Kirjoittaja Aihe: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)  (Luettu 4975 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Horsepower

  • Vieras
407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« : 06.02.2018, 23:11:22 »
Auto: 2004 407 SW 1,8 Confort (EW7).

Autoon ilmestynyt viikon aikana erikoista sähkövikaa:

Ajoin keskusta alueella ja lähtiessäni liikennevaloista rupesi auto hyytymään,ei antanut kunnolla kierroksia ja mittaristoon ilmestyi ilmoitukset palaneesta ajovalosta ja ABS/ESP häikästä. Ajoin sivuun,sammutin auton ja starttasin uudelleen-ilmoitukset mitaristosta hävisi ja auto kävi normaalisti. Toinen ajovalo tosin kärähti mutta tästäkään ei enää ilmoitusta mittaristoon tullut jota hivenen ihmettelin.

Itseltäni löytyy tuollainen yleismallin BT OBD-diagnostiikka palikka jolla sain vikakoodin P0203 (3-pytyn ruiskusuutin?) ABS tai muita koodeja tuolla ei tästä pösöstä pääse edes katsomaan.

Noh,vaihdoin polttimon ja muutama päivä mentiin ilman mitään häikkää kunnes tänään syttyi mittaristoon joulukuuset. ABS/Esp pois toiminnasta ja korkeilla kierroksilla vedätettäessä selvää nykimistä. Sama ajovalo poltinkin taas pois pelistä (ei taaskaan ilmoitusta tästä) ja nyt se ei pala vaikka laittais ehjän tilalle.

Alkutalvesta herjasi kerran tuosta ABS/Esp:stä mutta ajattelin että tod.näk Abs-tunnistin joltain pyörältä menossa ja "korjaan kun jaksan".

Nyt kuitenkin tutkittuani tätä palstaa tuli vastaan monilla olleet ongelmat moottoritilan bsm/sulakeboksin kanssa. Laitanko tuollaisen hakuun/tilaukseen vai heräsikö kellään ajatusta jostain muusta häikästä?

TEMP_ARKISTOON

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #1 : 07.02.2018, 09:30:06 »
Jossain aiemmassa viestissäni kerroin että itseltä hävisi kaikki oudot management system blaablaa ilmoitukset kun otin akun irti ja kävin CRC:llä läpi kaikki tietokoneboksin liittimet.
Skoda Fabia 1.2 TSI Autom. -15 Style MonteCarlo
Ent. Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

Horsepower

  • Vieras
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #2 : 07.02.2018, 10:45:06 »
Irrottelin jo eilen akunnapoja kun buuttailin tuota BSM-systeemiä. Akkukin on vaihdettu syksyllä ja tuossa yhteydessä putsailtu akunnavat ja rasvattu.

Tänä aamuna käynnistelin auton parkit päällä ja kas,ABS-ilmoitukset pysyi jonkun aikaa poissa. Ajovalot kun laittaa päälle niin ABS/ESP valot tulee samantien.

Itse BSM-boksi näyttää päälle päin ihan ehjältä eikä liittimissäkään ollut mitäään ihmeellistä.

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #3 : 07.02.2018, 11:19:20 »
Mulla kun auto teki viime keväänä kummallisuuksia, oli töpselissä hapettumaa.
Konehuone oli joskus pesty autoliikkeessä. Kaasuläppäkotelolle menevässä töpselissä oli silminnähtävää hapettumaa. Kannattaa avata KAIKKI konehuoneessa näkyvät töpselit auki ja WD-40 tms. sprayta liitoksiin.
Korjauksiin meni siis 0 € ihmettelyn lisäksi. Lähtötilanne oli sellainen viikon päivät, että ei pihasta pois päässyt kun rajoitti kierrokset ja löi "joulukuusta".

Akku kannattaa myös ladata täyteen ja tarkistaa kaikki maadoituspisteet.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Horsepower

  • Vieras
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #4 : 07.02.2018, 12:28:32 »
Joo täytynee lähteä liittimen putsaus talkoisiin kun ei se juuri mitään maksa.

Eli tiivistettynä viat:

-Satunnainen huono käynti/nykiminen,vikakoodi p0203
-Vasen ajovalo käräyttää polttimoa ja nyt ei toimi edes ehjällä polttimolla
-Abs/esp valot syttyy,saa pysymään poissa jonkun aikaa kun käynnistää parkit päällä.
-Ajotietokone toimii ja välillä ei toimi.

Epäilykseni on edelleen tuo sulakerasia/bsi boksi konehuoneessa mutta näitä L02-00 koodilla ei tahdo tähän hätään mistään löytyä kohtuuhintaan jotta sen vian saisi poissuljettua. Saksasta saisi uuden 210e mutta ei oikein viittis parin tonnin autoon ostella kalliita osia ja arvuutella onko vika siinä vai ei...

