Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämpömittarin ja jäähdyttimen puhaltimen omituinen toiminta  (Luettu 1729 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

k330542

  • Vieras
Auto: 2005 407 SW 1,8 Esplanade (VF36E6FZB21345287).

Outoa käytöstä lämpömittarilla. Pysyy pitkään ettei neula juuri nouse vaikka ajelee normaalia maantienopeutta. Kaupunkiajossa voi käydä 70 paikkeilla. Välillä taas syöksähtää punaiselle ja sytyttää stop-valon palamaan.

Viimeksi näin kävi kun olin palaamassa Etelä-Suomesta pitkän alamäen lopussa moottorijarrutuksessa neula syöksähti nollasta punaiselle ja piippaus alkoi. Pysäytin lähimmälle seisakkeelle ja avasin konepellin. Jäähdytyspuhallin pyöri täysillä ja sammutuksen jälkeenkin vielä kymmenen-viisitoista minuuttia. Ulkona oli 10 astetta eikä moottori ollut kuumana, mutta stop-valo paloi. Viimasuojaa ei ollut. Joskus talvella on tehnyt saman suojan ollessa paikallaan. Yleensä tapahtuu myötämäen lopussa jarrutuksessa.

Onko tämä joku kosketusvika tai onko siellä joku rele joka tutkii ja säätää jäähdytyspuhallinta. Pientä palamisen käryä matkustamon puolella mutta ei konepellin alla vaan siellä kaikki näyttää normaalilta. Mielenkiintoista oli kun ei mennessä Tampereelle 27-28 asteen helteessä tätä tapahtunut.

Osku407

  • Vieras
Puhkiiko se kabiiniin kuumaa ilmaa?

Ajatellen termari tai anturivikaa, se lämpöanturi antaa tietoa eteenpäin flektille millon sen pitäs alkaa pyörimään ja myöskin sinne mittaristoon viisarille. Piuhan päähän olis hyvä kytkee tuo auto, niin pääsis kattoo millast dataa lämpötila-anturi antaa koneelle.

JS

  • Vieras
Onko jäädytysjärjestelmässä varmasti riittävästi nestettä ja kunnolla ilmattu? Jäähdytysnesteen taso pitäisi saada ilmatessa korkeammalle kuin paisuntasäiliön korkki, eli pohjasta leikattu muovipullo suu alaspäin paisuntasäiliöön ja nestepinta ylös, käyttö ja ilmaus. Oireet viittaisi vajaaseen järjestelmään.

k330542

  • Vieras
Ei tule kuumaa ilmaa, siinä taitaa olla läppävikaa joka ilmeni jo talvella.

Nestemäärä on paisuntasäiliössä kyllä selvästi alle maksimimerkin. Minimimerkkiä en löytänyt säiliöstä. Kuitenkin nestepinta oli hieman yli puolivälin korkeudella säiliössä. Ehkä se on saanut ilmaa. Pitänee yrittää ilmausta.

k330542

  • Vieras
Tuo lämpötunnistin vaihdettiin Laakkosella viime syksynä. Hinta 47,60 laskussa. Sanoivat sillä mittarin korjautuvan näyttämään oikeita lukemia. Hallilta lähtiessä näytti 80 astetta mutta pienen ajon jälkeen tipahti jälleen alas eikä ole sen jälkeen käynyt normaalilukemissa kuin silloin kun viimasuoja oli paikoillaan.

mika

  • Vieras
Vaida termostaatti, jos alkuperäinen sähköllä toimiva paikallaan, niin mekaanista tilalle. Nestetäyttö/ilmailu perään ja ongelma häviää..

k330542

  • Vieras
Eilen ilmasin itse ja lyhyellä ajolla tuntui että lämmin ilmakin lähti jonkun verran kiertämään. Ei piippauksia. Tänään kävin varaamassa ajan ensi viikolle termostaatin ja nesteiden vaihtoon. Viimeksi nesteet on vaihdettu 2013 tammikuussa. Kokeillaan näillä jospa siellä on joku ilmalukko ja se aukeaisi.

k330542

  • Vieras
Nyt on termostaatti vaihdettu mekaaniseen ja nesteet vaihdettu ja ilmaus tehty. Entinenkin termostaatti oli kyllä mekaaninen. Lämpömittarin toiminta normalisoitui, ainakin tuolla lyhyellä matkalla pysyi 90 asteessa. En tiedä oliko termostaatissa vikaa vai nesteissä, aika näyttää ja pitempi ajo.

mika

  • Vieras
Jos on ilmaa nestekierrossa, niin se kyllä helposti vioittaa termostaattiakin vaihtokuntoon ajellessa, eli pelkkä ilmaus ei enää riitä. Ko. autoon on kyllä suhteellisen helppo vaihtaa termari omatoimisestikin.