Kirjoittaja Aihe: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila  (Luettu 5393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #30 : 07.07.2017, 22:55:33 »
Tuskin suoranaisesti tarvitsee imusarjan painetta ja moottorin lämpötilaa vakionopeudensäätimeen. Miksi tarvisi? Polttoaineensyötöstä ja kierrosluvusta saa tehon, jos sitäkään nyt mihinkään tarvitsisi. Eihän perinteinen vakionopeudensäädin kytketty kuin kaasuvipuun ja nopeusmittaus vetoakselilta (+ katkaisu jarrulla). Oikein hyvinhän tuollainen toimi 306:ssa, joka meillä oli.

Sen sijaan noiden tietojen puuttuminen aiheuttaa ongelmia moottorin käyntiin. ECU ei osaa reagoida muutoksiin muuta kuin lambdan takaisinkytkennän kautta. Todella heikosti meidän 607 kävi pienillä kierroksilla imusarjan paineanturin ollessa rikki. Tasaisessa vauhdissa ei ollut niin suuria ongelmia. Sama juttu varmasti lämpötila-anturin kanssa.

Voihan noista joistain seurata myös vakionopeudensäätimen toimimattomuus, mutta kyllä silloin on paljon vakavampia ongelmia.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #31 : 07.07.2017, 23:45:37 »
Letukassa aikoinaan vakkari piti itsensä jonkinlaisessa stabiliteetissä alipaineella imusarjasta. Ei tosin ollut likikään niin tarkka, kuin tämä. Alamäet kinnasi vastaan, kun kierrokset tuppasivat nousemaan ja ylämäissä vouvasi kiihdytellen ja huilaten => vei bensaa ihan simona extraa, vaikka ei muutenkaan ollut ihan nuukimpia bensan polttajia. Tästä ajattelin, että saattaa tuollakin arvolla moottorin ECU:n jotain tekevän.

Vaihteiston ECU ei anna herjoja ja siihen ei tämä vakkari testikään liity, joten en sen näyttämiä ole tässä yhteydessä tutkinut. Jotkin jälkiasennus vakkarit saavat pyörintänopeuden vetoakselilla olevista mangeeteistä, mutta tässä 607 ei sellaisia käsittääkseni ole- Lukee siis mittarille tulevaa nopeustietoa. Eräässä saksalaisessa premium-merkissä se on vasen etu ABS, ainakin eräässä vuosimallissa, mikä tiedon toimittaa. Ainakin Google tarjoaa esim tälläistä 607:ään:

https://www.ebay.co.uk/p/PEUGEOT-607-ABS-Wheel-Speed-Sensor-0265006544-Bosch-96317068-454582-Df6-Ws6544/1337637812

Eli ABS kehän lukijalta näyttää?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #32 : 08.07.2017, 10:10:54 »
ABS tarvitsee nopeustiedon jokaiselta pyörältä erikseen, samoin ESP. Muille systeemeille riittää yksi nopeus. Jos itse tuollaisen tekisin, ottaisin etuvetoisessa takarenkaan tai jonkinlaisen keskiarvon kaikista neljästä (sutivat pyörät pois laskuista). Oliko se saksalainen takavetoinen?

Tuo 306:n vakkari toimi melkein yhtä hyvin kuin 607:n. Se oli jälkiasennettu eli ei mitään tekemistä Peugeotin kanssa. Tuohan ei edes tiennyt nopeutta, vaan piti sen pulssimäärän anturilta vakiona kaasua säätäen. Reagoinnin voimakkuuteen oli kaksi asentoa kytkimellä. 607:ssa voi säätää sitä vakkarin ilmoittamaa nopeutta. Itse olen vähentänyt mittarinopeudesta 3 km/h, jolloin vakkarin näyttö täsmää GPS:ään.

Miten vanha tuo letukan systeemi oli? Imusarjan alipaine saattoi olla vain voimantuottaja säädölle ja koko säätöhärveli mekaaninen ilman nykyistä elektroniikkaa. Sillähän on tehty jarrutehostimet, keskuslukot jne.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #33 : 08.07.2017, 11:30:08 »
Letukassa aikoinaan vakkari piti itsensä jonkinlaisessa stabiliteetissä alipaineella imusarjasta. Ei tosin ollut likikään niin tarkka, kuin tämä.

Aiheesta poiketen: Alipaine tuotti voiman kalvolle, josta vaijeri veti kaasua sen mukaan mitä asetettu nopeus-pulssi tarvitsi.

