Kirjoittaja Aihe: 607 - Latausongelma, Battery charging fault  (Luettu 8442 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #60 : 13.02.2018, 15:38:49 »
Herätejohdossa kuuluu olla levoton jännite, sama oli Jannen autossa. Suosittelisin tarkistamaan hiilien tilanteen. Pari hassua pientä mutteria aukaistava.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #61 : 13.02.2018, 16:03:30 »
Herätejohdossa kuuluu olla levoton jännite,
minkä takia levoton? Vanhemmissa autoissa herätevirta tuli esim. Latausvalon kautta ja se oli sama kuin akun jännite.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Pappa71

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #62 : 13.02.2018, 19:21:21 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: EFL605 - 05.02.2018, 10:05:05
"Jos herätevirta puuttuu, niin laturi alkaa kyllä lataamaan kunhan kierrokset käyvät sopivan korkealla, noin 3500-4000 r/min. Jos alkaa silloin lataamaan, niin vika on puuttuvassa herätevirrassa. Lataus toimii tämän jälkeen niin kauan kuin auto on käynnissä."

Minun täytyy kysyä että mihin tämä perustuu. Vaihtovirtalaturissa ei ole käsittääkseni mitään magneetteja vaan ankkuri magnetisoituu herätevirralla. Onko siellä jäännösmagnetismia joka herättää laturin eloon?

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #63 : 13.02.2018, 19:27:15 »
minkä takia levoton? Vanhemmissa autoissa herätevirta tuli esim. Latausvalon kautta ja se oli sama kuin akun jännite.

Kyllä voi uudemmissakin tulla sitä kautta, mutta säätövirtaa pulssitetaan, joka aiheuttaa häiriöitä.


antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #64 : 13.02.2018, 19:28:50 »
Onko siellä jäännösmagnetismia joka herättää laturin eloon?

Siitä juuri on kysymys. Jäännösmagnetismi eli remanenssi käynnistää generaattorin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #65 : 13.02.2018, 20:21:56 »
Kyllä voi uudemmissakin tulla sitä kautta, mutta säätövirtaa pulssitetaan, joka aiheuttaa häiriöitä.
ei kai herätevirralla latausta säädetä?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #66 : 13.02.2018, 21:10:20 »
Roottorin virta, joka kulkee hiilien kautta, säätää generaattorin jännitettä. Se ei ole herätevirtaa. Herätevirta vain käynnistää generaattorin, mutta , kuten todettua, alkaa se toimimaan ilman herätettäkin remanenssin takia. Vaatii vaan kovia kierroksia aluksi.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 21:13:50 kirjoittanut antsu »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #67 : 13.02.2018, 21:12:28 »
Silloin herätevirta 12v ja laturi säätyy omine laitteineen ?
Onhan siinä jännitteensäädin.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #68 : 13.02.2018, 21:16:35 »
Se ei lampun kautta tullessaan ole montakaan volttia, mutta generaattori herääkin virrasta joka magnetoi roottorin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #69 : 13.02.2018, 21:35:23 »
On se 12 volttia, muuten jää se 12V merkkilamppu syttymättä.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #70 : 13.02.2018, 22:29:26 »
Kuten totesin, magneettikenttä syntyy käämissä kulkevasta sähkövirrasta ja sen määrittelee lampun koko starttivaiheessa.

Edit: Tavallinen kytkentä on sellainen, että lampun toinen pää on +12 voltissa ja toinen pää saa maata generaattorin magnetointikäämin eli roottorin kautta. Roottorin resistanssi on pienehkä lampun resistanssiin verrattuna. Sen seurauksena laturista mitattuna herätejännite ei ole lähellekään 12 volttia, mutta tarkempaa tietoa en tähän hätään löytänyt.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2018, 23:12:35 kirjoittanut antsu »

J-PR

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #71 : 14.02.2018, 08:11:53 »
minkä takia levoton?

Kommenttini koski vain 607 mallia, kun siitä tuon jännitteen levottomuuden mittaamalla havaitsin.

Pappa71

  • Vieras
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #72 : 14.02.2018, 11:00:47 »
Muistatko missä rajoissa jännite heilui?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #73 : 14.02.2018, 12:10:25 »
Kommenttini koski vain 607 mallia, kun siitä tuon jännitteen levottomuuden mittaamalla havaitsin.
miten mittasit?
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Latausongelma, Battery charging fault
« Vastaus #74 : 14.02.2018, 13:09:32 »
Tässä aika hyvin väännetty rautalangasta laturin toiminta ja kytkennät: http://matjarv.mbnet.fi/elektron/wlaturi/kytkent1.htm
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)