Siellä viiksessä on periaatteessa kaikki valmiina, pari tarpeellista osaa vain puuttuu. Itse keplottelin sen "kiinteän" nupin irti ja kuikkasin vähän syvemmällekin (se oli turhaa), kun kuulin nupillisen viiksen maksavan ESP:llä varustettuun malliin 500 euron verran (siinä on ratin asennontunnistin mukana). Mutta monitoiminäytön pitää olla olemassa (parempaa näyttöä ei voi vaihtaa ilman isoja muutoksia). Itselläni on se musta-oranssi, jossa näkyi radiokanavat, kellonaika, pvm ja ulkolämpötila.
Pienellä askartelulla kiinteän nupin saa liikkuvaksi:
- nupin saa irti longottamalla esim. erittäin pienellä meisselillä; siinä on kaksi kynttä, jotka pitävät sitä kolossaan
- alta paljastuu syvennys, josta menee reikä syvemmälle
- sieltä syvältä löytyy pieni kytkinliuska, jota nupin pitäisi painaa (sen näkee fikkarilla)
- tee muovinen tappi, joka menee reiästä läpi kytkintä painamaan ja vastaa yläpäästään nupin sisäpintaan (vaatii aika tarkan muodon ja mitan: mittaa esim. työntömitalla)
- tee/hanki sopiva jousi, joka nostaa nupin ylös (itse tein kierrevihon selästä, karkaisua ei tarvittu)
- jousen pitää mennä nupin sisäpuolen laitoja pitkin, pienten ohjuritappien ulkopuolella
- tapin pitää päästä liikkumaan jousen sisäpuolella; juuri tässä on askartelua
- katkaise nupin kynsien alla olevat laipat, joiden tehtävä on vastata kuopan pohjaan eli estää nupin liike sisäänpäin (eli tehdä siitä "kiinteä")
- asenna kaikki paikalleen (jouduin toistamaan asennusta, tapin viilausta ja purkua kolmisen kertaa, jotta sain pelaamaan kunnolla, purku on helppoa kun sen on kerran harjoitellut).
Eli nyt itse nuppi toimii. Mutta vielä ei tapahdu mitään (eli et tiedä, onko tappi oikean mittainen
Seuraavaksi marssitaan huoltoliikkeeseen sähkömiehen luokse, jolta tilataan ajotietokoneen asettaminen toimintaan. Auton "isossa" tietokoneessa on asetus "ajotietokone: joo/ei", joka pitää siis saada oikeaan asentoon, eikä se onnistu kotikonstein. Mutta se on halpaa, toimenpide kestää alle 10 minuuttia.
Ja hups, jos tappi oli oikean mittainen, sinulla on ajotietokone käytössä - ja toteat sen mitanneen kulutusta ym. koko ajan!
Kannattaa kysyä myös Sitikkaa huoltavista liikkeistä, niillä on samalla tavalla pääsy asetuksiin. Sähkömies iskee kannettavan tietokoneensa kojetaulun alaosassa olevaan liittimeen (jonka nimeä en nyt millään muista), syöttää auton sarjanumeron tms. koneelleen (jossa lienee muut tarvittavat koodit, näihin asetuksiin ei joka poika pääse käsiksi) ja sen jälkeen surffailee asetuksissa, joita voi käännellä päälle ja pois.
Joku kysyi autoni tyyppiä. Se on 307 SW HDI 2.0 (110 hp) -03. Siinä on tosiaan ESP vakiona, jolloin viiksi on kalliimpi - en tiedä onko muuten erilainen.
TEMP_ARKISTOON