Kirjoittaja Aihe: 309 - Sisätilan puhaltimen nopeudensäätimen ongelma  (Luettu 1253 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marko309

  • Vieras
Moi. Olisi tällainen 309 Profil XL 1991 ja ongelma seuraavanlainen:

Sisätilan puhaltimen nopeudensäätö (keskimmäinen potikka) toimi välillä niin, että nopeus vaihteli itsestään täysille ja taas selvästi alle puolen jne.
Siis koskematta säätimeen itse lainkaan. Jos potikkaa käänsi varovastikin saattoi puhallus loppua kokonaan tai sitten nopeus oli ihan mitä sattui.

Kävi lopulta niin, että puhallus lakkasi eikä tullut enää päälle lainkaan. Säätimen vääntely ei vaikuttanut mitenkään.
Kului pari päivää ja ajossa yhtäkkiä lähti puhallus taas toimimaan.

Näin kesti viikon verran, nyt lakkasi taas eikä reagoi liikutteluun.

Otin suojapaneelin pois, potikoitten säätimet ja siellä on tuollainen piirilevy sitten näkyvissä. Sumuttelin siihen vähän crc:tä, paineilmapullolla kuivasin ja ilman tulosta.

Varmaan lähtee taas joku päivä toimimaan, mutta millä tämän asian nyt saisi sitten pysyvästi kuntoon...?

t. Marko
Espoo, Kivenlahti

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 309 - Sisätilan puhaltimen nopeudensäätimen ongelma
« Vastaus #1 : 23.03.2021, 12:44:51 »
https://www.205gtidrivers.com/articles/articles-guides/body-interior-ice/if-your-blower-only-works-on-full-r99/
Jos vika nopeussäätimessä, niin ohessa ohjetta. Säätöpotikassa voi olla myös vika, mittaamalla näkee toimiiko.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 309 - Sisätilan puhaltimen nopeudensäätimen ongelma
« Vastaus #2 : 23.03.2021, 12:45:36 »
Vinkkaan oheiselle, tämän foorumin sivulle.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18559.0

Tuolla tehty mm. ns. ohitusleikkaus säätövastukselle.
Jos ei mistään osia enää löydy...
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

Marko309

  • Vieras
Vs: 309 - Sisätilan puhaltimen nopeudensäätimen ongelma
« Vastaus #3 : 23.03.2021, 14:39:17 »
@EFL605 ja PgPete - kiitos vinkeistä ja linkeistä! Käynpä läpi heti nuo.

Update: tänään huomasin seuraavaa : koskin paneelissa, kun se oli auki ja namiskuukkelit olivat irti, eri kohtiin hieman ruuvimeisselin kärjellä virtojen ollessa päällä.
Mitään vaikutusta ei ollut tuolla. Sitten sormilla otin kiinni niistä parista pienestä lampusta ensin vasemmasta ja heiluttelin, ei vaikutusta, sitten heiluttelin oikeanpuoleista: puhallin lähti käyntiin.
Nyt se toimii taas. Ainakin yhdellä nopeudella kokoajan.

Voiko tuo olla joku sellainen kontaktiongelma että lampun kanta esim. jotenkin aiheuttaa katkon ja kun sitä heilutellut, kiertää virta taas piirissä tms? Tuohan ei ole ihan normilamppu vaan sellainen vähän "integroidumpi" pieni polttimo, jos se nyt on polttimo o_O sellainen läpinäkyvä. Vasemmalla ja oikealla puolella piirilevyä siis paneelin alla piirilevyssä kiinni.

Nyt hämärästi muistan että viimeksi kun oli auki niin koplasin noita lamppuja myös kun puhallus ekan kerran oli sammunut. Kun en muistanut mitä tein niin nyt jotenkin tuli dejavu.

t. Marko

antsu

  • Vieras
Vs: 309 - Sisätilan puhaltimen nopeudensäätimen ongelma
« Vastaus #4 : 23.03.2021, 14:50:43 »
Ei noilla lampuilla tavallisesti ole yhteyttä tuohon puhallusnopeuden säätöön, mutta piirilevyssä on ilmeisesti jossakin huono liitos, joka kytkeytyy ja katkeaa sen mukaan miten piirilevy vääntyy. Kannattaa tarkistaa kaikki juotokset.