Kirjoittaja Aihe: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)  (Luettu 5297 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

purgatoury

  • Vieras
Auto: 2008 307 SW 1,6 HDi 110 FAP.

Hei kaikille! FAP ongelma eli kysymyksiä siihen liittyen.

Tänään sitten suurin pelkäämäni tilanne sattui ja tuli näyttöön lukemaan Risk of particle filter blocking tai jotain sinne päin. Laavasin jo foorumia ja aiheesta löytyikin vähän mieltä huojentavia tietoja, mutta kysymyksiä alla, jos te osaisitte edes n. 90% varmuudella kertoa asiasta :D Tietenkin viikon päästä pitäisi n. 1500km reissu lähteä ajamaan ja siksi pikkusen jännittää. Eli jos voisitte vähän mieltäni huojentaa. Hälytys tuli tankkauksen jälkeen, autolla ajettu 214000km, käytössä ei PP2000, ja en tiedä että täällä Kemin seudulla olisi missään muualla kuin tietenkin merkkiliikkeessä....:

1) Joku kertoi että FAP oli kestänyt 400tkm, onko tietoa meneekö nämä oikeasti tukkoon/rikki? Vaihtovälihän on muistaakseni 120tkm
2) Tankin korkki liittyy jotenkin asiaan? On kunnolla kiinni, mutta oliko jotain muuta?
3) Mikä on pahin mitä voi sattua, jos en asialle nyt sitten tee mitään?
4) Lisäainetta on lisätty merkkiliikkeessä 120tkm kohdalla, milloin olisi pitänyt suodatin vaihtaa.
5) Kertokaas nyt viisaat, että mistä tätä asiaa lähtisi purkamaan... Merkkiliike halunnee vaihtaa suodattimen sun muut ja hinta-arvioi oli muutama vuosi sitten 1500e, joten se ei oikein nappaisi kyllä.

Kiitos kaikille, jotka jaksatte vastailla kysymyksiin, ja jos aiheesta voisitte kertoa kaiken mahdollisen. Onko suodatin pakko vaihtaa? Paljon on pestykin ilmeisesti? Onnistuuko nämä asiat "kyläsepiltä" vai pitääkö todella viedä merkkihuoltoon.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #1 : 21.01.2018, 09:37:53 »
Minulla FAP kesti juurikin 400 tkm ennen kuin tukkeutui niin että rupesi ajoa haittaamaan, moottori tosin 2.2 HDi. Suodatin tukkeutuu nimenomaan lisäaineesta (alentaa noen palamislämpötilaa), nokihan sieltä poltetaan aika-ajoin pois. Tuo tukkeutuminen taas riippuu täysin ajotyylistä (polttoaineen kulutuksesta). Eli kaupunkiajossa voi hyvinkin suodatin tukkeutua täysin jo 120 tkm aikana ja taas pelkässä maantieajossa voi päästä 2-3 kertaisia matkoja. Ensimmäiseksi kun tuo ilmoitus tulee kannattaa ajaa kone lämpimäksi ja sitten reilu pätkä kunnon maantieajoa 30min - 1h. Tätä voi vielä auttaa käyttämällä esimerkiksi nelos vaihdetta viitosen sijaan. Vaiva voi siis johtua vain sellaisesta ajosta ettei suodatin ole päässyt regeneroitumaan (puhdistumaan) normaaliajossa (pätkäajo ja/tai kova pakkanen). Sitten kun suodatin tukkeutuu lopullisesti niin moottoritehot rajataan ja ajaminen ei kyllä ole enää kovin mukavaa. Btw. Minulla suodattimen vaihto ja lisäaineen lisäys maksoivat noin 700e merkkiliikkeessä. Vuosi taisi olla 2013. Voihan se myös olla että sinulla on vain lisäaine lopussa, sitä pitäisi tankkailla 120 tkm välein, sen toki näkee vain testerillä ja lisäainekin voi kestää pidempään kuin 120 tkm. Omalla ajettu nyt lähes 160 tkm lisäaineen tankkaamisen jälkeen eikä vielä ole loppunut.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

hdi tapio

  • Vieras
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #2 : 21.01.2018, 10:14:38 »
Tankinkorkissa on kaksi magneettia, jotka  kertovat autolle tankkauksesta, jos ne tai toinen niistä puuttuu, tulee virheilmoitus, en kylläkään muista ilmoituksen sanoja.