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #5 : 07.02.2018, 13:37:31 »
Onhan noissa suutinviat ihan tyypillisiä. Jos vaihtaa kolmospytyn suuttimen jonkun toisen kanssa (vaihtaa suuttimien paikkoja),  pitäisi vikakoodin silloin muuttua?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Horsepower

  • Vieras
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #6 : 07.02.2018, 14:59:41 »
Nää kaikki viat tuli siis samaan aikaan.

Lähdin liikennevaloista,auto ei ottanut kierroksia ja samalla syttyi joulukuusen valot kojetauluun. Jotenkin tuntuisi uskomattomalta että ruiskusuutin aiheuttaisi Abs:n ja valojen sekoiluja.

Horsepower

  • Vieras
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #7 : 07.02.2018, 15:53:00 »
Otin bsm/sulakerasian irti ja kaikki liittimet ja liitokset näytti siltä kuin pitääkin. Sen sijaan sulakerasian alta löytyi 5kpl johtoja joille ei löydy mitään paikkoja? Nämä siis oli ihan irtonaisena ilman mitään liittimiä tulla pyörimässä...

Onkohan nuo jotain varauksia vai kuuluuko niiden olla jossain?

Kuva:
https://photos.app.goo.gl/TLmdhDNnclBYvGLu1

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #8 : 07.02.2018, 16:38:38 »
Muistelen, että C5:ssa sitikassa oli kanssa noita ylim. johtoja samassa paikassa.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #9 : 07.02.2018, 21:09:03 »
Varajohdot ok. Vika vaatinee testerin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Horsepower

  • Vieras
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #10 : 07.02.2018, 21:41:00 »
Testeriä kun en omista ja tietäen täällä pk-seudulla merkkihuoltojen hintapolitiikan testeridiagnooseille,otin tietoisen riskin ja ostin foorumin kauppapaikalla myynnissä olleen bsm-boksin kun kaikki numerokooditkin täsmäsi omaani.

Jos ei tokene tuolla boksin vaihdolla niin pitänee sitten viedä testeriin Länsiautoon...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #11 : 07.02.2018, 22:06:45 »
L02 boxi varalla hyllysdä, voidaan testata.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Horsepower

  • Vieras
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #12 : 11.02.2018, 12:13:06 »
BSM-boksin vaihdolla ei ollut vaikutusta mutta vika saatiin paikallistettua. Lähivalojen maadoituksessa jotain häikkää BSM-boksin ja ajovaloumpion välillä.

Vika korjattu lopulta vetämällä uusi maadoitus lähivalon kantaan. Kaikki viat moottorin nykimisestä,Abs/esr:n toimimattomuudesta ja valojen sekoilusta lähtien korjaantui.

Erikoisia osaa olla nämä sähköviat,huhuh.

Kiitoksia vielä JPL:lle avusta!

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Sähköongelmia (maadoitus)
« Vastaus #13 : 11.02.2018, 13:00:02 »
Jännä vika tosiaankin ja hieman sitkeähkö löytää, koska vikakoodit vähissä ja testimoodit ja arvot ok. PSF-1 piirikaavion mukaan, vialla ei mitään yhteyttä ABSin johdotuksiin. Sivuvilkku ja ajovalon vilkku vilkuttivat eri tahtiin ja ajovalo ei palanut ollenkaan. Aiemmin lamppu palanut äkillisesti ja vikakoodit päälle. Vikatilanteessa sivuvilkku paloi koko ajan, vaikka vilkut ovat piirustuksen mukaan kytketty rinnan. Piirustusten paikkansa pitävyyttä sopii epäillä. Ajovalopistokkeen 8 ja 9 nastat olivat maissa keltavihdeiden johtimien kautta, tosin ohmiarvot olivat hieman erilaiset. Kannattaa tarkistaa varmuuden vuoksi akun vieressä olevat kolme maadoituspistettä, jossa maadoitukset on kerätty M10 pulttien alle (vaikka näyttävätkin yleensä todella siisteiltä). Mietin jälkikäteen, että erillisjohdolla maadoittaminen akun miinukseen ja sitten M10 pultin alle tasasi potentiaalierot, lisäksi myös M10 pultteja käännelty maadoituksen parantamiseksi. Testerillä katsottaessa ABSboxin jännite oli ok. ja poljinta painettaessa jarrutuspaine nousi normaalisti. Huono maadoitus olisi antanut hälytyksen, mutta virta voi kiertää eri maareittejä myöten joskus oudolla tavalla. ABS-antureiden maapistettä ei tarkistettu, koska vika oli pääosinnvalopuolella. Harhavirrat voivat herkistää anturit häiriötilaan. Onpahan ehjä PSF-1 boxi nyt varalla tai jollekin npeasti saatavilla tyyppivian korjaamiseen.   
« Viimeksi muokattu: 11.02.2018, 13:49:58 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -