Kirjoittaja Aihe: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)  (Luettu 3127 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rakshasa

  • Vieras
406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« : 13.08.2008, 09:50:56 »
Auto: 2000 406 GW 1,8 ST (186 000 km).

Mietin tässä, että onkohan tuo 406 jonka juuri menin ostamaan, kolaroitu takaluukullaan johonkin. Peugeotin peltienhän ei ilmeisesti pitäisi ruostua, mutta tuossa näyttäisi maalit vähän kuplivan molemman takavalon alta ja näyttäisi vähän kuin sitä olisi myös paikkamaalailtu jonkin verran. Voiko tuo ruostua normaalikuosissa esimerkiksi takavalojen ali vuotavan veden takia, vai voiko miltei varmuudella olettaa, että takaluukku on huonosti kolarikorjattu?

Olisiko kellään ensikäden kokemusta takaluukun vaihdosta/vaihdattamisesta? Paljonko maksaa uusi luukku ja paljonko ammattimies tuon vaihtamisesta ottaa? Vaihtuu se kyllä omatoimisestikin, mutta olisi kiva tietää hintaa että voisi varautua vaihtaako itse vai vaihdattaako.

Rasvis

  • Vieras
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #1 : 13.08.2008, 18:38:10 »
Kyllä se luukku ruostuu ilman kolhimistakin, se kun on tehty raudasta ja raudalla on taipumus ennemmin tai myöhemmin yhtyä happeen. Ensin alkaa kuplia takavalojen sisänurkista, kontin aukaisulistan päiden kohdalta ja takalasin alareunan kohdalta.

Ja koska rautaa on muuallakin, on jossain vaiheessa myös ruostetta: Katso takapenkkien istuinosien alle, takapyörien takapuolisia pitkittäiskoteloita ja varapyöräkotelon pohjaa, sieltä mulla ainakin näkyy olevan ruosteessa. Itse varmaan ehdin ajaa auton loppuun ennen lopullista kukkaan puhkeamista  ;D

neonfry

  • Vieras
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #2 : 13.08.2008, 20:59:41 »
Itsellä oli 406 -00 vehkeessä samankaltaisia ongelmia, ruostetta löytyi yhdestä pienestä kolhukohdasta ja parista kohtaa ikkunan alapuolelta. Itse korjasin+maalasin.
Taitaa korjaaminen/korjauttaminen tulla edukkaammaksi kuin ostamalla uudet osat. Uusi luukku maalattuna laseineen saattaa maksaa hunajaa, jos kerta 306:n vasemmasta runkopalkin etuosasta 30cm pätkä maksaa reilu 200 euroa (nimim, kysyi merkkiliikkeestä ja kääntyi kannoillaan takaisin)..

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #3 : 13.08.2008, 22:38:02 »
406 farmarin takapaksin kannessa on pari ongelma kohtaa jotka kannattaa pitää kunnossa. Takavalot ottaa joissain tapauksissa kiinni reunoistaan maalipintaan ja ajan mittaan puhkaisevat maalipinnan josta tietysti alkaa ruostuminen. Eihän ruostuminen mitään nopeaa ole sinkitystä pellistä johtuen mutta kannattaa siihen paljastuvaan peltiin aina maali laittaa suojaksi. Kannattaa myös hioa takavalojen reunasta milli pois niiltä kohdin joista ottavat kiinni. Sama pätee siihen rekisterivalon suojukseen sekin on turhan tiukasti kiinni pellissä.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #4 : 14.08.2008, 19:07:42 »
Kyseessä on sinkkisyöpymä. Takaluukun maaliviat ovat nykyään hyvin yleisiä oli auton merkki mikä hyvänsä (uudemmat kuin 2000->). Takaluukku kannattaisi valmistaa alumiinista.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #5 : 15.08.2008, 00:59:34 »
Mistäs muuten johtuu se ikkunan alareunan ruostuminen? Ikkunahan "kelluu" liimapalon päällä eikä ota peltiin kiinni mutta jostain syystä pinta silti puhkeaa siitä vaakasuoralta osalta.

Materiaalien erisuuruinen lämpölaajenemiskerroin. Toisinsanoen - liimalasi aiheuttaa paikallista jännityshuippua, jolla tekemistä maalin säröytymisen kanssa -> kosteus pääsee pellille -> sinkkikerros alkaa kulumaan puhki (tosin korroosionopeus vain 1/10 teräksen korroosionopeudesta) -> alkaa ruostuminen.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #6 : 15.08.2008, 09:08:54 »
Spraymaaleissa on eri liuotin kun litratavarana ostetuissa "oikeissa" auto maaleissa. Samoin spraylakka ei vastaa kovuudeltaan kunnon kaksikomponenttilakkaa. Itse lopetin noiden spraytuotteiden kanssa läträämisen (saa tehdä joka kevät uudestaan). Kannattaa ostaa kunnon aineet ammatti liikkeestä. Maalikin on paksumpaa siihen pensselillä tehtävään paikkamaalaukseen. Ja pohjalle happo pohja maalia. 2-komponenttilakasta on tosin hankala tehdä pikku paikkoihin sopivaa määrää. Kuivuu aika nopeasti suljetussa pullossa, mutta on sitten kovaa ja kestävää. Sitten jos rohkeus riittää kannattaa ostaa kunnon yläkannuruisku ja harjoitella maalaamaan. Tietenkin edellyttää jonkinlaista maalaustilaa.

Se 406:n takaluukun yläreuna muodostaa kourun johon jää vesi seisomaan. Omassani on vielä edellinen omistaja skrapannut takalasin jään mukana maalit luukun yläreunasta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #7 : 15.08.2008, 17:10:22 »
406:ssa kannattaa ne takaluukun reunoissa olevat säädettävät kumit säätää oikein, ettei takaluukun maali mene rikki rikki. Säätö tapahtuu kiertämällä.
Peugeot 3008 hybrid

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 406 - Takaluukun ruoste (farmari)
« Vastaus #8 : 17.08.2008, 09:44:50 »
Joo, elikkä 406:n tapauksessa.

- Säädä takaluukun kumit oikein, että ei takaluukun reunoista irtoa maalit
- Laita 3M teippiä kohtiin joihin takaluukun kumit osuvat. (korjaa ensin maalivaurio)
- Takaluukun kahvan alle prikat. http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24414.0
Peugeot 3008 hybrid