Aiheeseen: Nopeusrajoitin antaa yleensä vian syystä että kaasupolkimen anturissa on häiriö. Muut viat löytyy vain testerillä analysoiden, paitsi jos jarruvalokytkimessä on vikaa ja antaa selvät indikaatiot monen toiminnon häiriötilasta  ;).

Akun jännäämisestä voisi avata oman aiheensa, on mielenkiintoista. Akun lepojännitehän putoaa heti kuormitettaessa...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #34 : 10.07.2017, 09:30:28 »
Tänään mitattu 12,56V yön jälkeen Flukella suoraan akusta ja 12,4V tupakinsytyttimestä sellaisella "jännitemittarilla malli biltema". Tuo aikaisempi 12,3V myös mitattu tuolla tupakinsytkärimittarilla. 100Ah akku on jokseenkin uudehko Bosch ja arkisin päivittäinen ajomatka runsas => yli tunti maantietä, joten taatusti latautuu normi käytössä ja ongelmatonta on elo ollutkin tähän asti. Nyt tosin kesälomailen ja ajot on mitä sattuu mutta ei kai tuo nyt parissa viikossa ole kyykännyt. Saataa tosin olla, että näin on. Testaan tuon akku testerillä, kun palaan lomilta hommiin, joten eiköhän tuohon jokin tolkku saada. Onhan se saattanut akku mennä vajaalle  kun ilmastointi käy ja ajomatkat on lyhkösiä ja muutenkin on mahdollista, ettei olekkaan kovin hyvä akku.

Seuraavat havainnot kuitenkin noin 200km ajon jälkeen => eli ei pitäisi olla akun jännitteellä tekemistä asian kanssa.

Nopeudenrajoitin vika tuli, kun käänsin vakkarilta rajoittimelle (en kytkenyt päälle). Järjestelmä tarjosi oletusarvona 30km/h ja rupesin sitä nostamaan maantienopeuteen, niin saman tien herjasi vikaa, eikä mennyt päälle. Auton sammutus nollasi vian ja ja nyt taas toimi normaalisti. Yritin moottoritienopeudessa tarjota rajoittimeen tuollaista 50km/h ja kytkeä rajoittimen päälle, niin meni päälle, ei ryhtynyt rajoittamaan väkisin ja vilkutti nopeutta, koska se oli rajusti liikaa. Nopeuden kun pudotti rajoitetun alle, niin tällöin rajoitin toimi, ts. ei antanut ylittää asetettua nopeutta, kun rajoitettua nopeutta lähestyi pienemmästä suunnasta. Eli toimi.

Kiinnostasi tietä mikä/mitkä ja missä on se anturi, mitä moottorin ECU lukee? Millä ehdoilla se rajoituksen muodostaa?

EDIT: nyt sitä nopeudenrajoitin vikaa en sitten saanut päälle. Lisäksi nappasin yhden 0 pois tuosta akun Ah-määrästä.

Onkos sulla muuten vetokoukku?
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #35 : 11.07.2017, 00:37:37 »
Vetokoukku löytyy. Sellainen hirvittävä, kiinteä ja ruma. Ihan kuin olisi aina menossa kärryä hakemaan. Mauton käivärä. Pistokkeeseen olen ruikkinut RostOffia.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #36 : 07.03.2018, 23:36:38 »
Uppaan tätä, kun on tuo vetokoukku ja tälläinen sitkeä vika on edelleen olemassa
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #37 : 08.03.2018, 08:48:57 »
Olikos se niin, että tuo P0571 vikakoodi tulee yleisimmin jarruvalokatkaisijasta? Eli onko jarruvalokatkaisija tutkittu ja todettu ehjäksi (aikaisemmista viesteistä tuo ei tullut ainakaan minulle selväksi)?
Toinen vikapaikka voi olla myös vetokoukun pistorasia, eli kannattaa tarkistaa ettei tuolta ole mikään johdin poikki. Toisaalta, jos vetokoukun sähköt tulevat oman "yksikön" takaa niin katkennut johdin pistorasiassa tuskin aiheuttaa sekaannusta mutta helppo ja nopea tuokin on tarkistaa.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Useita sähkövikoja ja nopeudenrajoittimen vikatila
« Vastaus #38 : 24.03.2018, 15:57:18 »
Pitännee tutkia  nuo molemmat, laitan tänne tuloksia, kunhan  tuohon pääsen kiinni.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-