Kirjoittaja Aihe: 106 - Kampiakselin asentotunnistin (TU)  (Luettu 4151 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Polkky

  • Vieras
106 - Kampiakselin asentotunnistin (TU)
« : 15.06.2015, 10:24:35 »
Auto: 1993 106 1,4 XR (75 hv, 5-ovinen).

Mitenkäs tuo kampiakselin asentotunnistin tarkalleen toimii? Minulla on siis se versio tunnistimesta, jossa on semmoinen "kumitappi" kytkinkopassa/vauhtipyörässä kiinni ja siitä lähtee piuha ylöspäin, jonka päässä on liitin. Tämä liitin ei kuitenkaan ole missään kiinni, pitäisikö olla?

Hommasin juuri projektiksi tämän 106:n, jossa vanha asentotunnistin halkesi remontin yhteydessä. Auto kuitenkin toimi niin pitkään, kun tunnistin oli yhdessä kasassa paikallaan. Kun se lopulta halkesi kunnolla, myös meno loppui siihen. Uusi tunnistin ei iso satsaus ole, mutta minua vain ihmetyttää, kun se toinen pää ei näyttäisi olevan missään kiinni - ei ole minun aikanani koskaan ollutkaan.

Kyseessä siis melko lailla tämännäköinen tunnistin: http://az474241.vo.msecnd.net/fiimages/f86b78b6-f92a-69e0-b613-eeed2b0dd90f-2015-04-26-00-55-11-0-s.jpg

eeeno

  • Vieras
Vs: 106 - Kampiakselin asentotunnistin (TU)
« Vastaus #1 : 22.06.2015, 14:03:09 »
Kampiakselin asentotunnistin tunnistaa kampiakselin kierrosnopeuden ja asennon ja sitä tietoa käyttää ECU sytytyksen ajoittamiseen ja muuhun moottorinhallintaan. 106:ssa on käsittääkseni aikaisemmissa malleissa ollut virranjakaja ja siis käsittääkseni tuota sensoria ei niissä olisi tarpeen olla. Niissä joissa ei virranjakajaa ole, ei auton pitäisi käydä ollenkaan, jos tuo sensori on täysin poissa pelistä. En toki voi varmaksi sanoa, koska joissakin autoissa taas on vikasietotila, ettei auto täysin tielle jätä, mutta ei se kyllä hyvin toimikaan.

Onkohan autoon sitten tehty jotain muutoksia jälkikäteen vai onko se aiempaa mallia, jossa on virranjakaja. Vuonna 93 on vielä valmistettu samaa mallia myös virranjakajalla.