Auto 607 vm 2005 noin 280tkm 2.2 bensa.
Tuota samaa ongelmaa olen epäillyt omassakin autossa pidempään. Olen vaihtanut kaikki iskunvaimentimet, jouset, kääntölaakerit, ja etupään nivelosat.
Eteen vaihdoin syksyn lopulla tukivarsien puslat, niissä ei silmämääräisesti ollut muuta vikaa, kuin että olivat kovettuneet ja haurastuneet.
Tämän jälkeen auto kävi aurauskulmien säädössä.
Auto on ollut itsellä noin kolme vuotta. Yleensä autolla ajaminen on ollut päivän kohokohta ja täyttä nautintoa. Nyt kuitenkin ajotuntuma ei tuntunut pysyvän suoraa tietä ajaessa rentona.
Auto reagoi yliherkästi jos rattia kääntää. Ja tuo luikerrus tuntuu etenkin moottoritielle liityttäessä kun on mustaa jäätä. Välillä pelottaakin ajaa rajoitusten mukaan.
Lähdin asiaa tutkimaan. Otin eilen taka-akselin ulommat kiinnitykset auki ja vääntelin puslia sekä katselin silmämääräisesti niitä.
Sekä ylemmät että alemmat ulommat puslat ovat painuneet kasaan niin että metalliholkit ovat irronneet kumiosasta.
Tein puslien vaihdon kotipihassa kierretankohylsytyökalulla, niin että laitoin kuumailmapuhaltimen puhaltamaan tukivarren päähän samalla kun painan kumiosat irti. Toiseen päähän sisäholkin kokoinen hylsy ja toiseen päähän suuri hylsy, jonka sisään mahtuu puslan kumiosat. kumin kuumentaminen auttaa huomattavasti työssä.
Sen jälkeen löin vasaralla ja tuurnalla tukivarren päähän jääneet metalliholkit pois vastapuolilta sisältä ulospäin. Uudet laitoin samalla menetelmällä puristamalla yksi kerrallaan kiinni. Myös tukivarren pään kuumentaminen auttaa asennuksessa.
Tämän jälkeen akseli kasaan ja rengas kiinni. Puslien kiristyksen tein auton seistessä omalla painollaan rengas kiinnitettynä.
Puslien vaihdon jälkeen autoon palasi rento ja pehmeä vakaa ajokäyttäytyminen.
Puslien kuntoa ei näemmä saa kovin helposti selville jos akselisto on purkamatta. Parhaiten sen näkee, kun ottaa pultit akselin päästä irti ja vääntelee puslat yksi kerrallaan läpi.
Toivottavasti kokemuksestani on hyötyä muillekin!