Kirjoittaja Aihe: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)  (Luettu 12098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jrautiai

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #30 : 06.08.2014, 14:04:25 »
Työntömitan kanssa laitoin osat takaisin paikoilleen, että aika tarkasti ne pitäisi siellä olla.

Tällä hetkellä ongelma on vastaava kuin aiemmin eli tulee edelleen samaa virheilmoitusta, joskin vaihtaminen on tasoittunut.

Voiko olla mahdollista, että vaihdetut venttiilit olisivat susia valmiiksi vai mistä voisi jatkua tämä vaiva? Käytännössä nyt virheilmitus tulee jokaisen ajon yhteydessä ja yleensä kun kierrokset nousevat 2500 korville 3 tai 4 vaihteilla.

jrautiai

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #31 : 07.08.2014, 13:58:19 »
Kolmannen kerran laatikon purkaneena (toisella kerralla vanhat venttiilit ja kolmannella kerralla jälleen uudet) niin näyttäisi tilanne pelottavan hyvältä. Vaihtaa kuten pitääkin ja yhtään gearbox faultya en saanut ensimmäisen 50km matkalla. Aiemmin virhe tuli ensimmäisen 2 kilometrin jälkeen viimeistään.

Tässä kaikessa viimeisellä kerralla tein sen eritavalla, että ennen ensimmäistä purkamista otetusta valokuvasta vielä mallia jousipellin kiinnityskohdasta ja se silmämääräisesti näytti olevan ehkä millin tai kaksi eroavainen työntömitalla otetuista mitoista. Laitoin viimeisellä kerralla siis silmämääräisesti valokuvaan pohjautuen tuon pellin kiinni ja siellä se nyt sitten kököttää, toivottavasti se kuuluisa kolmas kerta toden sanoi.

Ainakin purkamisesta ja kasaamisesta tuli rutiinia tällä harjoittelulla  ;D

Arthetzki

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #32 : 08.03.2015, 12:59:12 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 (EW10, AL4-automaattivaihteisto).

Vaihdatin automaattiöljyt, antoi noin viikon ajan joka kerta koneen/laatikon lämmetessä yhden Automatic Gear Faultin. Vaihdevipu N:llä, nopeasti autosta liikkeessä virrat pois ja takaisin päälle ja matka jatkuu. Pressure regulation oli vikakoodissa, putsasin ne sieltä pari kertaa. Nyt on toinen viikko kulunut ilman yhtään koodia.

Laatikkoon on vaihdettu öljyt kahden vuoden välein, sisällä aikaisemmin oli Valvolinen ATF:ää, ja on nyttenkin. Onko kenellekään kokemusta samanlaisesta käytöksestä?

hurme

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #33 : 19.03.2015, 10:17:03 »
Auto: 2003 307 1,6 (TU5JP4, NFU, AL4-automaattivaihteisto, 120 000 km).

Ihmettelen tässä vikakoodien kanssa, olisiko jollain ideoita/tietoa mistä seuraava voisi johtua.

2013/2 (90tkm) Autoon vaihdettu laatikon öljyt huuhtelemalla
2014/5 Automatic gearbox fault -ilmoitus, jolloin luettiin vikakoodit PP2000:lla harrastajan toimesta => löytyi yksi vika #06 (kuvat Fault_1 ja Fault_2), koodia ei nollattu.

Tämän jälkeen sama vikailmoitus tullut 3 kertaa.

2015/1 Katsastuksessa löytyi vikakoodi P1313, josta hylky (myös jarruista tuli hylky, liian ohuet levyt edessä). Korjasin jarrut, nollasin yleistesterillä (juuri ennen katsastusta koska vika tuli aina suht nopeasti takaisin) ja kävin näyttämässä => Leima paperiin
2015/3 Toinen yleistesteri (WLAN mokkula ja EOBD-Facile SW) näyttää laatikolle P1313 vikakoodia
2015/3 Luin vikakoodit toisella PP2000:lla joka ilmoitti laatikon vikakoodiksi eri (#87) kuin 2014/5 luettu, kuitenkin kaikki mittausarvot/detaljit omat samat kuin melkein vuotta aiemmin, eli kyseessä lienee sama vika, mutta näyttää eri vikakoodia? (kuvat Fault_3 ja Fault_4).

