Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)  (Luettu 73080 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jiipee

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #15 : 26.05.2011, 20:24:05 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Sport 5h (+ xenonit, vetokoukku, etututka)
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: HDI 112 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo + oma
Ajomäärä: omalla 250 km, koeajoja ~50 km

Edeltäjä oli VW Touran 1,9 TDi DSG joten siihen tulee vertailtua aika paljon.

Tämä norsu käytiin siis hakemassa eilen kotiin pienen "sisäänajomatkan" päästä, joten tulipa tutustuttua ajo-ominaisuuksiin ihan kohtuudella. Pitää myöhemmin täydentää, mutta kirjaanpa nyt muistiin ensitunnelmia.

+ tilat
+ HUD (parhautta!)
+ hiljainen, vakaa ja jämerä maantiellä
+ mukava ajoasento ja ergonomia yleensäkin
+ limit-toiminto vakkarissa
+ kohtuullinen kulutus (jos ajotietokoneeseen voi luottaa, tankillahan sen sitten näkee...)
+ lasikatto
+ näkyvyys ulos, varsinkin peilit ovat loistavat verrattuna Touraniin!
+ ainahan uusi auto on hyvän näköinen :)
+ ajotietokoneen säätömahdollisuudet, paljon sellaisia toimintoja käyttäjän säädettävissä mitä on piilotettu yleensä huollon tehtäväksi (tosin tuo peilien automaattikääntö päälle/pois saisi myös olla täällä...)

- säilytystila pikkutavaroille ja mukitelineiden puute! Koeajolla ja tutustuessa ei tajunnut, kuinka vähän lokeroita etumatkustajilla on käytössään (verrattuna Turaan, joka oli ihan kuningas tämän suhteen)...
- 2Tronic vaihtaa ärsyttävän tiheään rauhallisessa kiihdytyksessä, jolloin meno on tosi nykivää. No senhän pitäisi viisastua kun sillä vähän aikaa ajelee? Ja onneksi on S-nappi & manuaalitoiminto.
- Parkkitutkan (varsinkin etupäässä) epätäsmällinen toiminta. No pitää ehkä lukea vielä manuaalista tarkemmin, mutta ei ollut niin intuitiivista kuin mitä toivoin.

Kilometrejä on tosiaan todella vähän, mutta pitää täydentää kunhan kokemus karttuu.

pauna

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #16 : 11.06.2011, 20:17:59 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2011
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Moottori: THP 156
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: >1500 km

Tuli ostettua keväämmällä hyvästä diilistä Pösö, vaikka viime hetkille asti tähtäimessä oli Touran ja nyt sillä on tehty pari pidempää lomareissua. Edellinen auto oli Opel Zafira, joten arvio on tehty nimenomaan siihen nähden. Siksi esim. en jostain A-pilareiden katveesta sano mitään, se kun on ihan samanlainen kummassakin autossa.

Hyvää:
+ Moottori, kiihtyy ketterästi ja vetää hyvin isollakin kuormalla.
+ Istuinmukavuus, 600 km päivätaival ei ollutkaan niin takapuolta puuduttava kokemus kuin odotin.
+ Tilat ja lastauksen helppous.

Huonoa:
- Muovinen nitinä ja natina kaupunkiajossa. Tämä on minusta se isoin miinus. On mahdollista, että jos olisin koeajanut biiliä enemmän pienissä ympyröissä, se olisi jäänyt kauppaan. Mutta nyt aina kun lähtee pihasta niin sisustuksen nitinä ja natina ensimmäisissä kaarteissa on niin ärsyttävää että musiikki on pistettävä päälle välittömästi. Maantiellä se toki on hiljainen.
- Tuuliherkkyys. Tila-autolta jokin herkkyys on ymmärrettävä, mutta minusta tämä on herkempi tuulelle kuin Zafira. Vähän pelolla odottelen mitä käy, kun pistetään suksiboksi vielä katolle.
- Oikeasti, ne puuttuvat mukitelineet.... Eikä 0.5l pullokaan mahdu niihin konsolin pulloreikiin niin että rulo-ovi menisi kunnolla kiinni.
- Tuulilasin ja katon muodosta johtuen taustapeili sijaitsee niin alhaalla, että pitkällä kuskilla sen taakse voi jäädä esim. naapurikaistalla sijaitseva auto katveeseen. Kerran on tämän kanssa tullut säikähdys.

Lisäksi totuttelua aiheuttavat seuraavat asiat (kyse ei siis ole huonosta jutusta, vaan tottumisesta):
- 6-lovinen vaihdelaatikko, sitä joutuu aika tiuhaan vatkaamaan kaupunkiajossa
- Puhaltimen lämpötilasäätimen sijaitseminen hankalasti vaihdekepin takana, itse käytän lämpötilasäätöä enemmän kuin puhalluksen suuntauksen säädintä, joka sitten taas on siinä ihan lähellä.

Kaiken kaikkiaan juuri nyt pitkältä maantiereissulta tulleena olin kyllä autoon oikein tyytyväinen, mutta saas nähdä alkaako hymy kiristyä kun autoa taas pyörittelee kaupunkioloissa nitinöiden kera.

jiipee

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #17 : 24.11.2011, 20:02:09 »

Automalli: 5008
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Sport 5h (+ xenonit, vetokoukku, etututka)
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: HDI 112 FAP
Ajomäärä: omalla 9000 km

Pientä päivitystä kun kilometrejä on kertynyt... Kuherruskuukausi on ohi. :)

Edellisten kommenttien lisäksi pari uutta huomiota.

- peilinlämmittimet ovat ihan hengettömät!
- lukkojen jäätymisongelmat, joita muissakin Söpöissä ilmennyt

Kokonaisuutena kuitenkin varsin kelpo kulkine, en voi sanoa olevani pettynyt. Aika yllätyksetön kaikin puolin.


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #18 : 10.06.2012, 21:48:32 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2012
Varustelutaso: Family e-HDI 112 FAP 2Tronic 7p
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: HDI 112 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: koeajo
Ajomäärä: koeajo ~15 km

Kuljettajan paikalta aivan järkyttävän ahdas auto sivusuunnassa. Itselläni on suhteellisesti pitkät jalat ja tuossa on aivan mahdotonta saada kelvollista ajoasentoa, kun vasemmalla tunkee ovi syliin ja oikealla järjettömän korkea keskikonsoli, joka sen lisäksi että vie paljon tilaa on vieläpä tyhjää täynnä. Etenkin tässä robottivaihteisessa voisi tuon koko keskikonsolin jättää pois ja tehdä koko autosta tila-automaisemman tasaisella lattialla etupenkkien jalkatilojen ja penkkien välissä. Jos siihen sitten jonkun säilytysruuman haluaa penkkien väliin ja senkin voisi suunnitella fiksummin kuin nykyisen.

Takapenkkejä en kokeillut, kun en siellä itse istu muutenkaan ja jo etupenkkituntuma karkotti minut pois tuosta autosta. Ei edes huvittanut ajaa koeajoa sen pidempään, kun tuli jo selväksi ettei tämä ole minun auto. Kulkupuoli ainakin tällä koneella koneella on linjassa ulkonäön kanssa eli konservatiivinen lussu. Silti edelleen ainoa moottori, jonka yhteydessä tuo 2Tronic mielestäni toimii kelvollisesti.

ksk

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #19 : 17.07.2012, 09:34:12 »
auto: 5008
vuosi: 2010
malli: Premium, Sport varustein ilman lasikattoa, 5 paikk.
moottori: HDi 1.6 FAP
vaihde: 2Tronic
ajom: 30000 km
väri: metalli Hain harmaa

Erittäinkin tilava, joka penkillä erinomaiset tilat ja säätömahdollisuudet. 3 kultaista noutajaa sopii mainiosti takakonttiin. (Heppa tulee perässä omassa kärryssään). Mukava kun takaovikin/-luukku on korkea ja leveä. Eka tila-automme ja olemme kovin tyytyväisiä.
+ hiljaisuus
+ ohjaustuntuma
+ matkustusmukavuus (jousitus)
+ tilat ja varusteet (Sport)
+ ulko- ja sisänäkö
+ vaihdeautomatiikka
+ yleinen tukevuus ja vankkuus
+ näkyvyys (suuret lasit ja korkealta katellaan)
+ dieselin ominaisuudet
+ tilojen muuntelu (paljon tasaista lattiaa helposti)
+ hinta (33,5)
+ huoltopalvelu

- ajomäärä jää(nyt) vähäiseksi (1000 km/kk). (Fillarillakin ajan enempi per kesäkk.).


TmL

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #20 : 08.10.2012, 20:46:29 »
Auto: 5008
Vuosi: 2011
Malli: Premium, 7 paikk.
Moottori: HDi 1.6 FAP
Vaihde: 2Tronic
Ajom: 37000 km Omaa ajoa 12000 km
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Väri: metalli harmaa

+ hiljaisuus (varauksin)
+ ohjaustuntuma
+ matkustusmukavuus
+ tilat
+ vaihdeautomatiikka
+ näkyvyys
+ dieselin ominaisuudet ja pieni kulutus
+ tilojen muuntelu

- uraherkkyys
- ei mukitelineitä
- ihmeellisiä ärsyttäviä pieniä nitinöitä ja natinoita vähän kaikkialla.
- huono radio...
- huoltopalvelut (Autokeskus)


Eipä siinä, kohtalainen kokemus ollut tämä Peugeot.


ToniA

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #21 : 28.12.2012, 13:36:15 »
Auto: 5008
Vuosi: 2011
Malli: Sport, 7 paikk.
Moottori: HDi 110 1.6 FAP
Vaihde: 6-v manuaali
Ajom: 18000 km Omaa ajoa 10000 km
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Väri: Babylonian punainen

Lisätään nyt näihin muihin kokemuksiin omat kommentit auton lämpimyydestä talvella. Edellinen auto ('08 308SW Premium-varustetasolla, myöskin tuolla samaisella HDi 110-moottorilla) oli aivan toivoton jääkaappi talvella.

