Tätäkin ketjua lukiessa muistuu mieleen, että jokin mulle päässä sanoi viimeisintä autoa hankkiessa, että pysy kaukana näistä urealaitteista.
Ei siinä sinänsä mitään vikaa ole, että tällaisia päästöjä pyritään eliminoimaan, mutta tekniikka siihen on vähän lapsellista ja hinnoiteltu järkyttävän kalliiksi. Jos tarkastellaan laitteiston osia, niin se on varsin yksinkertainen järjestelmä, jonka suurin monimutkaisuus on softassa ja siellä usein myös primäärisyyt ongelmille.
Myyjäliikkeen vastuusta on vaikea sanoa niin kauan, kun ongelman perimmäinen syy ei ole selvinnyt. Suhteessa tuohon vastuuseen ainakin ensimmäinen ehkä suurin virhe on ollut siinä, että ensimmäiseksi olisi pitänyt olla yhteydessä myyjään, sillä myyjällä vastuun ottaessaan oikeus yrittää korjata ongelma. Käytännössä siis valita korjaamo ja päättää siitä vaihdetaanko osia satunnaisesti vai tehdäänkö ensin diagnoosi ja korjataan sitten. Toki joskus sen diagnoosin tekeminen on haastavaa.
NOx-anturin vaihtoa on vaikea saada myyjän piikkiin millään osuudella, jos se ei kerran mitään auttanut asiaan. Sama homma SCR-releen kanssa. Jos syyllinen on pumppu, niin sittenkin ongelmaksi voi tulla tuo, että olet toiminut väärässä järjestyksessä. Toki aina kannattaa kysyä, eihän sitä koskaan tiedä miten positiivisesti yllättävät ja pahimmassa tapauksessa sieltä vaan ei saa mitään.
Maahantuojalla ei oikein ole mitään osuutta tuohon tapaukseen. Toki se voi vaikuttaa varaosien hinnoitteluun ja uusilla merkkiosilla on varaosatakuu, jota kautta maahantuoja on taas kuviossa mukana. Autosta on kuitenkin tehdastakuu loppu, etkä ole sen ensimmäinen omistaja, niin goodwilliäkään on paha olettaa saavansa. Toki aina voi kysäistä ja siinäkin merkkiliike on se, jonka kautta kysely on tehtävä.