Auto: xxxx 306 2,0 Cabriolet (8-ventt., XU10J2).
Elikkäs mun uskollinen Cabrio (otsikossa mainitulla tekniikalla) on saanut kevätflunssan ja kieltäytyy käymästä tyhjäkäyntiä. Tällaista se on aina välillä oireillut aiempinakin kesinä, mutta nyt oire on pysyvä. Kevään ekat käynnistykset se vielä kävi tyhjää normaalisti, mutta konehuoneen pesun jälkeen ei enää. Kun irroitan tyhjäkäyntimoottorin ja kierrän karaa sisään muutaman kierroksen, niin laite käynnistyy normaalisti, käy hetken 1000-2000 kierroksilla ja hetken päästä tyhjäkäynti asettuu normaaliksi. Kunnes sammutan auton ja käynnistän uudelleen. Silloin on taas tyhjäkäynti hukassa. Mikä/mitkä on ne "triggerit" jotka määrää tyhjäkäyntimoottoria aukeamaan ja lisäämään ilmaa koneeseen?
Eihän tuo uusi tyhjäkäyntimoottori maltaita maksa, viitisen kymppiä, mutta sitä ei oikein ole hyllyssä kellään. Ja aiempi kokemukseni vastaavistä ongelmista ei puoltaisi tyhjäkäyntimoottorin olevan viallinen. Ilmavuotoja ei ole, MAP-anturi on ehjä, lambda ei ole rikki (eikä se edes vaikuttaisi tähän), bensapaineet on normaalit, kone käy normaalilämpöisenä kun lämpiää, maadoitukset on kunnossa, akku on uusi, ideat on vähissä....
-Mika-