Tämä 5008 on aivan eri maata, tosin kokemukset rajoittuvat noin -20 asteeseen. Automaatti-ilmastoinnin säätöihin ei juuri tarvitse koskea ja tämä alkaa puhaltamaan lämpöä varsin pian, kovemmallakaan pakkasella ei tarvitse paleltua ja myös viiden hengen kuormalla ikkunoista näkee edelleen läpi.

Tästä mun yllämainitusta autosta vielä... Eli polttoaineen kulutuksesta. Tämä näyttäisi kuluttavan aika tasan litran enemmän satasella kuin 308 SW samalla moottorilla, 6-vaihteisella manuaalilla.

Eli mulla kulutus on tähän mennessä vaihdellut välillä 5.8 - 7.2 litraa sadalla, useimmiten kulutus on ollut noin 6.2 - 6.3 litraa sadalla. Tankkaus.com sanoo keskikulutukseksi tällä hetkellä 6.4 litraa sadalla.

blondiini

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #22 : 08.03.2013, 17:12:54 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2012
Varustelutaso: Family, 7p. (ei kattoikkunaa)
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: HDI 112 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: 36 000 km, joista itse ajanut yli puolet
Aiemmat autot: Renault Scenic vm 2003

Auto tuli meille, koska Rellun pohjalta uskalsimme jo luottaa ranskiksiin kaikesta pahasta puheesta huolimatta ja tämän sisätilat olivat vain niin hyvät. Jännitti, prakaako sähköt, juuttuuko sähköinen käsijarru, joten olen viivytellyt arvostelun kirjoittamista. Ei prakannut, Pösö lähti koko talven nöyrästi huristen ja lämpeni ongelmitta, eikä koko käsijarrun olemassaoloa enää muista (vieritinkin Scenicin vahingossa toisen auton päälle mäessä, koska olin unohtanut laittaa siinä käsijarrun.. ::)). Olimme hankkimassa bensakonetta, mutta myyjä maanitteli edes kokeilemaan 2tronicia, ja sille tielle jäätiin.

Autoa käyttää kaksi 165-senttistä ajajaa ja kolme lastaan, joten en mene ottamaan kantaa tilantarpeeseen isojen ihmisten kannalta. Mittaristot ja nappulat ovat meille miellyttävästi sijoitettuja, ja tykkäämme kovasti tuulilasiin heijastuvasta nopeusnäytöstä. Cruisea on helppo käyttää eli päivittäiset motarimatkat ovat ajajallekin varsin leppoisaa menoa. Ainoa miinus on oven puolen kyynärnoja, se tuntuu asettuvan aina hankalasti meidän molempien kannalta eli ajoasento ei ole niin leppoisa kuin se voisi olla. Ja mukitelinettä todellakin jää kaipaamaan! Käytämme paljon auton bluetoothia (puhelut&spotify), ja se on toiminut sujuvasti niin Symbianissa, Lumiassa kuin Androidissa. Matkustamo on todella hiljainen. Koeajossa ajoimme lasikattomallilla, ja siinä ääntä oli huomattavasti enemmän.

Lasten osalta tässä autossa on paljon positiivista, jota ei löydy isovanhempien Mazdasta tai muistakaan kokeilemistamme tila-autoista. Otimme varustelutasoksi Familyn, ja siinä mukana tulleet etuistuinten päännojissa olevat kiinteät ruudut ovat kaikessa säätämisessään olleet murheenkryynejä (sopivat soittimet kiinnitetään keskikonsolin takaosaan, josta lapset vahingossa potkivat johtoja, aina jokin osa ei toimi/on lataamatta jnpp), mutta pidemmillä matkoilla katsovat kyllä leffoja. Erityisesti pahoinvoiva lapsi on nauttinut takapenkille suunnatusta omasta ilmastoinnista, jonka saa puhaltamaan riittävän kovaa, ja lentokonepöydät helpottavat olemista pidemmillä matkoilla. Plussaa kiinteistä aurinkoverhoista! Ajajana tykkään myös siitä, että saan lukittua takaikkunat ja turvavyöhälytin piippaa kaikista takapenkin istujista, lapsilla kun on tapana keksiä juttuja.

"Tupakansytyttimiä" on autossa kolme, jokaiselle istuinriville omansa eli teknisiä vempeleitä saa kiitettävän paljon ladattua. Vaikka kolmas rivi toimii meillä vain varapaikkoina, viidenkin lapsen lastaaminen autoon on kiitettävän helppoa puuhaa, koska kolmannen rivin penkit nousevat äärimmäisen helposti, ja kakkosrivin penkkien siirtäminen eteen ei vaadi insinööritutkintoa. Kun kolmosrivi ei ole käytössä, tavaratilan pohja on kokonaan tasainen ja tila niin iso, että sinne mahtuu koko perheen laskettelusukset sen enempää vääntelemättä.

Miinusta tulee auton takaosan mallista, se kerää kaiken kuran ja takaluukun avaaminen tarkoittaa aina likaisia käsiä. Lisäksi takaikkunan pyyhin on kovin olematon, eli kurakelillä saa aika pienestä aukosta kurkistella takana tulevaa liikennettä. Etuosaan ja kääntösäteeseen en osaa sanoa mitään - toisille lentokonemainen etuosa ja tila-automainen kääntyvyys ovat ehdoton ei, ja toiset tottuvat nopeasti. Vaikka tämä auto on isompi kuin Scenic, kääntyy se silti hyvin samaan tapaan enkä ole kokenut parkkeerausta hankalaksi.

2-tronic vaihteistoon tottuminen otti aikansa, mutta nykyään sen oikut osaa. Jos haluaa lentävän lähdön, on painettava kaasua eri tahdissa kuin rauhallisella lähdöllä. Auto suhtautuu vähän hitaasti tarpeeseen lisätä vauhtia kesken kaiken eli risteykseen mentäessä kannattaa tietää etukäteen, haluaako mennä hippulat vinkuen vai hitaasti kiihtyen. Moottorin pysähtyminen valoissa (Stop&Start) ei sen sijaan tunnu lisäävän liikkeellelähtöaikaa juurikaan ja muutenkin olemme olleet niin tyytyväisiä vaihteistoon, ettei kumpikaan meistä aja manuaalilla kuin joskus ryömitystilanteessa. Ilmeisesti vaihteisto on optimoitu säästämään polttoainetta, ja se kyllä näkyy. Vaikka emme ole päässeet ihan luvattuihin lukemiin, yhdistetty kulutus pyörii siellä 5,7l/100 km. Pääosa ajosta on joko 100-120km/h motarilla tai ruuhka-ajoa keskustassa, ajotietokoneen keskinopeus on 55-60km/h, suurimman osan ajasta autossa on 4-5 matkustajaa + erinäinen määrä tavaraa.

Familymallin vakiovalot ovat todella huonot. Kaupungissa ajaessa asiaan ei osannut kiinnittää huomiota, mutta talvinen maantie- ja mökkitieajo on kyllä saanut pohtimaan jonkinlaisia muutoksia valaistukseen. Eli riippuen auton käyttötarpeesta, Xenonit tms. eivät ole huono ajatus lisävarusteeksi. Meillä peruutustutka on nyt autossa ekaa kertaa eikä vertailupohjaa siis ole. Missään tapauksessa se ei vaikuta täydelliseltä ratkaisuna, eli luotan ensisijassa silmiini.

Kaikenkaikkiaan ajokokemus on erittäin miellyttävä, lapset tyytyväisiä ja kun miinukset ovat mukitelinettä ja huvipalvelujen johdotusta koskevaa, kyllä tähän autoon on tyytyväinen. Ei ehkä se machoin auto, mutta isonkin perheen luotettava siirtäjä, vähentää lasten kitinää.

Huoltopalvelu tuli koettua, kun ajelin auton kiven päältä ja helmapelti repeili. Ei mitään valittamista siinäkään.

+ viimeistelty ohjaamo
+ lapset otettu hyvin huomioon kakkosrivin varustelussa
+ sisätilojen suuruus ja täydellinen muunneltavuus
+ ekologinen ja aika säästeliäs polttoaineenkuluttaja
+/- 2tronic, Stop&Start ja sähköinen käsijarru
- se mukiteline!  ;)
- takaosan muotoilu
- heikot vakiovalot

martymcfly

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #23 : 02.03.2014, 19:20:30 »
Loppuraportin aika. Ensimmäiset kokemukset tähän ketjuun tuli kirjoiteltua pian auton hankkimisen jälkeen syksyllä 2010, tarkentuneet kokemukset kevätkesällä 2011 ja nyt sitten loppukaneetit auton poistuttua tammikuun 2014 lopussa, eli 3 vuoden ja 4 kuukauden omistuksen jälkeen.

Automalli: 5008
Vuosimalli: 2010
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: HDI 150 FAP
Varustetaso: Sport, lisävarusteina irrotettava koukku, tavaratilan väliverkko, jälkiasenteinen Nokian CK-100 BT
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 76 000 km

Plussat:

+ Tehokas ja erittäin vääntävä moottori. Etenkin etevä maantiellä ohituksissa, ja taajamassakin voi helposti ajella vain kolmosta ja nelosta käyttäen (edellyttäen ettei joudu pysähtymään)
+ Tilat ja niiden helppo monikäyttöisyys luokkansa parasta antia:
    * takana kolme samankokoista ja säädettävää (sekä selkänojan kallistus että pituussuuntainen säätö) erillisistuinta joissa kaikissa isofixit
    * riittävänkokoiset lisäsituimet kolmannella rivillä ja niille tarvittaessa helppo pääsy
    * keskirivin jalkatila on tilava ja tasainen ilman kardaanitunnelia, eli pienet lapset voivat helposti kävellä puolelta toiselle
    * keskirivin penkit kääntyvät yksittäin yhdellä käden liikkeellä takaluukusta käsin muodostaen huikean kokoisen ja tasalattiaisen tavaratilan
    * apukuskin penkki kääntyy ala-asentoon mahdollistaen pitkien esineiden kuljetuksen
+ Hiljainen
+ Kevyt vaihteensiirto, ja vaihdekepin sijainti hieman "normaalia" ylempänä jolloin vaihdetta voi vaihtaa siirtämättä kättä kyynärnojalta
+ Jousitusmukavuus maantie- ja motarivauhdissa
+ Tila-autoksi dynaaminen ajettava
+ Sport perusvarustus, erityismaininta HUDille, takaikkunoiden aurinkoverhoille ja panoraamakatolle