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #3 : 21.01.2018, 11:09:17 »
Kiitos vastauksista tähän mennessä. Pitääpä antaa autolle hanaa vähän pitemmän aikaa. Nythän täällä on ollut pakkasta ihan kivasti ja ajo aika lyhyttä matalilla kierroksilla.

Sellainen tuli mieleen, että eikös lisäaineen loppumisesta tule oma virheilmoituksensa?

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #4 : 22.01.2018, 10:53:21 »
Tilannepäivitystä:

Eilen kahden tunnin ajon jälkeen poltto lähti päälle (ainakin takalasinlämmitin lähti päälle). Virheilmoitus ei poistunut ja en tiedä sitten miten poltto onnistui.

Tänään vikakoodin lukemisessa vika jäljitettiin hehkutulppiin. Olen vähän skeptinen sen suhteen, mutta huolto tilattu torstaiksi ja toivottavasti menisi sillä ohi. 230e vaihdettuna

Lisäaine ja suodatin töineen merkkiliikkessä 880e, pelkkä lisäaine 265e, joten toivottavasti menisi tällä ohi.

Kaiken kaikkiaan on tuo FAPpi melekonen murheenkryynilaitos olemassa....

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #5 : 22.01.2018, 17:45:26 »
Hiukkaspolton aikana myös hehkut kytkeytyvät päälle pakolämpötilan nostamiseksi. Viallinen hehku/hehkut voi aiheuttaa regeneroinnin epäonnistumisen. Mutta onko se nyt suuri murhe jos huoltaa täytyy esimerkiksi 120 tkm välein? Tai harvemmin..
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #6 : 22.01.2018, 18:43:04 »
Kyllä: Kuten Antti3 mainitsi; hehkutulppia käytetään lämpötilan nostamiseksi polton aikana, eli jos hehku menee rikki niin ko ilmoitus lävähtää tauluun. Loukkua ei välttämättä tarvitse vaihtaa lisäaineen jäämien takia, vaan sen voi myös huudella ko jäämistä puhtaaksi. (kunhan ei päästä liian täyteen että huuhtelu vielä onnistuu) Huom: Hiekkapöly ei pala, eli jos ilmasuodattimesta ei pidä huolta niin hiekkapöly päätyy loukkuun ja tukkii sen vaihtokuntoon. Pakkautuu niin tiukkaan ettei lähde huuhtelemalla. (pari "ruumiinavausta" on tullut tehtyä kun huuhtelu ei ole onnistunut) Hiukkasloukun jälkimmäinen osa (itse loukku) maksaa tarvikkeena n250e 1.6Hdi moottoriin ja on helppo vaihtaa, jos vähänkään pysyy työkalut hyppysissä. (loukku on moottorin edessä pystyssä)

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #7 : 29.01.2018, 09:22:13 »
Ja tilannepäivitystä aiheeseen ja tietysti lisäkysymyksiä...

1) Vikakoodi todellakin viittasi hehkutulppaan ja yksi oli ottanut osumaa kunnolla. No kaikki hehkutulpat tuli vaihdettua ja vikakoodi poistui, virheilmoitus ei. Lisäainetta on jäljellä 1240ml, eli liikkeen testerin mukaan n. 30%

2) Hommasin FAP-ohjelman ja bluetooth kapulan ja aloin tarkkailemaan tilannetta. Jos joku vielä osaisi vähän tulkita lukuja niin hyvä, joitakin keskusteluja olen selaillut esim FAP pressure aiheesta.

3) Kävin "pienen" 1400km reissun pyörähtämäsä ja siitä seuraavat havainnot.

