Kirjoittaja Aihe: 206 - raidetangon pään vaihdon yhteydessä - muut työt  (Luettu 998 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ePoko2008

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Auto: 206+ vm 2012 70tkm.

Raidetangon vasen ulompi väljä ja vaihtoon menee. Näköjään töiden osuus monta kertaa isompi kuin itse osan. Jotta välttyisin ”jatkuvalta” etupään remontoinnilta, mikä väistämättä tuon ikäisellä edessä, niin mitä kannatta vaihtaa samalla?

Ei ole järkeä vuoden välein etupäästä vaihtaa ehtä tankoa, niveltä tms kerrallaan ja joka kerta maksaa se 100€ pelkästään siitä että auto nousee ylös…tuo työtunteja pirun vähän lisää, kun sieltä jotain jo purettu, että samalla vaihtaa kympin-kahden osan samalla.

Siis samalla kannattanee tsekata (ja vaihtaa??)
- jarrut?
- sisemmät raidetangon päät?
- pallonivelet?
- tukivarret?
Muuta?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 206 - raidetangon pään vaihdon yhteydessä - muut työt
« Vastaus #1 : 17.05.2022, 15:59:30 »
Tytön vm.2000, 255 tkm, ollut viimeiset 9 vuotta huollettavana. Jarrut erinomaiset, lähes huoltovapaat. Kerran on etupään liukutapit rasvattu ja palat vaihdettu, muuten ei mitään. Takajarruja ei ole tarvinnut kertaakaan edes säätää.
Raidetangon sisä- ja ulkopäille ei ole tarvinnut tehdä mitään. Raidetangon päät kestävät auton iän, kunhan ei kääntele niitä renkaita auto paikallaan vaan vasta auton liikkuessa.
Ostettaessa vaihdoin molemmat tukivarret halvimpiin mahdollisiin (takimmaisissa kumipuslissa oli vulkanointi irronnut). Pari vuotta sitten vaihdoin takimmaiset puslat näihin tukivarsiin (vulkanointi irronnut). Tuo takimmainen pusla on ainoa heikko kohta etupäässä, nykyinen on Motonetin vahvistettu osa, joka saattaa jopa kestää.
Eli ei ole alustassa ollut muuta vikaa kuin nuo takapuslat kahteen kertaan.

ePoko2008

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 206 - raidetangon pään vaihdon yhteydessä - muut työt
« Vastaus #2 : 17.05.2022, 19:51:46 »
Ok kiitoksia! No juu auto ollu itellä rapian vuoden, viime katsastuksessa sanoi että raidetangot oli kiikun kaakun ni aattelin nyt vaihdattaa. Ite kun en mitään osaa tehdä, ni aattelin josko joku alatukivarsi tms kannattaa samalla vaihtaa. Osat kun ei maksa mitään tuohon, työt kylläkin tänä päivänä aivan järkyttäviä - harmi että peukalo keskellä kämmentä. Ite pitää olla 4h töissä että saa sen verran että verstaalla on 40min.

Soikku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • rasvasormi
Vs: 206 - raidetangon pään vaihdon yhteydessä - muut työt
« Vastaus #3 : 18.05.2022, 22:45:35 »
206 vm 1998 200tkm jarrut on minullakin hyvin toiminut palat kannattaa kyllä katsoa samalla kun rengas irti ja jarruletkujen kunto että onko murtumia. minulla on kyllä kaksi jarruputkea ruostunut puhki niiden kunto kannattaa katsoa. mitään niveliä en lähtisi vaihtelemaan jos ei ylimääräisiä kolinoita kuulu. alapallonivelkin on tuossa alatukivarressa kiinteä. käsijarru vivut joutu kyllä viime katsastukseen herkistelemään takarummun sisältä kun olivat ruostuneet jumiin.
Pelit 🚖Dodge Polara 383 Magnum🚙Toyota corona Rt40🚕w124 Bensa Mersu🚗206 pösö 1.4 vihree 🚤Yamarin&yamaha 70 2t viritetty😜catamaran vauhtivene yamaha v6 200