Kirjoittaja Aihe: 407 - Kytkin  (Luettu 24078 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kultagal@

  • Vieras
407 - Kytkin
« : 10.07.2009, 00:30:43 »
Auto: 2005 407 SW 1,8 (93 000 km).

Ollut minulla n. vuoden päivät ja pari kuukautta sitten oli kytkin remontti. Korjaaja epäili että autolla on vedetty asuntovaunua kun kytkin jo nyt simahti, mutta tästä ei ole tietoa. Auto on kuitenkin vanha leasing auto joten ihan mahdollista. Ennen kuin kytkin kusahti aivan kokonaan se oireili pienenä tärinänä joka tuntui aina lusikkaa painaessa. Viimeinen vaihe oli sitten se että sieltä lähti ääni joka muistutti jarruttavaa junaa ja kuulemma painelaakeri oli aivan silppuna.

Nyt rempan jälkeen kytkin toimii kuten pitääkin, ei luista mutta pieni värinä taas tuntuu varsinkin juuri loppu vaiheessa kun jalkaa nostaa kytkimeltä. Ei kovinkaan usein pienillä kierroksilla mutta kovin selvästi jos joutuu vaikka ryömittää autoa ylämäessä ja ihan perus ajossa myös kovilla kierroksilla. Onkohan tämä nyt ominaisuus johon pitäisi vaan tottua vai onko tietoa tai kokemusta johtuuko jostain viasta ja pitäiskikö viedä taas huoltoon?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #1 : 10.07.2009, 21:33:20 »
No, mulla tuntuu joskus (lähinnä "kylmänä") pieni värinä (epätasainen luisto) kytkimessä kun lähtee sopivan pienillä kierroksilla liikkeelle. Samanlainen tuntui 180tkm ajetussa 406:ssa ja tuntuu aina joskus vaimon 105tkm ajetussa 1999 Korollassa. nPieni nypytys taitaa olla ihan tavallista, ainakin jossain vaiheessa auton elinkaarta.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

tmz

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #2 : 04.08.2009, 15:33:58 »
Auto: 2005 407 SW 1,8.

Itselläni tuntuu ettei autolla saa pehmeää lähtöä risteyksestä millään. Kytkin ei kuitenkaan pidä mitään ylimääräisiä ääniä. Mutta irrottaa kuitenkin yleensä aivan yhtäkkiä.. Eli ensin ei millään ja sitten kaikki teho kerralla käyttöön. Eli hieman nykivää on risteysajo. Tuntuu myös että auto hetkeksi hyytyisi kun on kytkimen päästänyt, ellei ole kierrättänyt korkeilla kierroksilla. Johtuuko tämä siitä sähköisestä kaasuläpästä josta joskus luin?

kultagal@

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #3 : 04.08.2009, 18:18:12 »
Joo lähtö on mullakin juuri tuollainen, johtuu käsittääkseni juuri tuosta sähkökaasusta. Tuo kytkimen värinä on kuitenkin vähän erillainen. Kävin jo näyttämässä sitä takuu huoltona mutteivät alkaneet mitään tehdä. Lienee asia minkä kanssa täytyy elellä ja totutella uuteen kytkimeen. Joku epäili että kun vähän kuluu niin loppuu tärinät..

karj

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #4 : 04.08.2009, 18:56:29 »
Minäpä väitän että painelaakeri sökönä. Itsellä samantyyliset oireet lisäksi kiihdytys ja nopea vaihto esim 3:slta neloselle niin kytkin ei ehtinyt irroittamaan kunnolla ja rohahdus. Painelaakeri ainakin 2,2 litraisessa 6-lovisessa oli sellainen sekasikiö muovia metallia ja kumia. Hyvin heppoinen rakenne keston suhteen mutta toimiessaan mielyttävä käyttää. 8)

