Kirjoittaja Aihe: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö  (Luettu 16873 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jarijarf

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö


Auto: 2003 307 Wagon 2,0 HDi.

Ongelma: sisätilapuhallin ei toimi 1- ja 2-asennossa, vasta 3-asennossa puhallin alkaa pelittää. Onko vika puhaltimen moottorissa (löysin yhden keskustelun jossa vika oli itse puhaltimen moottorissa), napissa vai olisiko ehkä sulake kärähtänyt (enemmän kuin yksi sulake puhaltimelle). Puhaltimen vaihto tietenkin kallis (hankala paikka ja kallis osa...).

juhaanja

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #1 : 19.01.2012, 08:39:03 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Onko tietoa miten hansikalokeron saa irti, avasin mielestäni kaikki ruuvit yläosa lähti raolleen mutta alhaalta kanittaa jostakin.

Vastuksen sain vaihdettua alhaalta mutta näyttää että reunimmainen johto on kuumentunut niin että eriste on sulanut ja nyt tuuletin ei taaskaan toimi. Koko johtosarjan vaihto AD:lla 330e joten ajattelin itse laittaa pätkän uutta ko kohtaan sulaneen tilalle.

j.kamppinen

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #2 : 19.06.2013, 20:06:01 »
Auto: 2004 307 1,6 XR

Puhallin lakkasi toimimasta, pari etuvastukselle menevää johtoa oli kuumentunut ja vastus palanut. Uusi vastus alkoi kuumentua 10 sek. käytön jälkeen. Eli kuumenemisen syy täytyy olla jossain puhaltimen moottorissa. Onko kukaan vaihtanut moottoria?

Omis84

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #3 : 26.01.2015, 09:47:09 »
Auto: 2002 307 Wagon 1,6.

Täytyy sanoa, että eivät ole oikeen kestäviä nämä etuvastukset. Noin 2 vuotta sitten ostin uuden merkkiliikkeestä ja nyt sanoi luultavasti irti sopimuksen. Eli puhallin ei toimi. Eikös tuo numero 18:n sulake sisäpuolelta ole se puhaltimen sulake tässä mallissa?

TupuTii

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #4 : 09.10.2015, 12:59:04 »
Auto: 2005 307 SW 1,6 (ilmastointi).

Puhallin ei toimi 2-teholla, joskus ei 1-tehollakaan. 3- ja 4-tehot toimivat ok. Huolto sanoi, että koko säätöpaneeli pitää vaihtaa, maksaa vajaan tonnin! Voiko olla noin vai mitä pitäisi tehdä?

Nimimerkki Leidi Pulassa

PS. Joskus 1- ja 2-teho toimivat, mutta kun sammutan moottorin hetkeksi, ei lähde uudelleen käyntiin.

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #5 : 10.10.2015, 08:56:47 »
Tuputiille:
Voi olla, että nopeudensäätökytkimessä on huono kontakti, josta tulee satunnainen toimimattomuus, mutta enemmän epäilen puhaltimen moottorin hiilien olevan loppuun kuluneet, koska se on yleisempi vaiva näissä ollut. Juuri kirjoitin kuinka hiilet (n. 5 euroa) voi vaihtaa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24089.msg382527#msg382527

Omis84:
Esivastus käy todella kuumana 1-, 2- ja 3-nopeuksilla, joten sitä pitää jäähdyttää ilmastointiputkessa kulkevalla ilmavirralla. Jos lumi ja/tai jää tukkii ilman sisäänmenoaukon, joka on konepellin ja tuulilasin välissä apukuskin tuulilasinpyyhkijöiden vieressä, niin ilma ei liiku ja vastus ylikuumenee ja tuhoutuu. Tai jos kesäkuumalla käyttää sisäilmankierrätystä ja vielä sulloo pelkääjän puolen jalkatilan täyteen tavaraa, niin siellä olevasta kierrätysaukosta ei kulje tarpeeksi, eikä tarpeeksi viileää ilmaa esivastukselle.

Esivastuksen ikää voi pidentää käyttämällä nopeutta 4, jolloin sähkö ei kulje vastuksen kautta ollenkaan, jolloin se ei lämpene eikä siten kulu.

Timppa

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #6 : 12.11.2015, 14:56:52 »
Auto: 2007 307 SW 1,6 Business Olympia.

