Kirjoittaja Aihe: 309 - Ei käynnisty kuin hinaamalla (vuoto polttoaineletkussa)  (Luettu 4513 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mehu

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1990 309 1.6.

Eli pösö ei vaan yksinkertaisesti käynnisty.Kone on 1.6 solexin pahamaineiselle kaasarilla. Hinaamalla saa käyntiin. Tuli tuossa kokeiltua käynnistys sumutettakin ja se toimi kerran. Kokeiltu on vaihtaa sytkäyksikkökin,mutta ei siitäkään apua ollut. Tulpatkin on vaihdettu. Silloin kun kaikki vielä pelasi tuntui kaasupolkimessa sellainen tietynlainen vaste,mutta sitä ei nyt tunnu. Mistä nyt kannattaisi rupea vikaa etsimään?

Ratkaisu:

Eli vika olikin aika simppeli. Bensaletku oli murtunut ja otti ilmaa välistä, joten neste ei päässyt ihan sinne asti minne piti. Nyt käy ja kukkuu.

antsu

  • Vieras
Hinaamalla saa käyntiin.

Takavuosina yritettiin talvella vanhaa Taunusta käyntiin. Startilla ei lähtenyt, mutta 5 metriä toisella autolla vetäen sai auton tulille. Johdotus oli niin surkea, ettei sytytysjärjestelmälle riittänyt sähköä starttimoottorin pyöriessä. Pikkasen paikkoja ja liitoksia putsaamalla alkoi toimimaan normaalisti.

Mehu

  • Vieras
Saavatko tulpat virtaa, kun yrität käynnistää? Jos se puoli on kunnossa, vika mitä ilmeisemmin on polttoaineen saannissa, jonka myös voi tarkistaa, kastuvatko tulpat.

Tulpat kyllä kastuvat. Täytynee käydä ostamassa vaikka uudet tulpanjohdot jos niistä olisi jotain apua. Palaamme asiaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Jos kerran hinaamalla käynnistyy, muttei starttimoottorilla, niin etsisin vikaa ensin väliltä virtalukko-starttimoottori ja akku-starttimoottori. Perustiedot jäivät ongelmankuvauksessa antamatta:

1) Miten starttimoottori pyörittää konetta: hyvin, huonosti vai ei lainkaan?
2) Jollei starttimoottori toimi lainkaan, naksahtaako sen solenoidi, kun käynnistystä yrittää?
3) Jos starttimoottori ei pyöritä kunnolla, niin onko akku kunnossa eli jaksaako se antaa riittävästi virtaa starttimoottorille?
4) Missä kunnossa akulta starttimoottorille lähtevä kaapeli on ja missä kunnossa akulta koneelle lähtevä maadoituskaapeli on?

Noihin kysymyksiin vastaamalla pystyy jo hiukan etenemään vian etsinnässä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Mehu

  • Vieras
Startti pyörittää iloisesti ja solenoidi naksuu. Katsoin myös nuo johdot ja kunnossa olivat. Tässä alkaa nyt olemaan kohta jo ihmeissään, että missä on vika.

mk

  • Vieras
Lainaus
Tulpat kyllä kastuvat.

Tarkasta vielä kerran bensan saanti. Irroita vaikka kaasarista letku ja starttaa. Sitä bensaa pitäisi tulla reilusti. Omassa oli aikoinaan pumpun kalvo venähtänyt piloille. Aluksi näytti että bensaa tulee, mutta tyhjensikin vain letkut. Sitä sitten ihmeteltiin päivä ja samalla vaihdettiin kaikki sähköosat turhaan :P Tuo hinaamalla käyntiin saanti voisi johtua tuosta.

Mehu

  • Vieras
Voisin toki vielä hieman tarkentaa kuvaustani. Eli kun hinataan käyntiin, niin lähtee sen jälkeen ihan laakista. Lähti se vielä seuraavana päivänäkin vielä käyntiin ihan mukavasti, mutta kun seisoo käyttämättömänä muutamanpäivän niin ei lähde.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Jos sytkä yksikkö on vaihdettu niin veikkaan sytyspuolaa. Jos puolassa vuotoa maahan päin se ei jaksa sytyttää startin madaltamalla jännitteellä. Kun yritätte käynnistää autoa niin katsokaa lyökö jostain puolan kupeesta tai puolan sisällä kipinä. Näkyy parhaiten pimeässä.