Nollasin eilen ko. vikakoodin, pitää katsoa tuleeko se uudelleen. Epäilys on, että kaikki kolme eri vikakoodia eri aikoina: P1313 laatikon ECU:lta mitattu kolmella eri yleistesterillä, PP2000 #06-koodi ja PP2000 #87-koodi voisivat tulla samasta ongelmasta. Mutta mikä noista on se oikea? Tai sitten ensimmäinen #06 koodi on poistunut (onko mahdollista?) ja tuo P1313 yleistesterien vaihdelaatikon ECU:lta luettu koodi on sama kuin tuo #87.

Auto toimii käytössä hyvin, tekisi mieli vain selvittää tuon yhden koodin lähde sekä mahdollisesti korjata sen aiheuttaja. Voiko eri PP2000 versiot näyttää samalle vialle eri koodia? Mitäs epäilette ratkaisuksi?

hurme

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #34 : 19.03.2015, 20:49:18 »
Hyvä sattuma, tänään töistä ajellessa tuli Automatic gearbox fault ruutuun. WIFI-mokkula antoi vikakoodiksi P1167, ja PP2000 kertoi kyseessä olevan Fault in pressure regulation, koodi 06. Eli sama koodi kuin n. vuotta aiemminkin. Mikä on ihmeellistä, nuo "fault appearance counter", "engine speed" jne. parametrit ovat tismalleen samat kuin aiemmissakin vioissa ja löysinpä 407-osiossa jollakin muulla olleen ihan samat arvot. Taitaa osa noista arvoista olla jotain default-arvoja, eivätkä siis oikeita mitattuja arvoja.

Summa summarum, taitaa siis olla kaksi eri vikaa jotka korjata:
- Fault in pressure regulation => korjaantuu solenoid venttiilien vaihdolla tok.näk.
- Vehicle speed transmitted by the ABS no signal => onko kokemuksia mikäs tämän voisi aiheuttaa?

Meneekö ABS ECU <-> laatikon ECU välillä kaapelia joka voisi olla poikki? Löytyisikö joltain kytkentäkaavioita?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #35 : 19.03.2015, 21:13:41 »
Minulla tuli automatic gear fault -ilmoitus myös kun etupyörän laakeri oli väljä. Lisäksi abs-herja.
Audi A4 Tdi Q

Arthetzki

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #36 : 24.03.2015, 02:03:43 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 (EW10, AL4-automaattivaihteisto).

Uusia ominaisuuksia, nykyään alkanut vaihteisto luistaa vaihteiden vaihdoissa paljon enemmän kuin ennen. Siinä missä vaihto kakkoselta kolmoselle ja kolmoselta neloselle tapahtui ennen niin, että kierrokset nätisti putosivat/nousivat ilman nytkähdystä momentinmuuntimen lukkiutuessa/vapautuessa oikeaoppisesti, nykyään vaihde kyllä vaihtuu, mutta momentinmuuntimen lukko pysyy auki aivan liian pitkään, jolloin kierrokset hassusti pomppaavat ja auto sitten nytkähtelee kun se lukko lopulta kytkeytyy.

Nyt ei ole tullut uusia pressure regulation vikakoodeja vähään aikaan, mikä on sinällään ihan hyvä merkki, mutta tällaiset lisääntyvät oireet kyllä taitaa valitettavasti indikoida sitä, että alkaa tällä vaihteistolla olla parhaat päivät takanaan :(

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #37 : 24.03.2015, 05:18:38 »
Oletko varma, että kyseessä on momentinmuuntimen luisto - vaihteen 'lukituksen' levykytkin siellä todennäköisesti luistaa. Kannatta ensitilassa selvittää syy eli suosittelen - ajot seis.

Arthetzki

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #38 : 25.03.2015, 00:41:14 »
Hyvä pointti tuo, täytyy ottaa huomioon. Nyt vielä uudempi oire on se, että satunnaisesti lukko aukeaa aivan oman tahdon mukaisesti, vaikka vaihdetta ei olisi vaihdettu pitkään aikaan maantieajossa ja kone ajettu lämpimäksi. Mm. kahdeksankympin vauhdeissa tänään tuli huomattua, että nyt yhtäkkiä ei enää ole lukko kiinni. Käynti tiptronicin kautta pienemmällä vaihteella ja takaisin isommalle "lukitsee" kierrokset taas kiinteiksi niinkuin maanteillä isommilla vaihteilla kuuluukin tehdä.

