Kirjoittaja Aihe: 205 - gti jakohihnan vaihto  (Luettu 1523 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Romuboxeri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
205 - gti jakohihnan vaihto
« : 25.09.2022, 21:54:09 »
Auto: Peugeot 205 gti 1.9, 1990, 287 tkm.

Vaihdettiin veljen autoon eka kertaa itse jakopäänhihna.

Myös uusi kiristin ja vesipumppu.

Yläpää ja alapää oli lukittuna, kun vanha hihna oli irti. Alapää oli lukittuna myös silloin, kun irroitettiin kampiakselin pultti. Myös silloin, kun kiristettiin kampiakselin pultti. Pultti kiristettiin käsin momenttiavaimella. Yläpäässä ei ollut lukitusta silloin, kun avattiin tai kiinnitettiin kampiakselin pulttia.

Ennen käynnistystä katsottiin, että esim. yläpää ja alapää on kohdallaan (pultti ja poranterä hihnapyörien rei'issä).

Eka käynnistys, niin venttiilikopasta kuuluu ykkössylinterin kohdalta metallista klapinaa ja jossakin kuuluu kirskuna. Ei uskallettu pitää käynnissä pitkään, vaan sammutettiin.

Mikäs on ehkä mennyt pieleen? Osaako joku kokeneempi kertoa? Kaikki tehtiin ohjeiden mukaan tietääkseni ja pidettiin huoli ettei moottorin yläpää ja alapää pyöri, kun hihna on irti.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #1 : 25.09.2022, 22:32:54 »
Minkähän takia yläpää ei ollut lukittuna kampiakselin pulttia avattaessa tai kiristettäessä ? Ennen starttia pitäisi muutama kierros pyörittää käsin konetta ja myös ennen kiristinpyörän lopullista kiristystä. Ja oliko kampiakselin pyöriminen estetty vauhtipyörältä, lukituspulttia vasten ei saa avata tai kiristää kampipulttia.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #2 : 25.09.2022, 22:40:45 »
Lainaus
Jakohihnan vaihto, entä kiristin/vesipumppu?
By älläri Oct 9th, 2002, 5:23 pm

"HAMMASHINNAN IRROITUS JA ASENNUS

(8-venttiiliset moottorit 1992 saakka, hammashihnassa 113 hammasta ja valkoiset merkinnät )

1. Irrota miinuskaapeli akusta.
2. Nosta auton etupää pukeille ja irrota oikea pyörä sekä suojalevy oikeasta pyöräkotelosta.
3. Irrota suojalevy moottorin alta.
4. irrota kiilahihna(t)
5. Irrota hammashihnan yläkansi (2 kpl pultteja ja 2 kpl muttereita).
6. Kierrä moottori kampiakselin hihnapyörän pultista asentoon, jossa 10 mm.n lukitustapit (esim. poranterät tai pultit) voidaan työntää hihnapyörien reikien läpi ajoitus reikiin. Älä jätä tappeja paikoilleen vielä tässä vaiheessa.
7. Irrota kampiakselin hihnapyörän pultti. Pultti on hyvin tiukassa, joten akselin pyöriminen on estettävä esim. irrottamalla kytkinkotelon alalevy (3 kpl pultteja) ja pyytämällä apulaista lukitsemaan vauhtipyörän hammaskehä. Akselin pyörimistä ei saa estää hihnapyörän läpi työnnetyllä tapilla, sillä tämä aiheuttaa vaurioita.
8. Kun olet saanut pultin irti, työnnä taas tapit ajoitusreikiin kokeillaksesi, että akselit ovat yhä oikeassa asennossa.
9. Vedä kampiakselin kiilahihnapyörä irti ja ota kiila pois (saatat tarvita ulosvetäjää).
10. Irrota hammashihnan alakannet (alakansi 3 kpl pultteja ja yläkansi 3 kpl muttereita ja 1 kpl pultteja)
11. Avaa hihnankiristimen kaikkia muttereita (2 edessä ja 1 takana), käännä kiristintä hihnan löysentämiseksi ja kiristä sitten lukitusmutteri (se takana oleva).
12. Irrota hammashihna. Hihnaa ei saa taivutella eikä väännellä tarpeettomasti, eikä siihen myöskään saa joutua öljyä tms.
13. Älä pyöritä moottoria hihnan ollessa irrotettuna. Männät voivat osua venttiileihin.
14. Asenna kiila ja kiilahihnapyörä väliaikaisesti paikoilleen ja varmista, että kampi- ja nokka-akselit ovat yhä oikeassa ajoitus asennossa. Ota kiilahihnapyörä ja kiila pois.
15. Asenna hihna paikoilleen siten, että nuoli osoittaa pyörintäsuuntaan (nokka-akseli, kampiakseli, vesipumppu ja kiristin) ja merkit ovat hihnapyörien merkkien kohdalla. Aseta hihna ensin nokka-akselin pyörälle, sitten kampiakselin pyörälle, sitten vesipumpun pyörälle ja lopuksi kiristimelle.
16. Avaa kiristimen lukitusmutteria ja vapauta kiristin. Kiristä tämän jälkeen kiristimen kaikki mutterit.
17. Aseta kiila ja kiilahihnapyörä taas paikoilleen ja kierrä sitten kampiakselia tasan kaksi kierrosta normaaliin pyörintäsuuntaansa.
18. Avaa kiristimen kaikki mutterit ja kiristä ne uudestaan.
19. Tarkista taas, että tapit voidaan työntää paikoilleen ajoitusreikiin. Elleivät tapit mene paikoilleen, on asennus tehty väärin eli hihna on irrotettava ja asennettava uudestaan.
20. Irrota kiilahihnapyörä ja kiila, ja asenna sitten kaikki irrotetut osat paikoilleen.
21. Joitain kiristys momentteja.: hammashihnan kiristin 15 Nm, kampiakselin hihnapyörä 110 Nm.