Omakohtaiset kokemukset on ettei sytytysjohtimista tai virranjakajan kannesta/pyörijästä ole oikeastaan koskaan löytynyt apua auton käynnistymättömyyteen, tulpatkaan harvoin pimenee yhtäkkiä kaikki. Kosteudesta, sytytysyksiköstä, ja puolasta sen sijaan hyvinkin usein.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2007, 07:13:20 kirjoittanut KTA »

Pesoo309

  • Vieras
Voisin toki vielä hieman tarkentaa kuvaustani. Eli kun hinataan käyntiin, niin lähtee sen jälkeen ihan laakista. Lähti se vielä seuraavana päivänäkin vielä käyntiin ihan mukavasti, mutta kun seisoo käyttämättömänä muutamanpäivän niin ei lähde.

Itselläni on aivan sama ongelma. Tosin lähtee startilla käymään kun starttaa eka 10sek, sen jälkeen virrat pois ja pari pumppausta kaasua ja uusi startti niin hörähtää, mutta voi sammua samantien. Jos auto käy edes joka toinen päivä startti on silloinkin pitkä n. 5sek, mutta lähtee käymään. Jyvälle en ole päässy onko vika bensan syötössä vai sytytyksessä.

Pesoo309

  • Vieras
Yhtenä vikana huomasin sen, että kaasuttimesta häviää bensat jolloin bensapumpun kestää kauan pumpata bensaa kaasariin ja käyntiin lähteminen kestää.

Mutta... Tarviiko tuota bensan paluu putkea olla olemassa kun on olemassa mekaaninen pumppu? Vai onko siitä jotain haittaa jos pistää suoraan pumpulta putken kaasuttimeen ja jättää valkoisen "jakaja mukin" pois välistä?

Mehu

  • Vieras
Jep. Kipinää löytyy, mutta bensa ei haise. Öljy kyllä haiskahtaa.=)  Oiskohan vika nyt sitten kaasarissa vaiko bensapumpussa. Ei se kyllä lähde enää hinaamallakaan käyntiin.

Vinkkejä mistä lähteä tutkimaan?

jlyytikainen

  • Vieras
Muuten hyvä, mutta akku on uusi ja ladattu.

Sitten kannattaa tarkistaa myös akunnapojen ja maajohdon kummankin pään puhtaus. Vähän ylimääräistä resistanssia liitoksissa tiputtaa myös jännitteen startatessa.

Mehu

  • Vieras
Tarkista se polttoaineen saanti ottamalla letku irti kaasarista ja starttaa, mutta ohjaa se mahdollinen letkusta tuleva bensa johonkin astiaan, varo ruiskimasta sähkölaitteiden ja johtojen päälle.

Niin ja kai ne tulpanjohdot on asennettu oikein, siis oikea sytytysjärjestys?

Otin tuon kaasariin menevän letkun irti, mutta eipä sieltä mitään tullut. Bensapumppu+suodatin ovat uudet, mutta bensaa ei vaan tule. Tankissa on kyllä bensaa. Vika on ainakin ilmeinen, kun ei nestettä meinaa saada tulemaan.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Otin tuon kaasariin menevän letkun irti, mutta eipä sieltä mitään tullut. Bensapumppu+suodatin ovat uudet, mutta bensaa ei vaan tule. Tankissa on kyllä bensaa. Vika on ainakin ilmeinen, kun ei nestettä meinaa saada tulemaan.

Eli polttoainepuolelle tuo vika selvästi viittaa. Testaa pumpun toimivuus ja varmista, ettei polttoaineputket/letkut ole painuneet tai mutkalla niin pahasti, että estää bensan siirron kaasarille.

En ole tietoinen tankissa olevasta imuputkesta, voiko olla mahdollista, että pääsisi irtoamaan ja putoamaan tankin pohjalle. Se vika saatta tosiaankin lymytä myös siellä tankin päässä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Mites venttiilinvälykset? Josko siellä venttiilit vähän kantavat? Silloin pyörittää helposti, mutta ei välttämättä lähde käyntiin. Toisaalta kylmänä yleensä käynnistyy paremmin, mutta lämpöisenä ei välttämättä ollenkaan.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä