Kirjoittaja Aihe: 308 - sisälokasuojan ruuvit  (Luettu 1324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Passo1983

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
308 - sisälokasuojan ruuvit
« : 24.01.2023, 08:16:47 »
Auto: 308 SW GT vm. 2016

Auttakaa nyt joku onnetonta, mistä löydän pidempänä noita ruuveja millä sisälokasuojan muovi on kiinni helmassa, eli sama paikka mihin roiskeläppä tulee kiinni edessä. Tilasin läpät netistä, mutta kun ne asentaa paikoilleen kaiketi niinkuin kuuluu jää alkuperäinen ruuvi aavistuksen lyhyeksi, jolloin se ei kiristy kunnolla ja näin ollen jää löysälle roiskeläpän kanssa ja irtoaa kun osuu ensimmäiseen isompaan lumipaakkuun tms.
Kuvassa ko. ruuvi, kannassa merkintä 8.8 ja joku V-mallinen merkintä, ruuvin pituus noin 22mm kannan kanssa, mutta saisi olla esim. 30mm pitkä tai enemmän, koska menee tyhjään tilaan. Ruuvi näyttäisi myös olevan ohuempi kierteiden alkupäästä muutaman mm matkalta.
Lisäksi tuo vastakappale missä on kierteet ruuville, on melko onneton mun mielestä ja toisella puolella se pyörii jo ruuvin mukana, piti sitäkin itse hieman muokata että saa edes jotenkin pysymään paikoillaan, onko tähän jotain muuta ratkaisua ? Ilmeisesti osassa autoista se on hitsattu kiinni, mutta esim mulla se on sellainen valkoinen rengas mikä on painettu ilmeisesti reiästä läpi tms.
Kaikki neuvot otetaan vastaan, näillä keleillä kun maalit lähtee nopeasti kun suolakuraa lentää päivittäin.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #1 : 24.01.2023, 08:42:22 »
Mitä mä noihin 3x308 laitoin eteen roiskeläpät niin kaikki meni kiinni pelkästään niillä alkuperäisillä ruuveilla. Mistä läpät on peräisin, onko suomalaiset vai jostain muualta? Ei sillä yhden kiinalaiset läpät tuli laitettua yhteen autoon kun maahantuoja oli keksinyt niille hinnaksi 10x sen mitä ne oikeasti pitäisi maksaa, mutta ei niidenkään kanssa nyt mitään kummallista ollut. Joskus nähnyt senkin että virallinen läppäpari vedetään ihan merkkiliikkeessä kiinni "peltiruuveilla", hyvin ne niilläkin pysyi paikallaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Passo1983

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #2 : 24.01.2023, 08:52:10 »
Mitä mä noihin 3x308 laitoin eteen roiskeläpät niin kaikki meni kiinni pelkästään niillä alkuperäisillä ruuveilla. Mistä läpät on peräisin, onko suomalaiset vai jostain muualta? Ei sillä yhden kiinalaiset läpät tuli laitettua yhteen autoon kun maahantuoja oli keksinyt niille hinnaksi 10x sen mitä ne oikeasti pitäisi maksaa, mutta ei niidenkään kanssa nyt mitään kummallista ollut. Joskus nähnyt senkin että virallinen läppäpari vedetään ihan merkkiliikkeessä kiinni "peltiruuveilla", hyvin ne niilläkin pysyi paikallaan.

Aliexpressistä kiinan ihmeethän nuo on. Kuskin puoli kiristyy kyllä, mutta vänkärin ei. Mukana tuli ruuveja kyllä mutta oli just peltiruuvien näköisiä ja sellaiset vastakappaleklipsit myös, mutta en tiedä miten ne saisi kiinni tuohon fiksusti.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #3 : 24.01.2023, 09:24:46 »
Ihan normaali millinen kierrehän noissakin on. Ei lähistöllä olisi mitään ruuvikauppaa, niistä saa helposti monenlaisia ruuveja. Eli hankkii uudet leveäkantaiset ruuvit, mielellään vaikka rosteriset samalla kertaa.

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #4 : 24.01.2023, 10:08:12 »
Kait sinne luulis sopivan mikä pultti vaan mitä kaupoissa on.
Kannattaahan ne laittaa ennen kun maalit lähtee. Itse paikkasin parikesää sitten kun oli jo kaikki lähtenyt. Suht nätit roiskeläpät löysin eBaysta sillon. Ne meni  auton omilla pulteilla.
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

Passo1983

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #5 : 24.01.2023, 11:22:37 »
En ainakaan itse ole siihen saanut menemään normikierteellä olevia ruuveja tai pultteja, 5-7 erilaista olen koittanut, M6 tuo taitaa olla. Mutta normiruuvi stoppaan kun muutama kierre on mennyt sisään, sen takia ihmettelinkin asiaa kun tuo originaali ruuvi näyttää hieman erilaiselta verraten ns. rautakaupan ruuveihin.
Tokihan siihen saa esim poraruuvin kiinni, mutta kauanko se siinä kestää sitä ei taas tiedä. Läpipultti olisi myös 1 vaihtoehto, mutta mutteria ei saa pidettyä mitenkään paikoillaan vastapuolelta.