Ja sitten hieman ei-niin-hyviin mutta siedettäviin ominaisuuksiin:

+/- Kulutus pienenhkö maantieajossa, mutta kaupungissa hörppii ihan kiitettävästi (tosin enpä ole erityisen säästeliäästi yrittänytkään ajaa)
+/- Sisustuksen ja hallintalaitteiden yleinen laatuvaikutelma on hyvä ja kovamuovia ei juuri ole, mutta ajoittaisia natinoita tulee sieltä täältä
+/- B-pilarit aheuttavat melkomoisen katvealueen, tähän tosin tottuu mutta vaatii edelleen kurkkimista
+/- Jos istuimen säätää vähänkään ylemmäksi niin peruutuspeili tulee suoraan näkölinjalle blokaten näkyvyyden oikealle etuviistoon
+/- Halogeenit. Lyhyiden valojen kuvio on leveä mutta liian lyhyt. Kunnon lamput (Philips Xtreme Plus 100% tai Osram Night Breaker) parantavat tilannetta niin että valoilla pärjää. Pitkät ihan ok, mutta ei niistäkään tarvitse lauluja kirjoittaa.
+/- Pintakova jousitus taajama- ja kaupunkiajossa

Ja miinukset:

- Ajoasento:
    * Jos haluaa asettaa penkin siten että penkin etäisyyttä/korkeutta säätäen saa edes hieman reisitukea aikaiseksi, jää ratti aivan liian kauas
    * Liian lyhyt istuinosa
    * Penkin ristiselänsäätö ottaa ihan liian alas. Kyseessä on lähinnä säädettävä häntäluun tuki
- Peruutustutkan toiminta törkeän epätäsmällistä. Tunnistaa suoraan lähestyttävät esteet hyvin, mutta kulmassa ei ollenkaan kunnes ollaan 20cm etäisyydellä. Jos nopeutta on tuolloin enemmän kuin 2km/h niin napsahtaa ihan varmasti. Eikä ole yksilövika, koska toimii samalla tavalla kolmessa muussakin vuosien varrella testussa yksilössä
- Takakulmien vaikea hahmotettavuus sivupeileistä tai takaikkunasta, yhdistettynä yllä mainittuun tutkan toimintaan muodostaa v-mäisen kombinaation 
- Suuri kääntösäde, parkkikellarit ei meinaa riittää
- Ei mukitelineitä edessä!!!!!!!!!!!!
- Alustan äänet:
    * koliseva alusta pakkasella, kolina tosin vähenee ja lopulta häipyy auton "lämmettyä"
    * poikittaissaumat napsahtelevat todella kuuluvasti ohjaamoon
- Pikkuvikoja, jotka johtivat 7:ään ylimääräiseen korjaamokäyntiin perushuoltojen lisäksi:
    * lämpötila-anturi 4kk ikäisenä ja hinurilla huoltoon. En tosin silloin tiennyt että vika on harmiton eikä olisi estänyt ajamista
    * sama anturi alkoi oireilla uudestaan juuri ennen auton poisluovutusta, en ehtinyt korjauttaa, myöskään vikakoodeja ei löytynyt
    * vasemman etukulman metallinen kolina uudesta lähtien, erikseen korjaamolla kaksi kertaa tämän takia, plus kolmessa huollossa asiasta huomautettu, huolto ei vikaa koskaan löytynyt (tod näk viallinen iskari ja tämän vinkin annoinkin huollolle 4 kertaa, mutta eivät sitten koskaan siihen tarttuneet)
    * läppäkotelo hajosi n. 2,5v ikäisenä, korjaamolle erikseen ja kaksi kertaa tämän takia
    * vakkari oikutteli muutamaan otteeseen ja kieltäytyi menemästä päälle. Erikseen tämän takia korjaamolle, vikaa ei löytynyt
    * vasemman eturenkaan jurina n. 1v ikäisenä, erikseen korjaamolle kaksi kertaa tämän takia, toisella kerralla laakeri vaihdettu 
    * Yksi parkkitutkan anturi hajosi viimeisenä vuotena, korjattu viimeisen määräaikaishuolloin yhteydessä. Samalla kiristetty pakosarjan särisemään alkaneet lämpösuojat
- Peugeotin merkkihuolto: Autokeskus Airport (aik. AK Tikkurila) tuntuu olevan ihan kädetön, ja sen sijaan että olisivat saaneet auton vikoja korjattua niin seuraavalle kerralla jouduttiin kolmeen otteeseen korjaamaan huollon kämmejä, eli kiinnittämään tuulilasi listoja, erilaisia kiinnikkeitä tms. Laakkonen Herttoniemessä puolestaan vaihtoi etuvasemmalta tulleeseen kolinaan oikeanpuolen ehjän koiranluun, sekä läppäkotelon vaihdon onnistuivat ryssimään koska se piti vaihtaa AK:ssa uudelleen pian sen jälkeen.

