Kirjoittaja Aihe: 3008 - Ohjauspyörä tärähtää töyssyissä (alapallonivel)  (Luettu 1875 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Ongelma:

Auto: 2013 3008 1,6 HDi (115 hv).

Reilun kuukauden nyt omistanut tämän ja huomannut, että esim. hidastetöyssyissä tai muutoin epätasaisissa töyssyissä auton ohjaus pyrkii tärähtämään käsille ja jos ratista ei pidä jämäkästi kiinni, niin se saattaa hakea uusia suuntia. Ilmiön huomaa erityisesti monttuisilla teillä. Tasaisella töyssyillä ja teillä ei ole mitään ongelmaa ja suunta on suora. En ole vielä käynyt säädättämässä kulmia, koska epäilen, että jotain saattais tarvita vielä vaihtaa ennen sitä. Ratti on hieman oikealle vinossa, mutta auto kulkee kuitenkin suoraan. Rengastus on 3008 vakio 17" eli 225 leveet. Oikealle vaihdoin alapallon varuiks, mutta vasemmalta puolen en saanut alapallostakaan mitään väljää pihalle (vaihdan sen kuitenkin kun ei ole merkintää huolloissa sen vaihdosta). Raidetangon ulommat päät lepäävät niin tukevasti paikoillaan, ettei ne tunnu olevan syynä ja ohjausvaste muutenkin tarkka. Oon ihan kirjaimellisesti hieman potkinut eturenkaita ja tuntuu tärähtävän koko paketti potkaistaessa. Onko tuo ihan normaalia? Alatukivarsien puslissa on kulumaa, mutta vulkanoinnit ovat pitäneet, jolloin pitäisi kuitenkin kaiken järjen mukaan olla kunnossa? Autolla ajettu 207tkm.

Vinkkejä? kokemuksia? sisemmät raidetangonpäät? vai käytänkö kulmien säädössä ja leimalla sitten tuomio syys-lokakuussa?

Ratkaisu:

Vastataan itse itselleni. Auto kävi kulmiensäädössä ja vasemmasta alapallosta löytyi siellä myös väljää. Se vaihdettiin ja kulmat kuntoon = meno on taas jämptiä. Eipä näköjään kotipajan työkaluilla saa välyksiä ilmi aina nivelistä.

Flameball

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Katso tarkkaan ettei ole jousi poikki. Minulla oli samanlaisia piirteitä ja kääntölaakerien vaihdon yhteydessä havaittiin toisen jousen olevan poikki. Eivät huomanneet asiaa nelipyöräsuuntauksessakaan.

Tarkastan samalla. Jouset on alaosistaan ainakin ehjät. Sen verran tullut tsekattua. Isäukko heitti, että tarkista ohjausakselin kiinnitys ja raidetangon kiinnitykset korista. Nekin vois vilasta varuiks ennen suuntausta.