Loppuraportin aika. Ensimmäiset kokemukset tähän ketjuun tuli kirjoiteltua pian auton hankkimisen jälkeen syksyllä 2010, tarkentuneet kokemukset kevätkesällä 2011 ja nyt sitten loppukaneetit auton poistuttua tammikuun 2014 lopussa, eli 3 vuoden ja 4 kuukauden omistuksen jälkeen.
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: HDI 150 FAP
Varustetaso: Sport, lisävarusteina irrotettava koukku, tavaratilan väliverkko, jälkiasenteinen Nokian CK-100 BT
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 76 000 km
Plussat:
+ Tehokas ja erittäin vääntävä moottori. Etenkin etevä maantiellä ohituksissa, ja taajamassakin voi helposti ajella vain kolmosta ja nelosta käyttäen (edellyttäen ettei joudu pysähtymään)
+ Tilat ja niiden helppo monikäyttöisyys luokkansa parasta antia:
* takana kolme samankokoista ja säädettävää (sekä selkänojan kallistus että pituussuuntainen säätö) erillisistuinta joissa kaikissa isofixit
* riittävänkokoiset lisäsituimet kolmannella rivillä ja niille tarvittaessa helppo pääsy
* keskirivin jalkatila on tilava ja tasainen ilman kardaanitunnelia, eli pienet lapset voivat helposti kävellä puolelta toiselle
* keskirivin penkit kääntyvät yksittäin yhdellä käden liikkeellä takaluukusta käsin muodostaen huikean kokoisen ja tasalattiaisen tavaratilan
* apukuskin penkki kääntyy ala-asentoon mahdollistaen pitkien esineiden kuljetuksen
+ Hiljainen
+ Kevyt vaihteensiirto, ja vaihdekepin sijainti hieman "normaalia" ylempänä jolloin vaihdetta voi vaihtaa siirtämättä kättä kyynärnojalta
+ Jousitusmukavuus maantie- ja motarivauhdissa
+ Tila-autoksi dynaaminen ajettava
+ Sport perusvarustus, erityismaininta HUDille, takaikkunoiden aurinkoverhoille ja panoraamakatolle
Ja sitten hieman ei-niin-hyviin mutta siedettäviin ominaisuuksiin:
+/- Kulutus pienenhkö maantieajossa, mutta kaupungissa hörppii ihan kiitettävästi (tosin enpä ole erityisen säästeliäästi yrittänytkään ajaa)
+/- Sisustuksen ja hallintalaitteiden yleinen laatuvaikutelma on hyvä ja kovamuovia ei juuri ole, mutta ajoittaisia natinoita tulee sieltä täältä
+/- B-pilarit aheuttavat melkomoisen katvealueen, tähän tosin tottuu mutta vaatii edelleen kurkkimista
+/- Jos istuimen säätää vähänkään ylemmäksi niin peruutuspeili tulee suoraan näkölinjalle blokaten näkyvyyden oikealle etuviistoon
+/- Halogeenit. Lyhyiden valojen kuvio on leveä mutta liian lyhyt. Kunnon lamput (Philips Xtreme Plus 100% tai Osram Night Breaker) parantavat tilannetta niin että valoilla pärjää. Pitkät ihan ok, mutta ei niistäkään tarvitse lauluja kirjoittaa.
+/- Pintakova jousitus taajama- ja kaupunkiajossa
Ja miinukset:
- Ajoasento:
* Jos haluaa asettaa penkin siten että penkin etäisyyttä/korkeutta säätäen saa edes hieman reisitukea aikaiseksi, jää ratti aivan liian kauas
* Liian lyhyt istuinosa
* Penkin ristiselänsäätö ottaa ihan liian alas. Kyseessä on lähinnä säädettävä häntäluun tuki
- Peruutustutkan toiminta törkeän epätäsmällistä. Tunnistaa suoraan lähestyttävät esteet hyvin, mutta kulmassa ei ollenkaan kunnes ollaan 20cm etäisyydellä. Jos nopeutta on tuolloin enemmän kuin 2km/h niin napsahtaa ihan varmasti. Eikä ole yksilövika, koska toimii samalla tavalla kolmessa muussakin vuosien varrella testussa yksilössä
- Takakulmien vaikea hahmotettavuus sivupeileistä tai takaikkunasta, yhdistettynä yllä mainittuun tutkan toimintaan muodostaa v-mäisen kombinaation
- Suuri kääntösäde, parkkikellarit ei meinaa riittää
- Ei mukitelineitä edessä!!!!!!!!!!!!
