Kirjoittaja Aihe: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi  (Luettu 4065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« : 18.07.2017, 14:40:48 »
Auto: 308 SW vm. 2008-2011

Onko jotain erityistä huomioitavaa jos 2008-2011 308 muuttaa pakettiautoksi. Onko erilaista jos kyseessä 2008 307?

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #1 : 18.07.2017, 18:30:25 »
307 on tyypitetty pakuksi. Onko 308? Selviää sellaisesta katsastuskonttorista, jossa suoritetaan muutoskatsastuksia.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #2 : 18.07.2017, 18:37:53 »
Farkkuhan pitäisi onnistua ainakin.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #3 : 18.07.2017, 18:53:08 »
Kyllä kaikki farkut menee mutta tuleeko muita ongelmia. Joissain autoissa esim on takana airbageja jotka pitäisi saada pois toiminnasta ilman että syttyy vikavaloja.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #4 : 29.08.2017, 19:50:23 »
Tänään tein ja aika helppo. Otin kiinnikkeet pois pistehitsiporalla ja  neljä katkopulttia. Toinen vaihtoehto olisi tehdä peittävä kansi mutta päädyin ensimmäiseen. Hyvin kelpasi katsastuksessa.

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #5 : 29.08.2017, 20:38:18 »
Mitä kiinnikkeitä piti irroitella? Itse muutin joku vuosi sitten 307 farkun pakuksi ja silloin riitti, kun selkänoja oli kaadettu ala-asentoon ja lukittu siten ettei normaalityökaluilla saa auki eli ilman metallin työstämistä. Käytännössä laitoin pitkän teräsakselin niskatuen reikään ja päähän popniitillä reikänauha. Reikänauhan toisen pään pyöräytin lattiassa olevan penkin saranan läpi ja popparilla kiinni. Tällä tyylillä autoon ei tarvinnut porata yhtään reikää eikä poistella kiinnikkeitä tms. Takaisin muutettaessa riitti parin popniitin poraus ja istuintyynyjen takaisin laitto.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #6 : 30.08.2017, 08:57:59 »
Etpä taida tietää että sääntöjä on muutettu vuodenvaihteessa. Esim säännöissä sanotaan että mitään penkin osaa tai kiinnikettä ei saa käyttää rakenteissa. Eli selkänoja on heitettävä huus helvettiin. Ongelma oli kuulemma se että tietyt tahot nosti penkin pystyyn ja ajeli muina miehinä kuin ennenkin. Itsekin aikaisemmin tein monta autoa jossa vaan selkänoja käännettiin ja esim reikänauhalla kiinni. Kannattaa ottaa suoraan trafiin yhteyttä kun näitä suunnittelee kun säännökset muuttuu aika usein.Turvavöitä ei tarvi poistaa vaikka joiltain on vaadittu.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #7 : 30.08.2017, 19:50:24 »
307 on tyypitetty pakuksi. Onko 308? Selviää sellaisesta katsastuskonttorista, jossa suoritetaan muutoskatsastuksia.

On, mutta ei välttämättä löydy Trafin tietokannoista.

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #8 : 30.08.2017, 21:06:05 »
Kyllä ne löytyvät, mutta ovat aika hankalasti löydettävissä. Sain linkit kun pyysin ja samat tiedot katsastusasemalta. Tässä on linkin takana epäilemättä hieman hankalasti löydettävissä oleva aiheeseen liittyvä ohje: https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581757/7ff59db0f2b249b586c2759be0be8a99/15856-Edellytykset_pakettiauton_luokitteluun.pdf

Lisäksi on olemassa niin kutsuttu pakettiautolista, jossa on listattu eri autovalmistajien malleja, jossa listattuja henkilöautoja katsastajat voivat hyväksyä muutoskatsastuksessa pakettiautoiksi. Tarkempi lista linkin takana: https://www.trafi.fi/filebank/a/1499682187/478f2f5d53728bbe3d631f38954ee4c5/26532-pakettiautolista_7_2017.pdf

Muistuttaisin, ettei lista ole aivan täydellinen, eikä siitä löydy kaikkia mahdollisia henkilöautoja, joita voidaan muuttaa pakettiautoiksi. Nämä tiedot sai kyselyyni vastauksena trafilta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #9 : 02.09.2017, 14:01:29 »
Sitä tarkoitin, että ATJ:n TYYTI:stä tuskin löytyy 308 pakettiauton tyyppihyväksyntätietoja, jos sellaista ei yhtään kappaltta ole maahan tuotu virallisen maahantuojan toimesta, koska kukas ne tiedot olisi sinne siinä tapauksessa syöttänyt. Saahan ne tiedot kaivettua tarvittaessa, mutta Trafihan on niin palvelualtis virasto, jossa kyllä haistetaan veronkierto ja osataan ollaan hankalia.