Jos joku joskus jaksaa katsoa myös aikaisemmat raporttini, niin niistä huomaa että käsitykset siis muuttuivat autosta omistusaikana, esim. ajoasennon osalta (joka johtui osittain myös siitä että tuli välillä kokeiltua autoja joissa tuo asia oli kondiksessa). Loppuyhteenvetona lainaan kuitenkin itseäni lähes kolmen vuoden takaa:

Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen autoon. Ottaisinko saman uudelleen jos saisin valita? Ottaisin, mutta ehdottomasti automaatilla ja mahd. myös xenon valoilla. Niin ja bluetoothilla kans, nykyiseen laitettiin jälkiasenteinen Nokian CK-100 mikä tosin sekin on ok.

Ja vaikka en ehkä ihan noin tyytyväinen ollut reilun kolmen vuoden jälkeen, niin näin vain kävi: liisarin loppuessa uusi tila-auto oli hakusessa, ja muutamien mutkien ja vaiheiden jälkeen päädyimme vaimon kanssa ostamaan samanlaisen auton (vaikka ei vaihtelun nimessä toisaankaan pitänyt), koska myyntiin ilmaantui järkevästi hinnoiteltu vuoden 2011 5008 HDI 163 Sport automaatilla, xenoneilla, BT:llä ja parilla muullakin lisävarusteella. Tuon ominaisuuksista sitten erillistä käyttökokemusraporttia kun ehtii, mutta tämä yksilö on nyt taputeltu.

Toinen diesel

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #24 : 09.05.2014, 21:36:56 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2014
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: 1,6 e-HDI 115 FAP
Varustetaso: Style
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 7 000 km

Valmistajan ilmoittamat kulutuslukemat ovat: maantie 4,0 - kaupunki 4,9 - yhdistetty 4,3 l / 100 km

Toteutunut keskikulutus ( koko tankillinen ) vaihdellut välillä 6,5 - 7,3 l / 100 km !. Ajoni ovat olleet 2/3 osaa pääkaupunkiseudun ympärillä työmatkoja tms, ei niinkään mitään keskikaupunkiajelua ja 1/3 maanteitä / moottoriteitä Tre-Lahti-Kotka-Turku ja takas -tyyliin. Viimeisimmän suurimman 7,3 litran kulutuslukeman sain aikaiseksi Hki-Turku motarilla, 350 km ( lähes puoli tankillista ) moottoritietä mittarinopeudella 130 km/h ja toinen puoli tankkia lähiö- / naapurikylät -ajelua. Vaihteistoa & ilmastointia pidän aina automaattiasennoissa.

Onko jokin pielessä vai onko tosiaan niin, että valmistajan ilmoittamilla kulutuslukemilla ei ole / ei tarvitse olla mitään todellisuuspohjaa ? Eli keskikulutus voi olla vaikkapa +40 % enemmän kuin ilmoitettu kaupunkikulutus ?

Omistin kerran aiemmin dieselauton, Mazda 626 vm. 1985 kahden litran koneella. Se vei silloin korkeintaan 7 l / 100 km sekalaisessa ajossa ja juuri mitenkään autoa ei saanut kuluttamaan yli 7,5 litraa / 100 km. Kuvittelin, että nyt 30 vuotta uudemmalla pienemmällä dieselkoneella voisi oikeastikin päästä johonkin 5 l / 100 km kieppeille.

Onko muilla vastaavia kokemuksia, mitkä ovat teillä toteutuneet keskikulutukset vastaavalla moottorilla ?


JaakkoS

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #25 : 21.05.2014, 10:45:24 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2011
Varustetaso: Sport 5h
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: man
Moottori: 2,0 HDI 150hv
Mihin kokemukset perustuvat: omassa käytössä 3 vuotta

Ajoin autolla 116tkm ja hyvä kun oli, tuli uusi samanlainen.

+  hyvät tilat: edessä, takana ja tavaratilassa
+ autossa hyvä tunnelma, materiaalit ja penkit omaan makuun sopivat, samoin ajoasento
+  mukava matka-auto, tuli ajettua usein pitkää matkaa eikä masentanut koskaan lähteä tien päälle
+  talvella lämmin, oikeastaan jopa kuuma
+  riittävän hiljainen autoluokka huomioon ottaen
+ ei yhtään ylimääräistä autosta johtuvaa huoltokäyntiä matkan varrella
+ JBL-hifi paketissa ihan kuunneltavat saundit; kannattaa valita, jos mahdollista
+ Video Pack järkevän hintainen ja paljon käytetty varuste; ei tosin oikeasti mikään pakollinen varuste kyllä ole enää jatkossa, vaikka uuteenkin se tuli

