Kirjoittaja Aihe: 607 - Kytkinpoljin täristää  (Luettu 9432 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
607 - Kytkinpoljin täristää
« : 15.09.2018, 20:07:45 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4, 167 000 km).

Eilen alkoin kytkinpoljin täristämään. Aivan pohjaa painettuna ei täristä, mutta alkaa täristämään heti hiukankin kytkintä nostettaessa jo ennen kytkimen ottamista. Täristäminen loppuu, kun kytkin on täysin ylhäällä. Täristämiseen ei vaikuta onko vaihde päällä vai ei. Kytkin toimii edelleen normaalisti, mutta täristyksen takia käyttö normaalia hankalampaa.

Onko selvä juttu, että vika on painelaakerissa tai siellä päin eli vaatii koneen irroituksen vaihdelaatikosta? Foorumihaun perusteella muillekin on tullut kytkinongelmia jo näillä kilometreillä, mikä on käsittämätöntä 2000-luvun autolle. Eipä ole tarvinnut kytkinremppoja tehdä aiemmin kuin 70-luvun autoihin. Tuossa ei ole edes koukkua, joten syynä ei ole perävaunun veto.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #1 : 15.09.2018, 21:05:02 »
Minulla alkoi noin ja sitten hajosi paineasetelma sekä laakeri. En tiedä kumpi tuhosi kumman.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #2 : 15.09.2018, 21:52:46 »
Millä kilometreillä? On kyllä aivan käsittämätöntä, että laakeri tai asetelma hajoaa reilusti alle 200 tkm 2000-luvun autosta, varsin 607:n tapaisesta.

Taitaa olla aika iso työ vaihtaa? Pitääkö vetarit irrottaa molemmin puolin vai riittäiskö kuskin puoli? Onko tarpeen laskea öljyt ulos?

Alkaa kyllä jo kyllästyttää tuo 607. Ollut perheessä 8,5 vuotta ja korjattavaa on ollut moninkertaisesti 605:een verrattuna, vaikka se on ollut jo 15,5 vuotta ja ajettu selvästi enemmän. Toki tuo 605 onkin ollut loistavan vähävikainen. Tuo 607 tuntuu olevan paluu 405:n tasolle vikaisuudessa, tosin ei siinäkään näin usein ollut remppaa, mutta pari isompaa juttua, kuten taka-akselin vaihto. Onkos uudemmat pösöt yhtä huonoja eli onko syytä vaihtaa merkkiä?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #3 : 15.09.2018, 21:58:09 »
Uskaltaako tuolla ajaa eli jättääkö pian tielle tai hajottaako muutakin kuin painelaakerin- ja asetelman, jotka joutuu kuitenkin vaihtamaan? Kytkimen toimimattomuus ei vielä haittaisi, kunhan veto säilyy. Silloin kuintenkin pääsee vielä ajaen kotiin ja pajalle.

Toki on tarkoitus pian korjata, mutta autollekin olisi käyttöä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #4 : 16.09.2018, 09:13:38 »
Mulla täristeli yli 2 vuotta ennenkuin hajosi. Etukelkka alas ja sieltä laatikko irti, isohko työ kotitallissa tehtäväksi. Merkkiliike teki kaiken 930 eurolla, kilsoja noin 230t.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #5 : 16.09.2018, 10:07:36 »
Mulla täristeli yli 2 vuotta ennenkuin hajosi.

Oho, noin kauan kesti. Mahtoikohan tärsitys olla alkuunkaan samanlaista vatkausta kuin mulla? Vähän niinkuin 80-luvun ABS-jarrut.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

AJH63

  • Vieras
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #6 : 16.09.2018, 11:46:44 »
80-luku? Kyllä omassa jarrupoljin aina liukkaalla täristää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #7 : 16.09.2018, 12:10:20 »
Oho, noin kauan kesti. Mahtoikohan tärsitys olla alkuunkaan samanlaista vatkausta kuin mulla? Vähän niinkuin 80-luvun ABS-jarrut.
vatkausta kesti yhden päivän, sitten kilahti
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #8 : 16.09.2018, 13:55:41 »
80-luku? Kyllä omassa jarrupoljin aina liukkaalla täristää.