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #5 : 04.08.2009, 19:46:00 »
Peson kytkin on omanlaisensa, useita malleja ajaneena voin sanoa että luistatettaessa se pyrkii aina hieman väristämään. Myöskin se pyrkii varsinkin vanhempana haukkaamaan kytkiessä, eikä muutenkaan ole erityisen jouheva käyttää. Mielipiteitä on monia, mutta minusta pahimmat kilpailijat ovat aina onnistuneet tekemään herkemmän vaihteiston ja helpomman kytkimen kuin Peso.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #6 : 11.08.2009, 22:23:45 »
Peson kytkin on omanlaisensa, useita malleja ajaneena voin sanoa että luistatettaessa se pyrkii aina hieman väristämään.

Minulla tekee tuota vain kylmänä pienehköillä kierroksilla lähdettäessä, jos ylipäänsä tekee.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

kaario

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #7 : 28.08.2009, 20:44:45 »
Auto: 2008 407 SW 1,8 Premium (02/2009, 10 000 km).

Heip!

Mulle kommentoitiin Automaan huollossa, kytkin- ja kaasupolkimen vaikeahkoaa yhteispeliä, siis että melkein aina jonkin verran johonkin suuntaan nytkähtää (paitsi isoilla nopeuksilla), että olisi softapäivitys ranskanmaalta tulossa elektrooniseen kaasariin koska pehmeää vaihtamista on hankala saada aikaiseksi, myönsivät ihan itte. Ei kylläkään tiennyt koska moinen päivitys olisi tulossa - taisi vain "rauhoitella" kevyesti ärtynyttä asiakasta.

Muuten ei kaiketi muuta kummallista kuin että joskus mäestä pienellä kaasulla lähdettäessä ei ihan jaksa vetää ellei hieman kytkimellä ja lisäkaasulla avita. No, jollottaahan eli uliseehan tuon vaihdelaatikko, tai joku muu sielä suunnassa tarpeettoman paljon kun en kaipaisi moista ääntä ollenkaan muuten niin hienossa autossa. Alkuun aina rullasin valoihin tai alamäkiä vaihde päällä ja ihastelin 0-bensankulutusta näytöltä, mutta kyllästyin harmittelemaan tuota pientä vinkunaa ja palasin vanhaan käytäntöön eli vaihde vapaalle, eipähän jollota, bensaa kyllä palaa :-). Vitosella ei vingu. Samapahan tuo kunhan ei kuuluisi kabiiniin. Saisikohan tuon äänieristettyä jotenkin - vaihdelaatikon?

Manun sijasta tietty tomaatti olisi poikaa.

Pöykö

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #8 : 07.01.2010, 04:56:47 »
Auto: 2005 407 2,0 HDi 136.

Tuosta kytkimestä viellä,monellako kytkin on kylmänä aivan VI**n jäykkä?,siis pakkasella yli parin kymmenen ,joskus allekkin.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 066
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #9 : 07.01.2010, 06:35:26 »
Kyllähän tuo kovalla pakkasella on kohmeessa koko pommi (407 hdi 136). Kytkin on jämäkkä ja vaihteisto tahmea. Niin jäykkiä eivät kuitenkaan ole, että käyttöä vaikeuttaisi, ehkä enemmänkin tahmea kuin jäykkä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

kaario

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #10 : 07.01.2010, 14:46:30 »
En ole erityisemmin kiinnittänyt huomiota kytkimen jäykkyyteen pakkasilla. Koko pirssi on tietysti vähän aikaa hieman "kova".

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #11 : 07.01.2010, 20:59:04 »
Peson kytkin on omanlaisensa, useita malleja ajaneena voin sanoa että luistatettaessa se pyrkii aina hieman väristämään.

Höpöhöpö... Teknisesti samoja osia - niin toiminnaltaan, periaatteiltaan ja materiaaleiltaankin, kuin monessa muussa merkissä.

