Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (HDi)  (Luettu 25344 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samisami2

  • Vieras
406 - Antipollution Fault (HDi)
« : 12.09.2009, 18:30:20 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi (ilmastointi, 454 000 km).

Tapahtui noin kuukausi sitten: Auto kävi hetken vielä virta-avaimen kääntämisen jälkeen. Seuraavalla käynnistys kerralla (yön jälkeen) moottorin virhediagnostiikka valo jäi palamaan ja tuli "antipollution fault" ilmoitus. Auto toimi aivan normaalisti (ei siis kierrosten rajoitusta 2500). Auto seisoi 8h työpaikan parkipaikalla ja valo paloi edelleen. Tankkasin auton ja valo sammui. Tankillisella oli ajettu joku 1200-1300km eli aikas tyhjä tankki.

Myöhemmin kävin luetuttamassa vikakoodit: Tuli vikakoodi "painesäätimen solenoidiventtiili".

Tänään vaihdoin polttoainesuodattimen 20tkm huollon yhteydessä. Ajoin auton tallista ja auto sammui pihalle. No ajattelin että ilmaa polttoaine järjestelmässä. Käynnistin uudestaan ja "AF" ilmoitus tuli taas. Kävi hetken aikaa tyhjäkäynnillä hienosti ja sammui. Kierroksia kun piti yli 1000rpm niin ei sammunut. Ei mitään kierrosten seilaamista vaan aivan tasaista käyntiä. Lähdin ajamaan ja noin 5km jälkeen auto sammui vauhdista. Mitään kierrosten rajoitusta ei vieläkään ollut. Virrat päälle (siirtopumppu pyörii) ja käynnistys. Nyt on kierrokset rajoitettu siihen 2500. Tuntuu myös kun kierrokset ei laskisi vaihteen vaihtamisen aikana niin paljoa kun normaalisti.

40km kauppareissu ja joku 8 kertaa sammui vaudista. Lähti kyllä aina käymään. Tuntuu että sammuminen tapahtuu kun nostaa jalan kaasulta esim alamäessä. Akun kenkä on ollut joitain tunteja irti ja ei vaikutusta. Liittimiä on irroiteltu ja katsottu että ei ole hapettumia.

Sitten niitä kysymyksiä: Missä sijaitsee tuo "painesäätimen solvent."? Siirtopumppu kai toimii tai sitten ei toimi? Tässä tapauksessa se tuntuisi toimivan.

Lisäksi vielä kuva. Mitä ovat nuo ympyröidyt kohteet? Tuo oikean puoleinen ainakin tuntuisi olevan joku polttoaineen lämpötilananturi?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #1 : 12.09.2009, 20:14:15 »
Keskimmäinen ympyrä ja tuo "tulitikkurasia" on polttoaineen esilämmitys. Ettei olisi commonrail painetunnistin viallinen. Sijaitsee tuossa jakotukissa josta menee putket suuttimille.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2009, 20:17:29 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #2 : 12.09.2009, 20:32:15 »
Päivällä tuosta commonrailista etsin jonkunlaista anturia, mutta en löytänyt. Nyt kun kävin uudestaan katsomassa niin siellähän se on puolessa välissä alapuolella.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #3 : 12.09.2009, 22:00:37 »
Päivällä tuosta commonrailista etsin jonkunlaista anturia, mutta en löytänyt. Nyt kun kävin uudestaan katsomassa niin siellähän se on puolessa välissä alapuolella.

Se on se painetunnistimen anturi. Ongelma alkaa tuolla vikavalon palamisella ja kierrokset rajataan 2500rpm. Sitten ongelma pahenee ja alkaa tuo koneen sammuminen tyhjäkäynti kierroksilta. Suosittelen uusimaan painetunnistimen. Onko tyhjäkäynti tasainen vai onko havaittavissa pientä aaltoilua? Veholla anturi maksaa 330€. Virttaalla postituksineen n.210€. Pösön hintaa en tiedä. Kiristystiukkuus 40Nm.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2009, 22:08:27 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #4 : 12.09.2009, 22:50:09 »
En sitä kierroslukumittaria niin tarkkaan tuijottanut, mutta äänestä ei ainakaan kuullut. Pitää huomenna vielä ottaa tuo anturin liitin irti ja katsoa että ei ole hapettumaa.
Vielä on tietysti sekin että tuo anturin johto on jostain poikki. Tuossa kumminkin saattanut noita johtonippuja liikutella suodatinta vaihtaessa. Tietoa montako volttia pitäisi tuolle anturille tulla?

EDIT: Itse itselle vastaten 5volttia
http://www.christiantena.pwp.blueyonder.co.uk/motor/peugeot/hdi/hdioperation/highpressurepump.html
« Viimeksi muokattu: 12.09.2009, 22:54:45 kirjoittanut samisami2 »

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #5 : 13.09.2009, 00:11:20 »
Anturille tulee ainakin siihen polttoainesuodattimen alapuolella olevalle liittimelle saakka sähköt. Saiskohan tuota anturin antamaa tietoa mistään mitattua?