Tuleehan noista pientä tärinää kun ABS toimii. Aivan eri luokkaa se oli 80-luvun ABS-jarruissa. Silloin todella huomasi ABS:n tulleen päälle. Varmasti moni säikähti ja lopetti jarruttamisen. No ehkei tuo kytkin ihan niin paha ole vielä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #9 : 16.09.2018, 18:06:51 »
Millä kilometreillä ostit auton? Kyllä sitä "osaava" edellinen omistaja saattaa olla tehnyt hyvän pohjatyön tuon kytkimen kulumiselle.
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #10 : 16.09.2018, 18:49:32 »
Taisi olla 87 tkm ajettu kun ostin eli puolet on itse ajettu. Eihän tuo kai mikään kulumisvika ole. Silloin kytkin luistaisi.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #11 : 16.09.2018, 19:07:25 »
Onko selvä juttu, että vika on painelaakerissa tai siellä päin eli vaatii koneen irroituksen vaihdelaatikosta? Foorumihaun perusteella muillekin on tullut kytkinongelmia jo näillä kilometreillä, mikä on käsittämätöntä 2000-luvun autolle. Eipä ole tarvinnut kytkinremppoja tehdä aiemmin kuin 70-luvun autoihin. Tuossa ei ole edes koukkua, joten syynä ei ole perävaunun veto.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=82519.0
Nimenomaan 2000-luvun Peugeoteissa laatua on selkeästi huononnettu.
Itse vaihdoin kytkinpaketin kesällä, itse vaihdettuna 150 €. Laatikkoa ei tarvitse ottaa pois, riittää kun vetää sen pyöräkoteloon, tilaa on aivan riittävästi. Sinänsä helppo homma, mutta viehän se aikaa.
Levy ja paineasetelma olivat ihan kunnossa, mutta painelaakeri palasina. Alkuperäinen painelaakeri oli SKF, joka taitaa olla huonolaatuisin tässä tapauksessa. Tilalle tuli LUKin laakeri, joka taas on teräväolkainen ja syö paineasetelman puhki ajan myötä, tosin laakeri varmaan antautuu aiemmin.
Minulla kytkin toimi loppuun asti, mutta laakerista irronnut pellinpalanen kiilautui vauhtipyörän ja kampiakselin asentotunnistimen väliin ja hajotti asentotunnistimen ja samalla sammutti auton.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #12 : 16.09.2018, 19:43:10 »
Luinkin sinun jutun huonolaatuusesta laakerista yleisellä tekniikkapuolella. Oliko erityinen syy ostaa juuri LUK? Itse mietin Sachsia, mutta ei tuo ole kuin mielikuvan perusteella. Ja onhan tuo halpakin eli alle 120 € Mister Autossa ja tuosta vielä -15%.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #13 : 16.09.2018, 20:01:11 »
LUKin ostin, kun muistin että siinä olisi pyöreäolkainen laakeri. Muistin vaan väärin, pyöreäolkainen taitaa olla Valeon valmistama. Vaihteistoöljy on laskettava pois ja molemmat vetarit kannattaa irrottaa. Se hyvä puoli oli vähistä kilometreista ja iästä, että kaikki osat irtosi hyvin helposti, mikään ei ollut vielä jumissa. Samalla otin koiranluut edestä kokonaan pois, laitan vain katsastukseen kiinni.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Kytkinpoljin täristää
« Vastaus #14 : 17.09.2018, 09:02:41 »
Mikä on helpoin tapa ottaa vetarit pois? Miten paljon pitää saada napaa irti? Vetarin päässä lienee iso mutteri. Mikähän koko se mahtaa olla? Ei ole kovinkaan hyvää valikoimaa yli 30 mm hylsyjä. Joskus 90-luvulla ostin 3/4" vääntimen ja yhden hylsyn 405:n vetarin irroitusta varten. Sen jälkeen ei ole tarvinnut noita irroitella (tuolloin piti vaihtaa nivelen kumi).

Ongelmana on myös se, ettei ole mitään kunnollista paikkaa tuolle kytkinrempalle. Taloyhtiön parkkipaikka lähinnä. Pitää vielä kysyä hinta tutulta autokorjaamolta ja miettiä onko tuota järkeä alkaa itse tehdä tuolla.

Onko tuo pyöreäolkaisuus oikeasti merkittävä juttu? Varsinkaan tällaisessä surkeassa kytkimessä, joka hajoaa muutenkin pahasti ennen aikojaan. No tuskin tuolla autolla edes tulee ajettua enempää kuin 50 tkm enää. Ruostuukin jo siihen tahtiin, että 605 on senkin puolesta kohta paremmassa kunnossa, vaikka on 6 vuotta vanhempi.

Miksi ihmeessä jätät koiranluut irti? Pehmeämmän jousituksen takia?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)