-  laseissa ei ole lämpösäteilyn suojaa, hiton kuumasti paistaa aurinko tuulilasista sisään; saattaa tietysti johtua ikkunapinta-alasta, jota on paljon
- varsin kallis tuulilasin vaihto, vaihdettiin kahdesti kolmen vuoden aikana
- vakio kesärengaskoko saisi olla 225/50-17; nykyinen 215/50-17 on yllättävän paljon kalliimpi
- lähtee paikaltaan hitaasti; maanteillä kiihtyy kyllä ihan vaivatta
- jälleenmyyntiarvo; onko se missän tila-autossa kovin hyvä

Nyt uudessa samanlaisessa mukavasti parantunut vakiovarustelu: xenonit, navigaattori, peruutuskamera ja bt. Tuntuu vielä entistä paremmalta. On kenties vielä jonkin verran hiljaisempi, ainakin ovet menevät huonommin kiinni, koska tiivisteet ovat paksummat. Tietojen mukaan ikkunoissa pitäisi nyt olla lämpösuojausta, mutta yhtä kuumasti se paistaa tähänkin.

Tässä hinta- ja tilaluokassa vaihtoehtoina uusissa olivat Zafira, Touran ja Fordit, mutta 5008:n tunnelma ja kokemukset vetivät itselle uudelleen valinnan samaan malliin.

JaakkoS

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #26 : 21.05.2014, 11:10:41 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2014
Varustetaso: Allure 7h (+JBL, Video Pack)
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: man
Moottori: 2,0 HDI 150hv
Mihin kokemukset perustuvat: omassa käytössä, nyt noin 6 tkm

Edelliseen lisättynä
+ paremmat valot ja vakiovarusteet, peruutuskamera on hyvä juttu
+ tavaralokero keskellä edessä, eli puhelimen saa jonnekin muualle kuin taskuun
+ kulutus hieman pienempi, matka-ajossa pääsee helpommin lähemmäksi 5 l/100km kuin edellisellä ja keskikulutus nyt hieman yli 6 l/100km
+ 7h vakiona, tosin ei pelkkä plussa

- mukitelineet puuttuu edelleen
- 7h vakiona, joten tavaratilassa ei ole mitään paikkaa vetokoukulle ja muille aina mukana kulkeville tarvikkeille
- navigaattori on aika kankea käyttää ja reittivalintoihin kannattaa suhtautua varauksella; ajoaikojen arvio on pitänyt kyllä hyvin paikkansa ja perille on myös tämä navigaattori löytänyt

Toivottavasti tämä yksilö on yhtä huoltovapaa kuin edellinen.

Blankko

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #27 : 28.09.2015, 13:49:30 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2014
Varustetaso: Allure 7h (+JBL)
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: aut
Moottori: 1,6 BlueHdi 120
Mihin kokemukset perustuvat: omassa käytössä, nyt noin 1600 km

Hyvät ajo-ominaisuudet. Ehkä himpun tunnoton ohjaus. Suurin miinus rengasäänistä.

Ajotietokone näyttää kulutukseksi 6,3 l/ 100 km Mittasin sen ja oikeasti 6,9 l/ 100 km. Varmaan jonkun verran tippuu kun kilometrejä tulee lisää. Navigaattori on tosiaankin hankala kun ei suomenkielinen. JBL:n poppikone erinomainen. Kannattaa ehdottomasti maksaa vähän lisää ja ottaa tämä.

Pieniä tila-autoja ollut Mazda 5, Toyota Verso, Opel Zafira Tourer. Kaikissa on jotain hyvää mutta mukavuudessa Pösö on ykkönen.

ToniA

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #28 : 09.04.2016, 16:04:55 »
Auto: 5008
Vuosi: 2011
Malli: Sport, 7 paikk.
Moottori: HDi 110 1.6 FAP
Vaihde: 6-v manuaali
Ajom: 88000 km Omaa ajoa 78000 km
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Väri: Babylonian punainen

Loppuraportin aika täälläkin, eli Pösö lähti eilen vaihtoon. Autoluokka vaihtui oikein kunnolla, tilalle tuli '13 Opel Ampera. Vaihtohyvitys oli hyvinkin tarkkaan puolet siitä mitä auto maksoi neljä vuotta sitten, eli olen aika lailla tyytyväinen.

Tuo oli aivan loistava peli ja mielestäni varsin hyvännäköinen auto. Hyvä ajettava, laadukkaan tuntuiset materiaalit ja hyvin vähän teknisiä murheita. Akku hajosi, mutta se oli varmaankin yksilövika. Etupään koiranluut kestivät noin 50000 km, ja nyt aivan viime aikoina kuljettajan oven rajoitin alkoi naksumaan.

Miinusta voisi antaa tiheistä huolloista (15000 km) ja kovista rengaskuluista.

Olen tässä vähän harkinnut kakkosauton vaihtoa, tilalle voisi tulla vaikkapa 407 SW.

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Käyttökokemukset - 5008 (2009-2016)
« Vastaus #29 : 11.04.2016, 07:07:01 »
Automalli: 5008
Vuosimalli: 2013
Varustelutaso: Style, 7 paikkaa
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: "automaatti" 2Tronic
Moottori: 1,6 HDi, 84 kW
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 60 000 km, josta omaa ajoa viimeset 18 000 km

Vahvistan hyvin pitkälti edellisten arvostelujen asiat. Auto on ollut meillä perhekäytössä ja kaikkia kolmea riviä istuimia tarvitaan.

