Kirjoittaja Aihe: 407 - Äänentoiston edullista parantelua  (Luettu 75174 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saabistinet

  • Vieras
407 - Äänentoiston edullista parantelua
« : 20.10.2009, 11:59:37 »
Autona 407 SW Sport 3.0 V6 - 2006.
Autossa vakio RD4- alkuvuoden 2006 mallia, eli ei MP3- tukea

Onko edullista keinoa hiukan parantaa äänentoistoa sillä ehdolla, että alkuperäistä RD4- soitinta ei vaihdeta ?
Lisäksi vielä maininta, että audioon on jotenkin liitetty (mykistys) Nokian BT HF- sarja.

Mieleeni tuli, saisiko parannusta esim. lisävahvari josta lisäkaiuttimet hattuhyllyn reunojen paikkaan ja subbari ? Mistä vahvarin tulot, takakaiuttimiltako ?

Lisäksi voisi miettiä RD4:n vaihtoa uudempaan, jossa MP3- tuki. Jos jollakulla olisi tällaista jäänyt yli :D

TERO

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #1 : 20.10.2009, 12:18:50 »
Omaan farkkuuni pistin dls 6b:t etupäähän (menee paikalleen kohtuu kivuttomasti), subbarin pistin vararengas koteloon johon tuli myös vahvistin. Orkkis RD4 mankassa ei ole linjatasoisia lähtöjä joten joudut ryöstämään kaiutinlähdöistä signaalin jos haluat orkkis rd4 mankkaa käyttää, itse hylkäsin tuon vaihtoehdon ja viskoin rd4 mankan lepikkoon. Kaiuttimien lisäilyssä ei mielestäni ole mitään järkeä jos haluaa nauttia äänentoistosta, itse otin pois käytöstä nuo takaovienkin kaiuttimet ja tällä hetkellä on vain etupää+subbari.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #2 : 20.10.2009, 12:34:17 »
Vaihtamassani 407 coupessa oli tuohon RD4 mankkaan yhdistetty se JBL 200 W vahvistin ja clarionin CD vaihtaja. Rojut takakontin oikeassa lokerossa. Yhdistettynä JBL kaiutinsarjaan äänimaailma aivan toiselta planeetalta aiempaan verrattuna. En tiedä saako noita jälkikäteen, mutta tehdastilauksena hinta 800 euroa ilman cd vaihtajaa.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #3 : 20.10.2009, 12:55:46 »
Tuo jbl:n sarja on kohtuullisen hyvä tosiaan, mutta ei mielestäni hintansa arvoinen, haalimalla itse erilliskomponenteista laadukkaat osat pääsee parempaan laatuun ja puolella hintaa.

sissi

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #4 : 20.10.2009, 19:50:37 »
^Mutta vaatii vähän näkemystä ja osaamista, tällaiselle kädettömälle sopii hyvin JBL:n vakiosetti, olen ollut tyytyväinen

villepaviala

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #5 : 20.10.2009, 22:09:50 »
Ite meinasin vakio soittimen ympärille rakentaa tuollasen kokoonpanon: Audisonin bit one signaaliprosessori, DLS Ultimate A7 vahvistin, DLS Nordica 6.2 erillissarja ja DLS MW12 subbari. BitOne hoitaa kaikki tarpeelliset säädöt, soitin on vain musiikin "lähteen" lukulaite. En halua vaihtaa soitinta, kun mielestäni 407:n kojelautaan ei sovi mitään värikästä poppikonetta.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #6 : 20.10.2009, 22:25:28 »
Tottumis kysymys, kyllä mä itekkin pitkään mietin ton orkkis soittimen säilyttämistä, enkä kyllä sen hävittämistä ole katunut hetkeäkään, tarpeeksi neutraalin mankan ku valkkaa ni hyvin se siihen sulautuu.

Mullahan on se "näyttö" siirretty brittimallin tötteröön joka on siinä kojelaudan suuttimien päällä, ja alkuperäisen näytön paikalla on rt3 mankasta kotoisin oleva näytön kehys mihin on sitten pistetty 7" kosketusvga näyttö, hanskalokerossa lojuu sunit:n autopc jossa pyörii riderunner softa ja muun muassa navigointi softana pc navigator 8, pl lukien tuo mankka kaikki on ns orkkiksen näköistä.

saabistinet

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #7 : 21.10.2009, 10:02:04 »
Jos kuitenkin haluaisin myös hattuhyllyn reunoille kaiuttimet ja lisäksi subbarin, vaatisiko se siis takaovikaiuttimilta signaalin ottamista lisävahvarille high-input (kaiutintulo)- liitäntään ?

Pitäisikö tässä tapauksessa vahvariksi valita nelikanavainen, joista 2 kanavaa vasen ja oikea ja loput kaksi yhdistetään subbariin ?

Vai kannattaisiko sitten laittaakin hattuhyllyn reunoille jotkut pienet subit molemmille puolille ja 2-kanavainen vahvari näille takaoven kajarijohdoista ?

Monituumaiset kaiuttimet mahtuu noihin hattuhyllyn reunapaikkoihin ?

TERO
« Viimeksi muokattu: 21.10.2009, 10:06:27 kirjoittanut saabistinet »

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #8 : 21.10.2009, 10:06:57 »
Jos kuitenkin haluaisin myös hattuhyllyn reunoille kaiuttimet ja lisäksi subbarin, vaatisiko se siis takakaiuttimilla signaalin ottamista lisävahvarille high-input (kaiutintulo)- liitäntään ?

