Itselläni on vuosimallin 2011 mallin 3008 tuolla 1,6 Vti-koneella. Kilometrejä nyt 125 000, josta omassa omistuksessa 90 000.
Moottorimallin mahdolliset tyyppiongelmat ovat suuri öljynkulutus sekä jakopään ketjun venyminen. Liiallista öljynkulutusta on lähinnä vanhemmissa malleissa noin vuoteen 2010 asti, jonka jälkeen männänrenkaita parannettiin. Moottorimallista riippumatta ne voivat pikeytyä paikalleen, mutta silloin öljynkulutukseen voi auttaa lisäainekäsittely, eikä moottoria tarvitse avata.
Itselläni öljyä kuluu tällä hetkellä noin 1,5 desiä per 1 000 km, joka on normaalia. Kilometrien kertyessä tämä määrä on kasvanut hitaasti.
Jakopään ketjua ei tarvitse vaihtaa, mutta sitä on ilmeisesti uusittu myös 1,6 Vti-koneissa. Ketjun venyminen oireilee käyntihäiriöinä. Vaikka rakenne on sama kuin THP:ssä, kestävyys on pienempitehoisessa paljon parempi.
5008 on hieman raskaampi kuin 3008, mutta uskon moottorin olevan riittävä. Vääntöä löytyy myös pieniltä kierroksilta ja toisaalta kierroksia käytettäessä tehoakin. Sanoisin, että ominaisuuksiltaan vapaastihengittävien moottorien paremmistoa. Kulutuskin on kohtuullinen, vaikkei tässä pärjää pikkuturboille.