Puolesta:

+ Todella käyttökelpoinen sisätilaratkaisu.
+ Kohtuullisen hiljainen hinta ja kokoluokka huomioon ottaen. Puhelimen HF:ää voi käyttää kesällä kaikissa nopeuksissa ja talvellakin lähes aina.
+ Moottori teholtaan riittävä jopa isoilla kuormilla ja maantiellä.
+ Pieni kulutus.
+ 2Tronic on hyvä laatikko, kun oppii elämään pienten viiveiden kanssa ja tottuu auton "nyökyttelyyn".
+ Hyvät istuimet, tosin ristiseläntuessa olisi vieläkin opittavaa saksalaisilta.
+ Lasikatto ehdoton, tuo tilan tuntua.
+ Erittäin hyvin sisävalaistusta ovien avauksen yhteydessä.
+ Säilyttää hintansa heikosti. Etu näin käytetyn ostaneelle ja pitkään autoa pitävälle.

Vastaan:
- Mainitut pullotelineen, säilytyslokeroiden ja roskiksien puute. Niitä vain ei ole.
- Kuka pösilö on suunnitellut rulokaapin pullotelineen? Sinne ei mahdu kuin osa 0,5 l pulloista. Aivan loistavasti sijoitettu teline menettää käyttettävyytensä, kun vain pienen osan juomista voi laittaa siihen. Kallellaan - ei tölkkejä eikä mukeja. 1 cm liian lyhyt esim. Cokikselle.
- Uraherkkyys ja epävakaus ainakin tietyllä rengastuksella. Korjaantuu tarkalla ilmanpaineiden säädöllä.
- Yllättäen huonolaatuiset yksityiskohdat huolella tehdyssä autossa. Meillä on hajonnut pissapojan letku, avaimen kauko-ohjain, molemmat etuturvavyön kiinnikkeen kotelot ja toinen toisen rivin puhaltimen säädin on irronnut kiinnikkeestään. Erityismaininta turvavyön lukon suunnittelijalle (ilmeisesti samaa koulukuntaa kuin rulokaapin sunnittelija): lukko on aivan pöljästi suunniteltu, turvavyön palikka menee huolimattomalla käyttäjällä napin ja kotelon väliin ja särkee kotelon.
- Järjettömän kalliit huollot ainakin meidän paikallisessa marmoritiskissä. 440€ öljynvaihtohuollosta löpofiltterin vaihdolla täyttää törkeän aseettoman ryöstön tunnusmerkistön. Huolsin itse edellisen 308 SW:n ja tämä näyttää kutakuinkin samanlaiselta huoltaa. Ei tämä helpoin huollettava ole, mutta ei mikään paha. 1,5 tuntiin tekee taatusti tuon mainitun huollon tarkistuksineen.
- Renkaat tuntuvat kuluvan vauhdikkaasti. Tähän tulee varmistus tai kumoaminen, kun korvaan ensimmäisen kerran auton mukana tulleet renkaat uusilla. Näyttää siltä, että alkuperäiset kesäkumit menee vaihtokuntoon noin 40 000 km ajosuoritteella.

Miinuslista näyttää pahemmalta kuin on ja kertoo ehkä enemmän minun luonteesta löytää vikoja ja korjauksia kuin itse autosta. Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen autoon. Tilaratkaisu kätevästi kaatuvine penkkeineen on loistava pitkät tavarat mahtuvat kyytiin, kun kaikki istuimet kuljettajan istuinta lukuunottamatta on taitettavissa.

Automaatti-ilmastointi toimii tässä autossa moitteetta myös talvella. On ensimmäinen Pösö, jossa näin on. Aiemmin ongelmana talvella on ollut huurtuminen liian pienten puhallinnopeuksien vuoksi. Tässä puhallukseen ei ole tarvinnut talvella koskea kuin useamman märän ihmisen tullessa autoon.

Löpöä auto syö meidän käytössä 5-6 l/100 km tankkauksesta laskettuna. Kaukana ollaan ilmoitetuista lukemista, mutta realismin nimissä tuo kulutus on erittäin pieni tuon kokoiselle, "automaattivaihteistolla" varustetulle autolle meidän käytössämme. Webastoa tulee myös käytettyä talvisin. Vertailun vuoksi 406 HDi 110 hp manuaali vei noin litran enemmän samassa käytössä ja 308 SW Hdi 90 hp manuaali puolisen litraa vähemmän. Mielenkiinnolla odotan kesäkelejä ja ilmastoinnin vaikutusta kulutukseen. Veikkaan, että noin isolla korilla se on merkittävä.


Pieni kulutus, hyvä ajettavuus ja loistavat tilat nelilapsiselle perheelle ovat juuri sitä, mitä meillä tarvitaan. Ilman mainittuja pieniä rikkoontumisia olisin erittäin tyytyväinen tyytyväinen autoon, nyt vain tyytyväinen. Jos pikkuvaivat loppuvat eikä isoja tule, tulen olemaan erittäin tyytyväinen.