Ohje korjausoppaasta jota olen hieman muuttanut. ikävä kyllä ei ole valokuvia jotka selventäisivät paljon. "

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #3 : 25.09.2022, 22:53:27 »
https://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61284.0
Lisäksi jos on kumivaimennettu hihnapyörä, niin ajoituksessa olisi käytettävä vaimentamatonta hihnapyörää, koska ajoitusreikä ei pysy kohdallaan ikääntyessään.
Mutta johan noilla kilometreillä kannentiivisteen vaihto ja venttiilivarren tiivisteiden vaihto on ihan paikallaan, muutaman vääntyneen venttiilin vaihto ei ole iso työ.

Romuboxeri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #4 : 26.09.2022, 15:34:30 »
Minkähän takia yläpää ei ollut lukittuna kampiakselin pulttia avattaessa tai kiristettäessä ? Ennen starttia pitäisi muutama kierros pyörittää käsin konetta ja myös ennen kiristinpyörän lopullista kiristystä. Ja oliko kampiakselin pyöriminen estetty vauhtipyörältä, lukituspulttia vasten ei saa avata tai kiristää kampipulttia.

Yläpää ei ollut lukittuna kampiakselin pulttia avattaessa ja kiristäessä, koska mulle on sanottu, että ei saisi olla. Menee kuulemma rikki joku siinä hihnapyörässä.

Ennen starttia pyöritettiin moottoria kampiakselin pultista pari kierrosta, lukitus luonnollisesti irti.

Ja tuohon jälkimmäiseen, niin meillä oli semmoinen lukitustyökalu siinä vauhtipyörässä, hampaat vasten vauhtipyörän hampaita.

Joku meni varmaan kuitenkin väärin siinä vaihtotyössä.

Romuboxeri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #5 : 26.09.2022, 16:03:16 »
Sori, jos on hölmö kysymys, mutta onko sillä väliä, jos yläpää ei ole lukittuna, kun avaa tai kiinnittää kampiakselin pulttia? Kumminkin jos siinä on jakohihna vielä paikoillaan, niin eikö se periaatteessa liiku samaan aikaan ylä ja alapää? Niin ja miksi se ei ole missään ohjeessa, jos se yläpää kuuluisi lukita myös?

Romuboxeri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #6 : 26.09.2022, 16:08:31 »
Varmaan, jos on 16V, niin nokka-akselit pitäisi lukita? Ettei keskenään pyöri. Mutta se ei liity tähän juttuun.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #7 : 26.09.2022, 21:01:57 »
Ei tuossa koneessa jako pääse sekoamaan alapään pulttia löysätessä ilman ajoitustappeja. Siis jos hihna on paikallaan. Siellä on kuitenkin vielä kohdistuskiila hihnapyörällä. Ja sama pätee 16 venttiiliselle xu9 koneelle
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #8 : 27.09.2022, 09:00:57 »
Joo niinhän tuossa ohjeessakin sanotaan ettei yläpään tappeja pidetä paikoillaan alapäätä löysättäessä. Eikä siinä mitään vaaraa olekaan koska tapit voi pultin irrotuksen jälkeen laittaa heti paikoilleen.
Oliko kuitenkin tarkastettu että tapit menevät paikoilleen ennen irrotusta ? Ja tarkastettu että uusi hihna on samalla hammasmäärällä kuin vanha ? Jos moottoria on pyöritetty käsin hihnanvaihdon jälkeen, niin se taas kertoisi että kaikki on ollut kunnossa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #9 : 27.09.2022, 16:36:25 »
Onko tarkistettu mitä vaurioita tuli, jos tuli?
Itse en ole lukkotappeja käyttänyt koskaan.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Romuboxeri

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #10 : 10.10.2022, 17:07:59 »
Auto vietiin korjaamolle ja ilmeisesti hihna päässyt hyppäämään. Luultavasti ei ollut moottorivauriota päässyt syntymään, koska ei pitänyt lisä-ääntä, kun jako oli laitettu kohdalleen. Kulkee kuulemma normaalisti.

En osaa sanoa miten jako meni pieleen. Tapit menivät koloihin ennen hihnanvaihtoa ja sen jälkeen. Korjaaja oli epäillyt kiristimen asentoa. Tuossa mallissa vielä se jousikiristeinen kiristin. Kyllä me mielestäni vapautettiin kiristimen asento, siis, että kiristimen pyörä painaa hihnaa.

Periaatteessa kampiakselin hihnapyörää ei saa väärään asentoon, kun siinä on se woodruff key.

Onko muuten nokan hihnapyörässä vastaavanlaista palikkaa? Mietin sitä, että jos alunperinkin nokka-akseli on ollut vähän väärässä kohtaa?

Ranskanpehmee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 205 - gti jakohihnan vaihto
« Vastaus #11 : 22.11.2022, 13:59:39 »
Onkohan tuo moottori ns. "non-interference" tyylinen eli onko männän ja venttiilin kohtaaminen mahdollista? Tarkista myös että pystyykö nokkapyörän laittamaan vain yhdessä asennossa paikalleen. Jos se väärin olisi alkujaan ollut paikallaan, ei silloin ajoitusmerkeistä olisi paljoa apua. Tuo metallinen meteli käynnistyksen jälkeen ei ole mukava merkki jos siellä on mäntä ja venttiili päässyt kosketuksiin.