Pitäisikö tässä tapauksessa vahvariksi valita nelikanavainen, joista 2 kanavaa vasen ja oikea ja loput kaksi yhdistetään subbariin ?

TERO

Kyllä signaalin joudut ottamaan esim taka-kaiuttimilta ja tosiaan käyttämään high input liitäntää. Mutta ehdottamassasi kytkennässä ei ole mitään järkeä, ennemmin kytket sen 4kanavaisen vahvistimen niin että etukaiuttimet ovat sen takana ja subbari sitten sillattuna myös. jos välttämättä haluat ne hattuhylly kaiuttimet ni ajat niitä sitten vaikka mankan omalla vahvistimella. Itse en vain keksi mitää äänenlaadullista syytä laittaa hattuhyllylle kaiuttimet, ainoa syy niitten laittamiseen on saada lisää meteliä.

saabistinet

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #9 : 21.10.2009, 10:30:18 »
Kyllä signaalin joudut ottamaan esim taka-kaiuttimilta ja tosiaan käyttämään high input liitäntää. Mutta ehdottamassasi kytkennässä ei ole mitään järkeä, ennemmin kytket sen 4kanavaisen vahvistimen niin että etukaiuttimet ovat sen takana ja subbari sitten sillattuna myös. jos välttämättä haluat ne hattuhylly kaiuttimet ni ajat niitä sitten vaikka mankan omalla vahvistimella. Itse en vain keksi mitää äänenlaadullista syytä laittaa hattuhyllylle kaiuttimet, ainoa syy niitten laittamiseen on saada lisää meteliä.

No entäs sitten 2-kanavainen vahvari takakaiuttimilta ja hattuhyllyn reunoille subbarit molemille puolille ?

Vai onko parempi 2-kanavainen vahvari ja sillata se yhdelle subbarille ?

TERO

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #10 : 21.10.2009, 10:55:05 »
No tupla subbareista en itse koe mitään hyötyä, ennemmin ostaa yhden laadukkaan, omassa autossani subbari on varapyöräkotelossa, jos sitä sinne ei halua laittaa (menettää varapyörän) niin itse ehkä koittaisin tehdä orkkis jbl tyylisen kotelon jompaan kumpaan sivukoteloon. Hattuhylly asennuksella tarkoittanet ilman koteloa olevaa elementtiä? Subbari ei oikein sellaisessa asennuksessa toimi

saabistinet

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #11 : 21.10.2009, 10:57:58 »
No tupla subbareista en itse koe mitään hyötyä, ennemmin ostaa yhden laadukkaan, omassa autossani subbari on varapyöräkotelossa, jos sitä sinne ei halua laittaa (menettää varapyörän) niin itse ehkä koittaisin tehdä orkkis jbl tyylisen kotelon jompaan kumpaan sivukoteloon. Hattuhylly asennuksella tarkoittanet ilman koteloa olevaa elementtiä? Subbari ei oikein sellaisessa asennuksessa toimi

Ajattelinkin, että minkä kokoinen kotelo sinne hattuhyllyn sivuilla oleviin paikkoihin mahtuisi ? Jos vaan toiseen laittaisi.

Pösössä on niin vähän säilytystilaa varapyöräkotelossa ja sivulokeroissa, niin niihin ei oikein enää saa muuta mahtumaan, joten nykyisistä säilytystiloista ei viitsisi tinkiä.

TERO

Jukes

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #12 : 16.11.2009, 22:21:27 »
407 sedan -04, ei subbaria takakontissa.

Minkälaisia parannusehdotuksia sedaniin? Ajatuksena säilyttää alkuperäinen soitin. Etupään äänentoisto kohtuullinen, mielestäni aika hyvässä balanssissa.

Takaovien kaiuttimet sitten suhteettoman heikot.  Jos kokeilisi vaihtaa vain takaoviin hiukka paremmat..mutta saako sinne sellaisia, jotka menevät suoraan paikoilleen? Vaikuttaako silloin kokonaistasapainoon ts. meneekö etupään kohtuuäänentoisto silloin 'sekaisin'?

Jukes

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #13 : 19.11.2009, 19:16:02 »
407 sedan -04, ei subbaria takakontissa.

Minkälaisia parannusehdotuksia sedaniin? Ajatuksena säilyttää alkuperäinen soitin. Etupään äänentoisto kohtuullinen, mielestäni aika hyvässä balanssissa.

Takaovien kaiuttimet sitten suhteettoman heikot.  Jos kokeilisi vaihtaa vain takaoviin hiukka paremmat..mutta saako sinne sellaisia, jotka menevät suoraan paikoilleen? Vaikuttaako silloin kokonaistasapainoon ts. meneekö etupään kohtuuäänentoisto silloin 'sekaisin'?

Minä täällä vaan... näköjään hukkuu viestit tänne bittivirtaan..tai sittenpä ei ole kukaan kokenut vastaavanlaista???  ;)

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #14 : 19.11.2009, 20:17:15 »
Omassa vastauksessani olen käsitellyt jo taka-kaiuttin asian, ne ovat turhat eikä niillä saa muuta kuin lisää meteliä autoon, äänenlaatua ne ainoastaan heikentävät.