Kaiken kaikkiaan aika perseilyä tuo koko homma ja johtuu Suomen äärettömän byroksaattisesta ja kansaa kyyyttämään pyrkivästä autoneuvojen hyväksynnästä ja verotuksesta.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 14:07:47 kirjoittanut Penguin »

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #10 : 02.09.2017, 16:29:01 »
Niin siis kaikista farkuista ja monikäyttöautoista voi tehdä pakettiauton mutta tuo lista on nimenomaan henkilöautoista jotka voidaan muuttaa pakettiautoksi. Nämä pitää olla jossain päin euroopassa tyypitetty pakettiautoksi. Siis tosiaan farmareista ei tarvi mitään löytyä.

redfresnel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #11 : 13.07.2022, 22:09:53 »
Tervehdys!

Tuleepahan samalla vanhan ketjun esillenosto:

2012 308 farmarin pakettiautoksi katsastaminen siis suunnitelmissa. Tämän(kin) vuoden säännösten mukaisesti takapenkit tulee poistaa kokonaan ja kaikki kiinnityskohdat on myös poistettava käytöstä, metodi vapaa (esim. katkopultti tai peitelevy).

Kysymykseni liittyy takapenkkien istuinosan, lattiassa olevien saranamallisten kiinnitysten käytöstä poistamiseen: eli millaisia sovelluksia olette suorittaneet? Tarkoituksenani olisi tehdä muutos mahdollisimman palautuskelpoiseksi, mikäli sellainen tilanne joskus tulisi eteen. Tähän mennessä siistein keksimäni ratkaisu olisi hitsata pulttimallisten saranoiden päätyihin kiinnittyvät peitelevyt, jotka peittäisivät tuon pulttisaranan riittävästi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #12 : 14.07.2022, 08:31:26 »
Trafin pitäisi ottaa uusi asenne tarvittaville muutoksille, jos purkuvaatimukset ovat kohtuuttomia. En lähtisi hitsaamaan, vaan pop-niiteillä tai Sikaflexillä lätkät saranoiden päälle ja katsuri varmaan hyväksyy.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #13 : 14.07.2022, 08:51:15 »
Nykysäännöillä on takapenkki poistettava ja kiinnityksiinkin olisi laitettava vaikka "katkopultit".
Itse olen tehnyt niin, että penkki pois ja päälle levy, joka on kiinnitetty parilla pultilla/ruuvilla. Levy peittää sopivasti nuo penkin kiinnitykset, niin jäävät piiloon, eikä tarvi niitä sohlata pilalle.
Selkänojan yläkiinikkeisiin olen laittanaut poppareilla peltilätkän palat.

redfresnel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 308 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #14 : 15.07.2022, 18:33:52 »
Nykysäännöillä on takapenkki poistettava ja kiinnityksiinkin olisi laitettava vaikka "katkopultit".
Itse olen tehnyt niin, että penkki pois ja päälle levy, joka on kiinnitetty parilla pultilla/ruuvilla. Levy peittää sopivasti nuo penkin kiinnitykset, niin jäävät piiloon, eikä tarvi niitä sohlata pilalle.
Selkänojan yläkiinikkeisiin olen laittanaut poppareilla peltilätkän palat.

Katsastusasemalla sanottiin, että katsastus suoritettava ilman minkäänlaisia (suurempia) levytyksiä. Näin ollen kehittelisin mieluummin penkin alakiinnikkeisiin juurikin JPL:n ehdottaman popniittisovelluksen niin, että paketti on esim. itsensä (siis pienen peitelevyn) ja kiinnikkeen ympäri jotenkin niin ettei hitsaamistakaan tarvita.

Kiitos vinkeistä!