4) Polttoväli vaihtelee aika lailla ja FAP-ohjelman tarkkailema FAPsoot (eli ilmeisesti loukun täyttöaste) oli polttojen alkaessa n. 65-100% välillä. Jokaisen polton jälkeen prosentit nollautuivat. FAPtem nousi yli 600 asteen mikä ilmesesti on hyvä juttu polton onnistumiseksi.

5) FAPpressure on asia mikä vähän huolestuttaa. Loukun täyttöasteen ollessa n. 75% annoin hanikkaa kunnolla eli kolmosella moottoritie kiihdytys kierrosalueelle 4000 niin paine oli korkeimillaan 161mBar, joka on nyt sitten joidenkin keskusteluiden mukaan aika paljon? Normaaliajossa paine pyörii 8mbar ja 40mbar välillä, matka-ajossa vakkarilla loukun ollessa kutakuinkin tyhjä 20mbar

6) FAPdeposits näyttää 108g. En tiedä mitä se tarkoittaa?

7) FanSpeed on koko ajan nollaa eli missähän asteessa tuon tuulettimen pitäisi pyöriä vai mikä tämä homma on?

Eli jos joku nyt sitten osaisi vähän tulkita noita lukuja, ja kertoa mistä lähtisin virheilmoitusta seuraavaksi etsimään? Itse olen käsityksessä, että loukku ei ihan vielä entinen olisi? Ja Vasara-nimimerkille kysymys. Kyllä työkalut käsissä pysyy. Missä kohtaan tarkalleen loukku sijaitsee ja kun selasin tarvikkeita niitä aika montaa eri loukkua tulee vastaan. Mikähän tarvikeosa on kyseessä?

Kiitos taas kaikille, jotka vastailette ja kommentoitte

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #8 : 29.01.2018, 19:41:30 »
Ok.
Näyttäisi siltä että selviät loukun huuhtelulla.  :)
Paine-eroa on kohtuullisesti, eli nokea on sinne kertynyt ilmeisesti kun polttoa ei ole voinnut käynnistää hehkun ollessa rikki. (toivottavasti siellä ei ole hiekkaa)
Debosits on laskennallinen arvo paljonko on lisäaineesta jäännytttä kertymää loukussa.
Fanspeed pitäisi herätä siinä kohtaa kun poltto on päällä. (moottorinpuhallin pyörii kokoajan polton ollessa käynnissä - yleismallinen lukija ei välttämättä tätä tietoa Peugeotista saa)

Hyvä että pysyy työkalut kädessä. Homma on suht helppo.
Loukku / irroitus näkyy hyvin tässä juutuupivideossa jossa vaihdetaan turbo: https://www.youtube.com/watch?v=HzTtrGLEGOg
Kohdassa 11:46 on loukku irtonaisena maassa. Loukun ympäri kulkee panta, jonka löysyttämällä ko paketin saa kahteen osaan, joista turbon puoleinen on katalysaattori ja alempi itse loukku. Huom: Voit irroittaa pelkän loukun tuosta pannasta, eli ylempää katalysaattoriosaa ei tarvitse välttämättä autosta irroittaa.
Eli Suojapelti, pakoputken alaklemmari, alempi paineputki ja panta jonka jälkeen loukku irtoaa. Kohdassa 34:28 on loukku ja katti irti toisistaan.
Loukun läpi kun valuttaa vuorotellen vasta-/myötävirtaan vettä esim puutarhaletkulla, niin sieltä sitä mujua pitäisi alkaa tulemaan. Valutan aina itse saavin päällä, niin muju jää sinne saavin pohjalle. Kun mujun tulo loppuu niin ravistelua että mahdollisimman paljon vettä tulee kennostosta pois.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2018, 19:53:32 kirjoittanut Vasara »

purgatoury

  • Vieras
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #9 : 30.01.2018, 08:51:51 »
Kiitos Vasara! Eli ei tarvitse sen enempää painetta kuin puutarhaletku (vesijohtopaine)? Pitääpä alkaa asiaa askartelemaan, kunhan pikkusen kelit lämpenee :D

Jos nyt sattuu, että siellä hiekkaa on niin suodatin menee vaihtoon. Onko tietoa esimerkiksi misterauton suodattimista, mikä tähän ranskattareen passaisi?