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #6 : 13.09.2009, 12:05:50 »
Nyt kävin tankkaamassa auton tankin ja 20km matkalla auto sammui niin monta kertaa että en jaksanut edes laskea. Heti jos nosti jalan kaasulta auto sammui. No tankkiin 40litraa ainetta ja "AF" palaa edelleen ja kierrokset rajoitettu, mutta kertaakaan ei sammunut paluu matkalla.
Polttoaine mittarin mukaan ainetta olisi vielä ollut 1/4 tankillinen, mutta ajotietokone näytti nyt kun akku oli ollut irti niin "100km tankkaukseen" Ennen huoltoa näytti jotain päälle 300km. Tuo keskikulutuksen näyttämä on ainakin todettu jo aikasemminkin että kun se näyttää 4,0l/100km niin todellisuudessa 4,7l/100km.

---Tässä välissä käytiin taas ajamassa---

Oli akunkenkä puoli tuntia irti, mutta AF ja jälkikäynti on vieläkin mukana kuvioissa. Ajoin pari kilometriä ja sammutin auton. Otin paineanturin liittimen irti ja auto ei edes käynnistynyt. No anturi takaisin kiinni ja auto käymään. AF edelleen päällä, mutta auto kulkeen normaalisti 8) Eli ei kierrosten rajoitusta. Nyt on yön yli akunkenkä irti ja huomenna katsotaan mikä on tilanne. Voi olla että tuo "AF" vaatii jonkun 100km "ei vikaa" ajoa ennen kun se lähtee pois päältä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #7 : 13.09.2009, 20:05:10 »
Onko tuossa jälkikäynti ongelmaa ? http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7428.0
Peugeot 3008 hybrid

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #8 : 14.09.2009, 16:56:08 »
Aamulla oli "AF" poistunut ja ei mitään ongelmia. Työpaikan parkkipaikalle kun pääsin niin taas oli jälkikäynti mukana kuvioissa. Töiden jälkeen "AF" ja kierrosten rajoitus päällä. Kokeilin matkalla tuota paineanturin liittimen irroitusta taas ja kierrosten rajoitus poistui.
Joskus on tehnyt samalla tavalla käynnistäessä mitä tekee kun paineanturin liitin on irti. En tiedä mitenkä tuota kuvaisi.

Nyt ei ollut jälkikäyntiä eli luultavasti aamulla vois olla taas poistunut.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #9 : 14.09.2009, 18:52:51 »
Tuon paineanturin uskoisin olevan toiminta kuntoinen kun jos se ei toimisi niiin auto ei edes kävisi.

Nyt kun noita "HDI" sivuja lueskelin niin "Fuel high pressure regulator" tuntuis vikakohteelta. Vikakoodihan antoi "painesäätimen solenoidiventtiili" ja eikös tuo sellainen ole. Ilmeisesti jos tuo ei saa sähköä tai käämi poikki niin päästää kumminkin paineen tuota kautta takaisin tankkiin.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #10 : 16.09.2009, 12:59:16 »
Kyseessä mitä ilmeisimmin korkeapainepumpun päässä oleva anturi, joka jumittaa. Sen voi putsata, mutta kannattaa tilata ensin uudet tiivisteet (2 kpl). Hertsikasta ainakin niitä saa tilattua. Minulla anturi oli likainen, ilmeisesti erilaisten puhdistusaineiden irroittama lika jää sinne.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #11 : 16.09.2009, 16:27:41 »
Nyt on toiminut taas ihan ongelmitta pari päivää. Pitänee sitten samalla kun aloittaa tuon jakohihnan vaihdon niin tuota putsailla jne.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #12 : 08.10.2009, 20:37:45 »
Tälle ei ole tullut mitään tehtyä, mutta vika poistui jakohihna remontin jälkeen. Oli ainakin imusarjasta mutteri jäänyt jonnekin matkan varrelle. Liekö ollut tähän vaikutusta, mutta auton kulkuun vaikutti mukavasti.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #13 : 14.11.2009, 21:29:09 »
Nyt kun on taas pidempään seurannut niin on pari kertaa tullut tuo ilmoitus ja aina on kuittaantunut tankkauksella. Eli kun ei päästä alle 1/4 tankkia niin toimii. Voisiko pumppu alkaa imemään ilmaa jostain kun polttoaineen pinta laskee? Tai sitten polttoainemittari valehtelee. Viimeksi näytti keskikulutukseksi 4,3l ja 5,3l oli laskettuna.

Pääseekö tuohon anturiin käsiksi jostain helpolla?

osajaska

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #14 : 01.12.2009, 18:49:14 »
Sattuipa sitten minunkin kohdalle tuo ihana antipollution fault. Kylmä auto (2.0 406 HDI vm 2002, ajettu 270000km), pakkasta -2, lähti käyntiin ja ruksutti rumasti kuten nykyään aina. Sitten syttyi moottorin valo mittaristoon ja näytölle piippasi tuo antipollution fault. Kierroksia ei ottanut kuin 2500, kävi kyllä auto koko ajan, mutta madellen kiihdytettiin.

Siis, täällä tuntuu olevan tekijämiehiä, miten minä, jolla ei taitoja ole ( ei kyllä rahaakaan), joudunko viemään auton pörhölle (paikallinen pösön rahastaja-firma) vai osaisiko tavalliset huollot tekevä nyrkkipaja korjata vian, näytti olevan aikamoinen mysteeri, kun lueskeli juttujanne.