Auto: 2003 206 1,4 (KFW, 162 000 km).
Aikaisemmin auto ryhtyi temppuilemaan kosteilla keleillä pari kertaa.
Rupesi nykimään voimakkaasti, ei jaksanut käydä tyhjäkäyntiä ilman kaasun painamista, moottori ravisti voimakkaasti, ja vääntö ja teho pois totaalisesti. Auton kun sammutti ja odotteli puolisen tuntia, niin meno jatkui taas normaalisti. Tämän foorumin vinkkien perusteella tiivistin pissapoikien suuttimien läpiviennit ja vaihdoin nelosen ruiskutussuuttimen uuteen ja samalla uusin myös puolapaketin. Molemmat kun ovat olleet yleisesti syypäitä tämän tyyppisiin käyntiongelmiin.
MUTTA,
Edellä mainittujen korjaustoimenpiteiden myötä sain vaihtarina autoon uudenlaisen käyntiongelman:
Auto sammuu välillä kesken ajon. Vikavalo syttyy, joku rele rapsahtaa kojelaudassa pari kertaa, summeri piippaa ja meno loppuu kuin veitsellä leikaten. Kytkimen kun painaa pohjaan, niin auto on jo sammunut. Auto kuitenkin lähtee tämän jälkeen täysin normaalisti käyntiin strttaamalla ja meno jatkuu taas.
Vika saattaa lyödä päälle myös ihan tyhjäkäynnillä paikallaan. Käyntiin taitaa tulla pieni epätasaisuus hetkeä ennen sammumista. Kerran myös teki niin, että tyhjäkäynnillä vika meinasi tulla päälle - käynti ontui hetken, vikavalo syttyi, mutta sitten moottori ryhtyikin käymään tasaisesti ja vikavalo sammui jonkin ajan päästä itsekseen.
Vika esiintyy säännöttömästi. Välillä auto toimii kilometritolkulla normaalisti, toisinaan taas sammahtelee puolen kilometrin välein. Olen kokeillut vaihtaa takaisin vanhan puolapaketin, mutta vika pysyy myös tällä. Mitään vikakoodia en ole saanut ulos. Tosin olen lukenut ne ihan automarketin BT-palikalla ja mobiilisovelluksella.
Mistä saisin selville, onko vaihtamani suutin nyt varmasti oikeaa tyyppiä kyseiselle autolle?
Moottori lienee KFW, mikäli valmistenumerosta sen pystyy päättelemään ja ostamani suutin oli Valeo 348001, pitäisi vastata PSA 1984E0. Anteeksi pitkä selostus, mutta toivottavasti siitä jotain tolkkua sai.