmeisesti jossain lämpötila-anturin lähellä on toinen.

Juke

juke

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 11.07.2015, 17:18:40 »
Ok, nesteiden valutus sujui hyvin jäähdyttimen alareunasta avatusta tulpasta. Ulos tuli tämän näköistä lientä.



Ennen uuden nesteen lisäämistä avasin kolme ilmausruuvia, tai niin luulin. Ne joista alkoi tulla nestettä olivat tulipellin läpi menevässä letkussa oleva ruuvi ja lämpötila-anturin vieressä oleva messinkinen kuusiokoloruuvi. Kuvassa keskellä.



Sen sijaan tämä tulppa ei taida liittyä jäähdytysnesteeseen lainkaan, ainakaan sieltä ei tullut mitään ulos?



Kaikki sujui hyvin kunnes aloin käyttää konetta. Paisuntasäilön päälle oli viritetty pullo ja kun kone lämpeni, niin neste alkoi ajoittain kuplia ja pinta nousta. Sammutin useamman kerran moottorin ja aina lämpöanturin vieressä olevasta ilmausruuvista tuli ilmaa. Itse asiassa kun pidin ruuvia auki koneen käydessä, niin sieltä tuli ilmaa koko ajan.

Termostaatti aukesi pari kertaa ja nesteen pinta laski tuolloin vähän, mutta alkoi nousta taas. Lopuksi kone sylkäisi nesteet paisuntasäiliön päällä olevine pulloineen pihalle ihan huolella.

No, täytin paisuntasäiliön, pistin korkin kiinni ja ajelin kokeeksi muutaman kilometrin. Tuntui kun kone olisi käynyt välillä kolmella, mutta voi johtua siitä, kun nesteet roiskahti ympäri konehuonetta. Joka tapauksessa kaikki näytti normaalilta, eli termostaatti näkyi avautuvan ajoittain ja lämmöt pysyivät kurissa.

Mutta. Eikös tässä ole kaksi vaihtoehtoa? Kannentiiviste tai haljennut kansi/lohko? Mitäs kannattaisi tehdä?

Juke

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 11.07.2015, 19:01:09 »
Sen sijaan tämä tulppa ei taida liittyä jäähdytysnesteeseen lainkaan, ainakaan sieltä ei tullut mitään ulos?

Ei liity ei, kyseessä polttoaineen jakotukissa oleva linjapaineen mittausliitin - ns. schrader venttiili.

juke

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 14.07.2015, 13:51:26 »
Lisähuomioita jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen.

Auto oli käynnistynyt jo pitkään huonosti kesät talvet. Se hörähti käyntiin, mutta sammui aina saman tien. Kaasua antamalla kone jäi käyntiin, mutta tuntui, että kävi aluksi kolmella.

Vaihdoin pari viikkoa sitten tulpat ja sen jälkeen pösö lähti käyntiin avainta näyttämällä ja jäi nätisti käyntiin. No ei lähde enää. Tämän jäähdysnesteen vaihdon jälkeen tilanne on ihan sama kuin aiemin. En tajua miten vika tuntui poistuneen tulppien vaihdon jälkeen ja palaisi siihen liittymättömän asian takia.

Juke

juke

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 06.10.2015, 21:22:24 »
Nyt selvisi. Käynnistyy aina, eikä ongelmia. Kannnentiiviste vaihdettu.

Kansipahvi oli aika huonossa kunnossa ja vuoti nesteet nelospyttyyn ja käydessä paineet jäähdytyskiertoon.

Juke

Dave

  • Vieras
Vs: 206 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 06.11.2018, 18:58:44 »
Auto: 2006 206 1,4 (käyttöönotto 04.04.2006, TU3, KFW).....vai kuuluuko KFW-malleihin, joissa on erillinen tulppa lohkossa?

Auto: xxxx 206 1,4 (KFW, 437, 12255, 55 kW).

Siis oliko tässä mallissa tuota tulppaa vai tyhjeneekö kokonaan alavesiletkusta ja termostaatin kotelosta?