En näe antureiden irroittamisessa autosta, minkäänlaista järkeä. Ovat varmaankin ruostuneet niin, että vioittuvat viimeistään irroittaessa. Lisäksi johtimet ovat kovettuneet, ainakin itse välttäisin niiden turhaa taivuttelua.
Kun omassa autossani, 1997 406 1,8 (XU7JP4, LFY), ABS-valo syttyi, tarkistin anturien kunnon ohmisesti mittaamalla, suoraan ABS-yksikköön tulevalta liittimeltä. Eli, ABS-yksikön päällä oleva pitkä, lukittu liitin auki.
Nastat 23 ja 24, oikea etupyörä
Nastat 16 ja 17, vasen etupyörä
Nastat 18 ja 19, vasen takapyörä
Nastat 20 ja 21, oikea takapyörä
En muista minkälaisia ohmilukemia anturit näyttivät, mutta kaikissa antureissa vastusta tulisi löytyä ja sen tulisi olla kaikissa samaa suuruusluokkaa.
Mikäli haluaa varmistaa vielä tarkemmin, niin testattavaa anturia vastaavan renkaan voi nostaa ilmaan ja pyörittää sitä kädellä. Mitatessa AC-jännitettä, tuo pyöriminen pitäisi näkyä jännitteenä, kyseisen renkaan anturin liittimessä. Jännitteiden tulisi olla samaa suuruusluokkaa kaikilla antureilla. Muita selkeästi alempi jännite, voi johtua liasta tms. anturissa. Tätä en kyllä itse kokeillut.
Autossani vika oli lopulta tuossa ABS-yksikön liittimen kontakteissa. Ruiskutus kontaktikliinerillä sai valon sammumaan.