Passo1983

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #6 : 24.01.2023, 11:33:32 »
Kait sinne luulis sopivan mikä pultti vaan mitä kaupoissa on.
Kannattaahan ne laittaa ennen kun maalit lähtee. Itse paikkasin parikesää sitten kun oli jo kaikki lähtenyt. Suht nätit roiskeläpät löysin eBaysta sillon. Ne meni  auton omilla pulteilla.

Saman värinen auto mulla ja kiinnitys näyttää melko samanlaiselta, sillä erotuksella tosin että vänkärin puolella tuo rengas pyörii vapaasti mukana joten olen sitä muokannut niin että pysyy paikoillaan edes sen verran että ruuvin saa kiristettyä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #7 : 24.01.2023, 11:36:22 »
Ootko kysynys marmorilta miten huima hinta tolla pultilla on? Mietin vaan että jos se 1-2 € maksaa niin siinä alkaa päästä tuntipalkoille kun ei tarvii juosta etsimässä vastaavaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Passo1983

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #8 : 24.01.2023, 11:39:34 »
Ootko kysynys marmorilta miten huima hinta tolla pultilla on? Mietin vaan että jos se 1-2 € maksaa niin siinä alkaa päästä tuntipalkoille kun ei tarvii juosta etsimässä vastaavaa.

Tämä oli seuraavana itsellä mielessä mikäli muualta ei löydy. Tokihan se voi olla että marmorilta löytyy vain nuota alkuperäisiä, mutta ei pidempiä mille olisi tarve. Mutta kysymällähän sekin selviää...

Passo1983

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #9 : 24.01.2023, 12:34:32 »
Laitoin mailia marmorille (mega-auto). Vastauksena tuli että he asentavat kuten olettaa saattaa aina alkuperäiset roiskeläpät, jotka menevät nätisti paikoilleen alkuperäisillä ruuveilla.
Sain myös vastauksen että normiruuvit eivät kierteiltään sovellu tuohon, eli kierteiden nousu on erilainen alkuperäisissä ruuveissa kun ns. "marketti" ruuveissa.
Vastausta kysymykseen löytyykö heiltä tuota ruuvia pidempänä en saanut, en sitten tiedä haluaako edes vastata kun en heidän kautta koko hommaa hoida  ::)

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #10 : 24.01.2023, 12:58:29 »
Minä poistin alkperäiset kuraläpät. Sellainen koteloitu muoviläppä ei oikein sovi Suomen lumisohjoon. Jäätyessään murenevat jääkokkareiden mukana. Lisäksi nämä koteloidut läpät hinkkaavat maalit helmoista siihen nojatessaan
Tilalle tuli joustavat perinteelliset kumista leikatut läpät, jotka kiinnitin neljällä leveäkantaisella popniitillä sisälokasuojaan. Toimivat hyvin ja suojaavat helmoja paremmin. Ei edes esteettisesti ruma.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Passo1983

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #11 : 24.01.2023, 13:12:52 »
Minä poistin alkperäiset kuraläpät. Sellainen koteloitu muoviläppä ei oikein sovi Suomen lumisohjoon. Jäätyessään murenevat jääkokkareiden mukana. Lisäksi nämä koteloidut läpät hinkkaavat maalit helmoista siihen nojatessaan
Tilalle tuli joustavat perinteelliset kumista leikatut läpät, jotka kiinnitin neljällä leveäkantaisella popniitillä sisälokasuojaan. Toimivat hyvin ja suojaavat helmoja paremmin. Ei edes esteettisesti ruma.

Pystytkö laittamaan kuvan mulle vaikka YV:nä ja mitä materiaalia käytit tai mistä leikkasit? Tää vois olla 1 vaihtoehto kun aika olemattomasti (1 ruuvilla) on kiinni noi kuraläpät.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #12 : 24.01.2023, 13:18:05 »
Kyllähän tuo kuvassa oleva ruuvi on ihan normikierteellä oleva, jonka voi pulttikaupasta valita eri pituuksista ja pintakäsittelyistä haluamansa. Se, että varaosamyyjä ei mitään tiedä, ei ihmetytä yhtään. Itse katsonut varaosanumerot valmiiksi, jos joutuu merkkiliikkeessä asioimaan, ettei tarvitse tuntia siellä ihmetellä. Onneksi ei merkkivaraosia ole ainakaan 5 vuoteen tarvinnut.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #13 : 24.01.2023, 14:25:54 »
Tuo se taitaa olla: https://restagraf.com/en/module/libeoproductpdf/generatePdf?id_product=711

Tuon mukaan ihan normaali M6 vakio 1 mm nousulla.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 308 - sisälokasuojan ruuvit
« Vastaus #14 : 24.01.2023, 16:46:07 »
Pystytkö laittamaan kuvan mulle vaikka YV:nä ja mitä materiaalia käytit tai mistä leikkasit? Tää vois olla 1 vaihtoehto kun aika olemattomasti (1 ruuvilla) on kiinni noi kuraläpät.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07