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #10 : 30.01.2018, 09:22:01 »
Ei ole kokemusta Misterin suodattimista, mutta Englannista tilasin omaan autooni vuonna 2016 (308 1.6 HDi) ja hyvin toimi. Auto tosin nyt muun syyn takia levällään.

http://www.cats2u.co.uk/34725/Diesel-Particulate-Filter/PEUGEOT/307SW/1.6
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #11 : 30.01.2018, 11:15:29 »
Valitettavasti vähän offtopicia...
... rikki. (toivottavasti siellä ei ole hiekkaa)...

Jos hiukkasuodattimessa asti on hiekkaa niin missä muuallakin sitä on? Entä mitä vahinkoa se on aiheuttanut?

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #12 : 30.01.2018, 19:29:59 »
Hieman olen kyllä skeptinen tuon hiekkateorian suhteen, fap lisäaine oli se sitten eolys tai infineum yms. Koostuu mm. Rautaoksidista joka ei poistu hiukkassuodattimesta vaan jää suodattimeen ruskeana jauhemaisena aineena. Jos hiukkassuodattimeen asti pääsisi havaittavissa olevia määriä hiekkaa moottorin läpi niin väittäisin että siinä vaiheessa jo moottorikin olisi kulunut vaihtokuntoon kun hiekka söisi sylinterinseinämät ja kulkeutuisi sitä kautta voiteluöljyn joukkoon.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #13 : 30.01.2018, 21:03:20 »
Jos koneen läpi menee 5grammaa / 100km hienoa hiekkapölyä, se ei heti näy sylintereiden seinämissä tai männänrenkaissa mutta se kaikki jää loukkuun. 2000km on 100g, 8000km 400g ... ja tässä vaiheessa alkaa loukku olemaan täynnä ja kuluminen alkaa näkyä turbon siivissä, sekä männenrenkaiden jumittamisina että sylinterien seinämissä, niinkuin Antti3 kirjoitti. Öljynsuodin poiminee hienon hiekan, jos se sinne asti selviää. Yleensä pakkautuu männänrenkaisiin jumittaen ne, jolloin ohipuhaltaminen ja öljynpoltto kasvaa.

fruit_keik

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 307 - Vikailmoitus "Risk of particle filter blocking" (HDi)
« Vastaus #14 : 30.01.2018, 21:43:31 »
ko. ilmoitus on softaan ympätty suositus/pakkomyynti ”ominaisuus” hiukkasloukulle, jotta ihmiset menisivät paniikkiin ja vaihdattaisivat loukun merkkarissa.. pp2000/diagboxilla kun käy ilmoittamassa/valehtelemassa moottorin ecu:lle, että loukku on vaihdettu, niin ko. herjat poistuu. Ei toki korvaa loukun vaihtoa, mutta saapahan ajaa vanhan tukkoon asti, tukkoinen fappi antaa eri ilmoituksen ja myös siitä ilmaantuu vikakoodeja.
DS5’12,206rc’05,307’06feline entiset:
206SE’04,307wag’02,307sw’04,3008sport'09,307cc’05,RCZ’10,508sw’11,Evasion’95,C8´04,C4’06,307SWS'06,307wag'03,307’03,307'02,C3’04,206rc'05,206sw'03,C3'06,307xsi'02,
407conf'05,307xr'03,407sw'05,406st'96,307wag'04,307xr'01,307xr'01,307xr'01,407conf'04,307xr'02,307xr'02,207cc'07,306style'96,306cab'95,
406V6GWSV'00,807v6'03,307wag'03,306XRi'99,206xr'99,406SV'97,206SW'04,
Partner'98,206GTi'02,406GWSV'01,307HDi'02,306XRi'98,106XSi'92,406HDi'00,306HDi'01,106GTi'99