Mitään vikakoodeja ei tästä käyttäytymisestä anneta eikä sellaisia laatikon muistiin jää. Pitää tehdä testilenkkiä ja tarkkailla laatikon parametrejä/arvoja, mutta joo, sen enempää en tuolla uskalla ajaa. Päivittelen kun ongelmat selviää.

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #39 : 28.11.2015, 21:15:24 »
Auto: 2007 307 SW 2,0 (EW10, AL4-automaattivaihteisto).

Onko asian tiimoilta uutta kerrottavaa? Samanlaisia oireita havaittavissa mutta faulttia pukkaa. Solenoidit vaihdettu n. 75000 km sitten, käytös muistaakseni silloin erityyppistä.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #40 : 29.11.2015, 09:33:14 »
Luistaako vaihdossa tämän videon tyylisesti? amerikkalaiset käyttää termiä "shift flare"

https://www.youtube.com/watch?v=yD2HNKeIIWk

Diagnosoin muutama vuosi sitten AL6 vaihteistoa joka osakaasulla 2 -> 3 vaihdossa luisti juuri videon tyylillä. Täyskaasulla, tai vähän voimakkaammalla kaasulla ei luistoa tapahtunut, johtuen siitä että 2. vaihde lukittiin ennen vaihtoa. Kevyellä kaasulla 2. vaihde oli "auki" ja ilmeisesti tämän vaihtotapahtuman mahdollistava venttiili oli kulunut/likainen venttiilipöydässä.

Ainoa lääke olisi ollut vaihtaa koko venttiilipöytä tai purkaa ja puhdistaa entinen.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #41 : 29.11.2015, 14:19:09 »
Toiminta vähän videon kaltainen mutta nyt ei enää tule faulttia. Tarkoitatko venttiilillä sähköistä solenoidia vai jotain muuta.  Aluksi ajattelin kuitenkin vaihdattaa öljyt laatikkoon muutaman kerran jonkinlaisella pienellä aikavälillä josko "huuhtelu" antaisi tekohengitystä. Onko kellään kokemusta niistä laatikkohuuhteluja tarjoavista yrityksistä, luvataan että kaikki vanhat öljyt tulee ulos ja laatikko puhdistuu yms. Hinta on vaan jotain 450€ ++, mielestäni aika suolainen hinta mutta jos todella auttaa/korjaa jotain niin se muuttaa asiaa.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #42 : 01.12.2015, 19:56:49 »
Venttiileillä tarkoitan vanttiilipöydän sisällä olevia venttiileitä. En siis niitä kahta isoa mitkä on AL4 vaihteistossa helposti vaihdettavissa. Kuitenkin diagnosoin uudempaa versiota laatikosta, eli AL6.

al4
al6
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #43 : 01.12.2015, 20:56:59 »
Kiitos selvennyksestä, olisikin ollut liian hyvä ollakseen totta että solenoidijumpalla voisi korjaantua. Gearbox faultti tuli vähän sen jälkeen kun ABS häiriö lävähti tauluun ja vaihteisto toimi huonosti nykien. Vikakoodi oli oikean etupyörän nopeusanturi sekä laatikossa että ABS yksikössä. Nyt anturi vaihdettu ja laatikon toiminta palasi ennelleen mutta luistaa hieman 2-3 mentäessä, muut pykälät toimii kuten pitää. Vaihdatan öljyt muutamaan kertaan ja seuraan tilannetta. Onko yleinen toteutus tuo pyörän nopeusanturin ja laatikon välinen yhteys?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #44 : 01.12.2015, 21:55:34 »
Tähän väliin tarkennus että AL6 vaihteistolla tarkoitetaan Aisin-Warnerin kuusivaihteista AM6 -vaihteistoa, kun AL4 on nimensä mukaan nelivaihteinen mutta Ranskalaista yhteistyötä oleva "PSA -vaihteisto".
Audi A4 Tdi Q