Puhallin ei toimi millään nopeudella. Ennen kuin lopetti toimintansa nopeudet 1-3 toimi ja puhallin piti ääntä. Uusi puhallin PSA 6441 S6 hankittu, mutta ei lähde toimimaan silläkään. Tarkemmin tutkimalla löytyi yksi palanut johtoliitin kuljettajan jalkatilasta puhaltimen luota. Kuvassa oleva, mikä tuo on, missä palanut liitin? Ei liiku mihinkään, oikea työkalu, raaka voima?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #7 : 12.11.2015, 15:09:21 »
Näkyykö tuossa kuvan liittimen alareunassa muovikieleke, jota liittimeen päin painamalla liittimen lukitus avautuu? Aika usein noissa liittimissä on jokin lukitusklipsi, jota pitää samalla painaa, kun liitintä vetää irti.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #8 : 12.11.2015, 15:12:40 »
Liitin irtosi kyllä mutta tuo esivastus ei. Kuvakin olisi mutta se on liian iso tänne. Motonet tuntisi tuon esivastuksen Citroen C4 etuvastuksesa ei Pösön.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #9 : 12.11.2015, 15:19:21 »
OK, sain ensin sen käsityksen, ettei liitin suostunut irtoamaan. Jostain muistelisin lukeneeni, että tuo esivastus irtoaisi, kun avaan sen lukituksen kääntämällä ja vetää pois? Ainakin 206:n kohdalla on niin, ehkä myös 307:ssä?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=27603.msg250196#msg250196

Tässä jotain 307:ään liittyen, pitäisi sen esivastuksen irrota avaamalla ensin lukitus vastapäivään kiertämällä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2596.msg281438#msg281438
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2596.msg321550#msg321550
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2596.msg345982#msg345982
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2596.msg81384#msg81384
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44302.msg291193#msg291193
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2596.msg202350#msg202350
« Viimeksi muokattu: 12.11.2015, 15:27:40 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #10 : 12.11.2015, 16:06:55 »
Irtos se etuvastus lopulta isojen papukaijatongien avulla. Nyt mietintämyssy päähän ja ihmettelemään mistä moinen PSA 6445.XE etuvastus ja liitin johdonpätkillä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #11 : 13.11.2015, 00:20:38 »
307 (1. mallisarja), lämmityslaitteen puhaltimen esivastus:

MAGNETI MARELLI (esivastus on ilmakanavassa etumatkustajan puolella; irrotusohjeita: 1, 2, 3, 4 ja 5):

6450 JN, HEATER CONTROL RESISTOR, EXCEPT AIR CONDITIONING, 199,00 e
6450 JP, HEATER CONTROL RESISTOR, SINGLE AIR CONDITIONING, 127,00 e

BEHR FRANCE (esivastus on lämmityslaitteen kotelossa puhaltimen alapuolella kuljettajan puolella; irrotusohjeita: 1, 2 ja 3):

6441 S7, HEATER MOTOR CONTROL MODULE, MULTIPLEXING ASSEMBLY CAN CAN AND AUTOMATIC AIR CONDITIONING SINCE MAD 10524UW OR SINCE MAD 1028389 (03.01.2005) OR SINCE MAD 1028388 (03.01.2005), 159,00 e

6445 XE, HEATER CONTROL RESISTOR, 88,00 e:
- MULTIPLEXING ASSEMBLY CAN CAN AND WITHOUT AIR CONDITIONING SINCE RPO 10283 (03.01.2005)
- MULTIPLEXING ASSEMBLY CAN CAN AND SINGLE AIR CONDITIONING SINCE MAD 10524UW UNTIL MAD 11136UW OR SINCE MAD 1028389 (03.01.2005) OR SINCE MAD 1028388 (03.01.2005)

6436 81, MULTIPLEXING ASSEMBLY CAN CAN AND SINGLE AIR CONDITIONING SINCE MAD 11137UW UNTIL MAD 12456UW (Kiina)

BEHR FRANCE (Kiina) (esivastus on puhaltimen yhteydessä kuljettajan puolella):

6441 AL, RP 6441 AP, HEATER MOTOR CONTROL MODULE, AIR CONDITIONING UNTIL MAD 10366UW EXCEPT MULTIPLEXING ASSEMBLY CAN CAN (Kiina)
 
307 (2. mallisarja), lämmityslaitteen puhaltimen esivastus (esivastus on lämmityslaitteen kotelossa puhaltimen alapuolella kuljettajan puolella; irrotusohjeita: 1, 2 ja 3):