- Alustan äänet:
* koliseva alusta pakkasella, kolina tosin vähenee ja lopulta häipyy auton "lämmettyä"
* poikittaissaumat napsahtelevat todella kuuluvasti ohjaamoon
- Pikkuvikoja, jotka johtivat 7:ään ylimääräiseen korjaamokäyntiin perushuoltojen lisäksi:
* lämpötila-anturi 4kk ikäisenä ja hinurilla huoltoon. En tosin silloin tiennyt että vika on harmiton eikä olisi estänyt ajamista
* sama anturi alkoi oireilla uudestaan juuri ennen auton poisluovutusta, en ehtinyt korjauttaa, myöskään vikakoodeja ei löytynyt
* vasemman etukulman metallinen kolina uudesta lähtien, erikseen korjaamolla kaksi kertaa tämän takia, plus kolmessa huollossa asiasta huomautettu, huolto ei vikaa koskaan löytynyt (tod näk viallinen iskari ja tämän vinkin annoinkin huollolle 4 kertaa, mutta eivät sitten koskaan siihen tarttuneet)
* läppäkotelo hajosi n. 2,5v ikäisenä, korjaamolle erikseen ja kaksi kertaa tämän takia
* vakkari oikutteli muutamaan otteeseen ja kieltäytyi menemästä päälle. Erikseen tämän takia korjaamolle, vikaa ei löytynyt
* vasemman eturenkaan jurina n. 1v ikäisenä, erikseen korjaamolle kaksi kertaa tämän takia, toisella kerralla laakeri vaihdettu
* Yksi parkkitutkan anturi hajosi viimeisenä vuotena, korjattu viimeisen määräaikaishuolloin yhteydessä. Samalla kiristetty pakosarjan särisemään alkaneet lämpösuojat
- Peugeotin merkkihuolto: Autokeskus Airport (aik. AK Tikkurila) tuntuu olevan ihan kädetön, ja sen sijaan että olisivat saaneet auton vikoja korjattua niin seuraavalle kerralla jouduttiin kolmeen otteeseen korjaamaan huollon kämmejä, eli kiinnittämään tuulilasi listoja, erilaisia kiinnikkeitä tms. Laakkonen Herttoniemessä puolestaan vaihtoi etuvasemmalta tulleeseen kolinaan oikeanpuolen ehjän koiranluun, sekä läppäkotelon vaihdon onnistuivat ryssimään koska se piti vaihtaa AK:ssa uudelleen pian sen jälkeen.
Jos joku joskus jaksaa katsoa myös aikaisemmat raporttini, niin niistä huomaa että käsitykset siis muuttuivat autosta omistusaikana, esim. ajoasennon osalta (joka johtui osittain myös siitä että tuli välillä kokeiltua autoja joissa tuo asia oli kondiksessa). Loppuyhteenvetona lainaan kuitenkin itseäni lähes kolmen vuoden takaa:
Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen autoon. Ottaisinko saman uudelleen jos saisin valita? Ottaisin, mutta ehdottomasti automaatilla ja mahd. myös xenon valoilla. Niin ja bluetoothilla kans, nykyiseen laitettiin jälkiasenteinen Nokian CK-100 mikä tosin sekin on ok.
Ja vaikka en ehkä ihan noin tyytyväinen ollut reilun kolmen vuoden jälkeen, niin näin vain kävi: liisarin loppuessa uusi tila-auto oli hakusessa, ja muutamien mutkien ja vaiheiden jälkeen päädyimme vaimon kanssa ostamaan samanlaisen auton (vaikka ei vaihtelun nimessä toisaankaan pitänyt), koska myyntiin ilmaantui järkevästi hinnoiteltu vuoden 2011 5008 HDI 163 Sport automaatilla, xenoneilla, BT:llä ja parilla muullakin lisävarusteella. Tuon ominaisuuksista sitten erillistä käyttökokemusraporttia kun ehtii, mutta tämä yksilö on nyt taputeltu.