Kirjoittaja Aihe: 307 - Lisäkaukovalojen asennus  (Luettu 33269 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #30 : 12.02.2010, 18:40:07 »
Meni vielä lamput vaihtoon viime hetkellä.

Nyt tuli sitten hommattu Hella comet ff 200 ref 17,5 motonetistä.

Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #31 : 14.02.2010, 15:30:07 »
Tässä kuvia ja nokalla bosch ref 17.5/175:set, aika ämpärit mutta näkee.

:-)Aulis

Jos noilla ei näe niin ei kyllä millään. :D Mites muuten toi kiinnitys puoli minkälainen projekti se oli? Onko siinä "maskin" palkin takana jotain mitä pitää varoa? ::)

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #32 : 14.02.2010, 19:18:20 »
Itse porasin reiät suoraan läpi ja siihen sitten kiinnike. Ainoa ongelma on se että kun laittaa pultilla kiinni niin sen mutterin kiristys on tosi vaikeata. Se maski/puskuri jossa leijonalogo on kiinni pitää irroitta sieltä konehuoneen puolelta ja siitä välistä sitten ujuttaa käsi sinne väliin jotta saa mutterin kiristettyä. Vähän vaikeeta selittää mutta voin ottaa kuvan kun kerkiin.

Poraruuveilla ja kulmaraudalla mulla oli noi aikaisemmat hella 200ff kiinni ja se oli paljon helpompi asennus mutta tärinää oli havaittavissa valoissa.

:-)Aulis

Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #33 : 14.02.2010, 19:38:44 »
Kuva olis tosiaan kiva,kun sehän vastaa 1000 sanaa. ;D Muistatko kuinka kauan meni koko valoprojektissa aikaa suurinpiirtein?

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #34 : 14.02.2010, 21:33:32 »
Kyllä siinä äkkiä menee 3-4 tuntia kun hommat sopivasti hakkaavat vastaan.
Mulla on jossain kuva mistä johdosta voi ottaa herätejännitteen releelle(etsiskelen)

:-)Aulis

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #35 : 15.02.2010, 22:57:50 »
Tuo 100 ref ei taida ihan vielä olla voimassa mutta kyllä mullakin 17,5:set on pösön nokalla.
Tosin Cibien 12,5 oscarit olivat kyllä paremmat ja ihan lailliset nytkin.

AKE:n tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F61A0FA-61AB-479C-9FF2-9679839E1D63/0/ATT72009_katsastajille.pdf

"Kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku muuttuu
...kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100. ...  Muutos on tullut voimaan 24.10.2009. ...  Asennusvaatimukset ovat muutoin ennallaan."

Vanhempikorisessa 307:ssa ilmeisesti on ref. 17.5 kaukovalot vakiona, joten nyt saa laittaa 65 yksikköä lisää, kun ennen sai lisätä vain 40 yksikköä. Eipä tuolla taida olla suurempaa käytännön merkitystä: 2 kpl 37.5 on edelleen laiton (ref=110) kuin myös 4 kpl 17.5 (105). Laillista olisi 2 kpl 17.5+2 kpl 12.5 (95) tai 4 kpl 12.5 (85) sekä aiemminkin sallittu 2 kpl 17.5 (70).

Maksaakohan vaivaa ruveta virittämään neljää pikkuvaloa nokalle?   

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #36 : 16.02.2010, 01:42:06 »
AKE:n tiedote:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/5F61A0FA-61AB-479C-9FF2-9679839E1D63/0/ATT72009_katsastajille.pdf

"Kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku muuttuu
...kaukovalaisimien yhteenlaskettu referenssiluku saa olla 100. ...  Muutos on tullut voimaan 24.10.2009. ...  Asennusvaatimukset ovat muutoin ennallaan."

