Kirjoittaja Aihe: 206 - Taka-akseliston rasvanipat  (Luettu 27834 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #15 : 16.01.2011, 10:42:34 »
Missä sellaisia nippoja voi asennuttaa, ja paljonko työ maksaa?

Herttoniemessä Autoasilla (taisi olla mekaanikonkatu 25 osoite) on toissä henkka niminen kaveri jolla on patonkinkokemusta (käyttoautona hieno, sanoisinko hieman 'hardcore' 205GTI). Eihän tuo voi montaa kymppiä maksaa.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #16 : 26.01.2011, 18:52:53 »
Ihan vaan tuli mieleen, että mistä tietää että akseli on jo sökö ettei turhaa ala rasvanippoja rakentelemaan jos se onkin jo mennyttä kalua?

Laakeroinnissa voi tuntua väljyyttä, selviää heiluttamalla kynkkää sivusuunnassa. Toinen vaihtoehto on että ruostetta on jo niin paljon laakeritilassa että tuntuu jäykkyytenä, selviää liikuttamalla vaikka rengasta ylos-alas suunnassa. Jos on oikein kunnolla paskana (anteeksi kirosana) niin rengas voi näin heilutellen jumia yläasentoon. Yleensä molemmat puolet ei ole yhtä huonossa kunnossa. Alkavaa laakerivauriota ei saa mitenkään selville ilman purkamista. Rasvanippojen asenteluvaihe on myos yksi vaihe jossa vaurion voi havaita, jos reikää poratessa tulee ruskeaa monjää on peli menetetty sen akselin osalta.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #17 : 26.01.2011, 19:27:01 »
Sen varmaan jo huomaa ajossa jos siinä on väljyyttä?

Juu tuntee sen suuntavakavuuden huonontumisena. Alkaa luikertelemaan.

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #18 : 26.02.2011, 22:17:38 »
Auto: 1999 206 1,6 XT (8-ventt.).

Olisiko tuossa hyvä paikka rasvanipalle?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #19 : 27.02.2011, 08:31:52 »
Toi on niin laidassa että saattaa törmätä laakeriin jos tohon poraa mutta tuosta 20mm oikealle niin pelaa.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #20 : 27.02.2011, 10:27:57 »
En kyllä laittaisi keskelle kynkkää nippaa koska silloin rasva menee 100 varmasti kynkän onteloon tilaan. Laakerin vieressä on parempi paikka, kynkän seinämä on paksumpi siltä kohtaa. Muoviholkin ja kynkän välissä ei ole ilmaa tossa kohtaa, ainoastaan holkin ja laakeritapin välissä millin rako jonne rasvan on tarkoituskin mennä. Paksuunnos ei ole kovin leveä joten mittaus on oltava suht tarkka. Laitan paremman kuvan...

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #21 : 27.02.2011, 10:33:20 »
Kyllä, se paras on siinä laakerin lähellä kun vaan on varmasti jo ohi laakerin. Eli toi mun 20mm oli ehkä liikaa, 5-10mm riittää. Kynkän sisäreunasta 30mm riittää varmasti sen paksumpi se laakeri ei ole.

Peugeot91

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #22 : 27.02.2011, 14:01:39 »
Eli tuosta mun merkistä 1-2 cm oikealle niin siinä olis hyvä kohta? Kuinka syvällle uskaltaa porata? Ja pitääkö ostaa joku kierretappi, millä tekee rasvanipalle kierteet? Ja minkä kokoinen poranterä?

Lazze^

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #23 : 27.02.2011, 20:35:33 »
Itse en ainakaan tehnyt erikseen kierteitä. Pykälää pienemmällä poranterällä vain reikä, joka oli nipan halkaisija ja sitten ruuvaili nipan paikolleen, niin räkärautaa ainakin 306:ssa, että nippa teki itselleen kierteet. Hyvin pysyi.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #24 : 05.03.2011, 10:26:28 »
Huonolaatuinen kuva, mutta ehkä tuo on parempi kuin ei mitään:



kuusaan.matti

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #25 : 03.07.2011, 19:40:14 »
Auto: 2002 206 1,4 (automaatti).

Tänään ensimmäiset viestini tänne kirjoittelen ja tämä aihekkin kiinnostaa kovasti. Meidän rouvan 206 on ajettu vasta 39 000 km, se on ollut meillä jo päivän. Tuo nippojen laitto olisi varmaan aiheellista, mutta enpä uskalla porata jos menee pieleen. Jos oikein hyvän kuvan joku osaisi laittaa niin olisinpa kiitollinen. Täällä oli kuvia, mutten oikein tarkkaa paikkaa niistä osaa päätellä.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #26 : 04.07.2011, 10:06:15 »
Tossa on kuva 106:sta:



Vähintään 28mm kynkän reunasta olisi hyvä porata. Muutoin on vaara että poraa laakeriin. Liian kauaksikaan ei kannata porata, menee muuten rasva väärään paikkaan.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #27 : 04.07.2011, 16:24:08 »
Voin vielä mitata paljonko etäisyys on kauluksesta mitattuna, tuo kuvassa oleva mitta on hankala ottaa kun tiiviste on paikoillaan. Toltahan se näyttää kun tiiviste on paikoillaan:


J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #28 : 07.07.2011, 08:58:28 »
Reiän paikka kauluksesta mitattuna on 15mm (näkyy nyt myös eo kuvassa).

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #29 : 31.07.2011, 12:43:59 »


Tuossa näkyy miten rasva tulee ulomman laakerin läpi (jossa ei ole tiivisteitä kummallakaan puolella). Olisi suotavaa irrottaa kallistuksenvakaajan päätylevy ennen rasvausta, muuten paine saattaa pullauttaa kynkän ulomman tiivisteen ulos. Samalla nakee ulostulevan rasvan väristä onko laakeripesassa ruostetta.