Värinässä kyse toki on siitä, että kytkin pitää epätasaisesti irroituskohdassa, mutta syyt yleisesti ovat 'epätasomaisiksi' kuluneet tasopinnat tai säröytynyt vauhtipyörä. Kaksoismassasysteemeissä lisäksi, vauhtipyörän rikon myötä  epätasapainoon joutuminen, myös mahdollinen syy.

Ketjun aloittaneen autossa, lienee painelaakerin terävä olkapää kuluttanut lautasjousien päät eli käytettäessä kytkintä 'mennyt lävitse lautasjousista', jolloin laakeri rikkoontunut. Kytkin'remontin' jälkeinen värinä, johtuu yleisimmin siitä, ettei vauhtipyörää ollenkaan kunnosteta (ts. kitkapinnasta ei välitetä hioa epätasomaisuutta pois) tai vaihdeta uuteen - mikäli vanha säröytynyt.

kaario

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #12 : 19.02.2010, 21:02:49 »
Heip

Mulla on ollut tuota kytkimen ja kaasupolkimen yhteistoiminnan vaikeutta, siis sitä että aina hieman nykäsee, tai anakaan ihan pehmeään kytkentää ei tahdo saada aikaiseksi oli sitten nilkka missä asennossa tahansa (4:lla ja pienemmillä). Nyt oli juuri eka vuosihuolto ja nollasivat elektronisen kaasarin "oppimisominaisuuden" tai jonkin sellaisen (meni hieman ohi kun kuullosti moinen huuhaalta), ja nyt kaasu/kytkin yhteispeli toimii huomattavasti paremmin. Oikeastaan ei enään mitään huomauttamista. Täytyykin kysyä minkä nuo oikein nollasivat. Myös pienillä vaihteilla (4 ja alle) moottorijarrutuksessa kuulunut hienoinen ulina (ikävä) on sekin poissa. Paksumpaa öljyäkö ne sinne pistivät vai mistä lienee kyse? Kysyttävä siis sitäkin.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #13 : 27.07.2011, 08:18:27 »
Auto: 2006 407 2,0 Executive (EW10A, 65 000 km).

Auto ollut käytössä noin kuukauden ja 406:n jälkeen tuo kytkimen ja kaasun yhteistoiminnassa on ollut opettelemista, kuten monilla muillakin meno risteyksissä on hieman kulmikkaan oloista. Nyt olen havainnut pientä värinää (tuntuu koko autossa, ei niinkään polkimessa) lähinnä moottorijarrutusten yhteydessä 2- ja 3-vaihteille alaspäin vaihdettaessa juuri ennen kuin jalan nostaa kytkimeltä, ihan kuin alla olisi juuri siinä vaiheessa hyvin karhea asfaltti. Tätä ei esiinny aina ja lähinnä rauhallisessa ajossa esim saavuttaessa risteykseen ja vaihdettaessa kolmoselta kakkoselle värisee/tärisee hieman juuri ennen kytkeytymistä.

Kovassa moottorijarrutuksessa, kiihdytyksessä tai isommilla vaihteilla en ole havainnut ongelmia enkä myöskään ylimääräisiä ääniä eikä itse kytkinpolkimen tuntumakaan poikkea normaalista. Jostain epätasomaisuudestahan tuossa täytyy olla kysymys?

TEMP_ARKISTOON
508 HDi 163 Allure ´13, man.

mika

  • Vieras
Vs: 407 - Kytkin
« Vastaus #14 : 27.07.2011, 08:42:00 »
Auto: 2006 407 2,0 Confort.

Olen reilun vuoden ajellu tuolla ja kyllä on harvassa sellaset tasaiset liikkeellelähdöt/vaihteen vaihtamiset. Kyllä olen pelolla odottanu milloin kytkin tai se painelaakeri paukahtaa, mutta välillä taas todennu ominaisuudeksi. Luistamisesta ei tietoakaan. Auton mittarissa karvan alle 180tkm eikä tietoa että olis kytkimelle jotain tehty aiemmin. Kyllä se täristi edellisen 406:n kytkinkin liikkeellelähtiessä myös.