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=42090.0
« Viimeksi muokattu: 16.02.2010, 01:45:50 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #37 : 20.02.2010, 23:29:57 »
Tänään laitettiin työkaverin kanssa hella ff 200 paikka ja täytyy sanoa että nyt näkee ajaa.  8)

Asennukseen meni noin 5 tuntia kun taitettiin raudat itse ja maalattiin ne mustiksi. Eniten aikaa kului siihen rautojen kiinnittämiseen palkkiin.
Palkkiin telineiden kiinnitys tehtiin vähän eritavalla,kun ensin nostettiin auto tunkilla ylös ja otettiin pohjasta pois musta suoja jonka jälkeen pääsi kohtuu hyvin käsiksi palkkiin. Porattiin palkkiin reijät ja laitettiin lamput telineisiin kiinni.

Täytyy vielä joku päivä laittaa telineisiin tukiteline,koska valot tärisevät vähän.

Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #38 : 22.02.2010, 15:33:10 »





Lion-2008

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #39 : 23.02.2010, 22:00:29 »
Olisi kannattanut vielä hieman ylemmäs valot laittaa niin näkyvyyttä olisi vielä lisää.

:-)Aulis

Telineet laitettiin palkin alaosaan kiinni. Juu varmasti olis näkynyt pidemmälle,mutta omaan silmään tuohon sopivat paremmin kuin ylemmäs. Niinpä ulkönäkö asia meni näkyvyyden edelle.  8)

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #40 : 24.02.2010, 13:44:48 »
Jos lisävälot laittaa niin ulkonäkö on joka tapauksessa pilalla joten kannattaa laittaa optimaaliseen paikkaan valotehon takia.
Mutta saahan tuolla asennuksellakin jo aikas paljon valoa lisää.

:-)Aulis

Herwood

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #41 : 24.02.2010, 17:04:49 »
Asennuskorkeudella ei ole mitään vaikutusta valotehoon. Ja siten kaukana olevan kohteen valaisuun ei korotuksella ole merkitystä. Etäällä oleva tien pinta näkyy aavistuksen paremmin ja jos lyhyiden ja pitkien valokeilat ovat pahasti päällekkäin niin siihen saa korotuksella hieman helpotusta.

aulis64

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #42 : 24.02.2010, 22:02:43 »
Ilmaisin asian hieman väärin mutta tarkoitin juuri sitä että kun lisävalot ovat noi suunnilleen auton omien pitkien korkeudella niin valokuviot ovat optimaaliset ja näin valoteho tai valon ala on isompi.
Mutta kyllä tuo ihan hyvä asennus on.

:-)Aulis

Pete_R

  • Vieras
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #43 : 24.02.2010, 23:29:52 »
Asennuskorkeudella ei ole mitään vaikutusta valotehoon. Ja siten kaukana olevan kohteen valaisuun ei korotuksella ole merkitystä. Etäällä oleva tien pinta näkyy aavistuksen paremmin ja jos lyhyiden ja pitkien valokeilat ovat pahasti päällekkäin niin siihen saa korotuksella hieman helpotusta.

Asennuskorkeudella ei ole mitään vaikutusta valotehoon. oikein
Mutta minkäs takia rekkoihin ja kuorma-autoihin laitetaan lisävalot katolle? Ihan vaan sen takia, että valaisee paremmin
nim. kokemusta on.
Henkilöautoissahan ei tietysti katolle saa lisävaloja laittaa, joten siinä sillä korkeuserolla, mitä käytettävissä on, ei liene merkitystä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Lisäkaukovalojen asennus
« Vastaus #44 : 25.02.2010, 08:27:53 »
Mutta minkäs takia rekkoihin ja kuorma-autoihin laitetaan lisävalot katolle? Ihan vaan sen takia, että valaisee paremmin

Höpö höpö, ne on vaan helpompi suunnata ja saada näyttämään juuri sitä osaa tiestä mitä halutaan. Henkilöauton tapauksessa pitkät suunnataan lähes suoraan eteen päin, milli pieleen ja valokeila on taivaalla. Valotehoon korkeudella ei ole merkitystä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.