6441 S7, HEATER MOTOR CONTROL MODULE, AUTOMATIC AIR CONDITIONING, 159,00 e

6445 XE, HEATER CONTROL RESISTOR, 88,00 e:
- WITHOUT AIR CONDITIONING SINCE MAD 1036789 (28.03.2005) OR SINCE MAD 1036788 (28.03.2005) OR SINCE MAD 1036777 (28.03.2005)
- SINGLE AIR CONDITIONING SINCE MAD 1036789 (28.03.2005) OR SINCE MAD 1036788 (28.03.2005) OR SINCE MAD 1036777 (28.03.2005)
- SINGLE AIR CONDITIONING SINCE MAD 10367UW EXCEPT DIESEL FUEL,

6436 81, TU5JP4 INJECTION AND SINGLE AIR CONDITIONING SINCE MAD 10367UW (Kiina)

Suomessa myydyissä autoissa on siis käytetty neljää eri osaa riippuen auton valmistusajankohdasta ja lämmityslaitteen/ilmastointilaitteen ominaisuuksista: 6450 JN, 6450 JP, 6441 S7 ja 6445 XE. DAM-numeroissa UW-pääte tarkoittaa Kiinassa valmistettuja malleja, joten niistä ei tarvitse Suomessa välittää.

Motonetista löytyy seuraavia esivastuksia (ainoastaan alkuperäisosaa 6445 XE vastaavaa osaa ei luettelon mukaan löydy):

http://teksti.motonet.fi/fi/varaosat/429/autot/peugeot/307-2001-2008?vuosimalli=all

Lainaus
48-8824, Lämmitysl esivastus PSA C3/206/307, 307 Lämmitysl esivastus jos manuaalinen AC ja PSA OE-no 6450.JP (pyöreä), 49,90 e
48-8880, Lämmitysl esivastus PSA C3/206/307 alkuperäinen, 307 Lämmitysl esivastus jos manuaalinen AC ja PSA OE-no 6450.JP alkuperäinen PSA-vaihtoehto (pyöreä), 69,90 e
48-8825, Lämmitysl esivastus PSA C3/206/307, 307 Lämmitysl esivastus jos PSA OE-no 6450.JN (pyöreä/5-nap/ei jos AC?), 49,90 e
48-8884, Lämmitysl esivastus Citroen, 307 05-> Lämmityslaitteen esivastus jos Behr 5HL 008 941-03 / PSA OE-no 6441.S7, 84,90 e

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 17.11.2015, 09:49:07 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #12 : 13.11.2015, 01:43:05 »
Nyt mietintämyssy päähän ja ihmettelemään mistä moinen PSA 6445.XE etuvastus ja liitin johdonpätkillä.

Osaa 6445 XE (Behr/Hella 9ML 351 332-281) löytyy merkkiliikkeestä hintaan 88,00 e ja ainakin joistakin koti- ja ulkomaisista tarvikeliikkeistä halvemmalla (n. 20-40 e + toimituskulut):

http://www.autonvaraosat24.fi/oen/6445xe
http://www.nimark.fi/buy/HELLA_9ML351332281_255/
http://www.mister-auto.fi/fi/ohjainlaite-lammitys-tuuletus/hella-9ml-351-332-281_g1385_a0029ML!351!332-281.html

Puhaltimen johtosarjan saa tilattua merkkiliikkeen kautta (hinnat vaihtelevat tarkemmasta osamallista riippuen) ja sieltä voinee kysellä myös pelkkää liitintä, jos sellaista olisi saatavilla (sähkömiehet huollon puolella tietävät asiasta varmaan enemmän kuin varaosamyyjä). Periaatteessa tuohon liittimeen pitäisi saada uusia pinnejäkin merkkiliikkeen kautta tilaamalla, kunhan ensin selvittää osanumeron.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #13 : 16.11.2015, 19:55:11 »
Puhallin tuli viimeinkin kuntoon. Puhallin Osamies.fi tuotenumero 965-359100JR2 157€, etuvastus Motonet Citroen C4 48-8879 34.90€. Molemmat osat alkuperäistä Behr Hella Servicen tekemiä.

aripeura

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #14 : 16.11.2015, 21:58:54 »
Auto: 2004 307 Wagon 1,6.

Vastus on löydetty ja roikkuu tunnelissa erittäin lyhyen johtonsa varassa. Miten tuon etuvastuksen saa helpoimmin liittimestä irti, siis niin että johto ja naarasliitin jäävät tunneliin ja vastus kantoineen (jossa urosliitin) tulee pois. Ja saako sitä ikinä takaisin?